Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1529569
Gud välsigne bergvärmen :-D Elen kostar ju en slant i alla fall..
Avfuktaren i garaget står faktiskt för en fjärdedel av förbrukningen i januari. Men jag vill ju inte att bilen står ute och rostar .
Märkligt nog ser jag ingen som helst skillnad på dygnsförbrukningen mellan de dagar då jag eldat ett par gånger i kaminen och de dagar jag inte har gjort det.. skumt. :oops:
Däremot körde jag en tvätt i söndags kväll och lät torkskåpet gå över natten. Det blev 5 + 5 kWh extra! Trots att FTX-aggregatet tar tillvara det mesta av värmen från torkskåpet
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529588
Erik Å skrev:Avfuktaren i garaget står faktiskt för en fjärdedel av förbrukningen i januari. Men jag vill ju inte att bilen står ute och rostar .
En gyllende regel från förr, på sommaren står bilen i garaget för skydd mot solen och vå vintern står bilen ute för skydd mot upptining och kondens. Har dock aldrig funkat bra på västkusten.....
Just idag ska vi flyga till kanarieöarna, vakmade med -2° och 5 cm snö. Tur att vi bara ha c: 6 km till flygplatsen......
av Erik Å
#1529606
lennarte skrev: fre 03 feb 2023, 05:47 .. och vå vintern står bilen ute för skydd mot upptining och kondens. Har dock aldrig funkat bra på västkusten.....
Den gyllene regeln verkar ha blivit utdaterad. Finns inget som slår avfuktare + fläktar i garage om man vill hålla bilen torr trots daglig användning i snöslasket :-D
Har haft en bil stående ute förut så jag har sett skillnaden
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529814
Jag har en avfuktare, den är på 2000W så den blev aldrig använd. Köpte den till båten för något år sedan.
Har inte råd att ha den igång.....
av Erik Å
#1529816
Är nere på 16 kWh dygnsförbrukning de sista två dygnen :-/ har eldat i kaminen och bilen har varit relativt torr så avfuktaren har förmodligen tagit ledigt. :-)
Alternativet till avfuktare är att vädra ut fukten för att inte garaget ska mögla. Det drar definitivt mer energi!
Sen står det en sorptionsavfuktare i krypgrunden (torpargrund á la 80-tal), det är bara att acceptera att den drar energi.
Det skulle vara intressant att koppla in elmätaren till bergvärmepumpen och se hur mycket energi uppvärmningen egentligen drar.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529818
Kollade på elförbrukningen hemma, (är ju bortrest nu) och den ligger på c:a 50 kWa/dygn nu mot c:a 30 kWa innan vi åkte. Det har varit c:a - 8° mot några + innan. Värmepumpen går nog på fullt nu när ingen eldar i kaminen. Golvvärmen i den inbyggda altanen är nog på också. Har medelhavsträd där på vintern. Termostaten står på c:a +6° så dom närmast husväggen (Citron oliv och avocadoträd bör klara sig bra. Yoccapalmerna tål lite frost liksom vindruvorva. Bägarliljan tål ingen frost alls så den klarar sig nog inte då den står närmast skjutdörrarna.... :-( :-(
  • 1
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 234

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]