Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1534943
VolvoB20 skrev:Det vet jag, men jag ville ändå ta reda på hur han fixar lunchen för 70 ör som han säger.

Det finns ju inte utrymme för att starta spis, micro eller diskning. Så allt måste ju vara kallt.

Och billigast flingorna är ju havregryn i burk på Lidl men der blir ju bara 35 gram ser jag nu.

Klarar man av att leva på 35 gram kall havregryn i längden verkligen som han skryter med att han gör.

Der är ju bara 129 kalorier, går man runt på det i längden?
Vadå, du menar att det journalisten skriver inte går ihop? Skandal!
/satir
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1534950
Nu var det ju inte några journalister som skrev det. Utan han går själv ut som multimiljornär och hävdar att han fixar det.

Jav vill alltid göra ett överslag om det stämmer, oavsett om det är måltidspris eller räckvidd på bilen
Användarvisningsbild
av StefanN
#1535141
Nattliga elpriserna är rätt ok nu, pris ink moms inatt som kommer.
E2ECAC0B-BBFF-445C-B4EB-9E42AA6B7D83.jpeg
E2ECAC0B-BBFF-445C-B4EB-9E42AA6B7D83.jpeg (445.95 KiB) Visad 388 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1536417
Enligt nyheterna kommer regeringen byta ut experten på vind/sol energi till en kärnkraftexpert i vattenfalls styrelsen.

Men hallå.... vad gör övriga 12 i styrelsen. Har de ingen kompetens alls på elproduktion och sitter bara där som belöning för känner någon politiker
Användarvisningsbild
av Funk
#1536438
Dom hade väl gemensamt hållit uppfattningen att det inte var marknadsmässigt försvarbart att bygga kärnkraft, samt att dessa fattat att behovet finns nu, precis som stora delar av industrin.
Nu skall det pushas..

/Thomas
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1536482
Min förbrukning ökade i mars månad. 2022 var förbrukningen 1313kWh och i år 1641kWh. En ökning på 328 kWh. Av den ökningen står Helelbilen för 235kWh. Har mars månad varit kallare detta året, eller har jag slösat 93kWh extra?
Fjärrvärmen gick i alla fall ner från 466kWh till 350kWh. 116kWh mindre. Helt okay ändå, kan jag tycka.
Bensinnotan slutade i alla fall på noll kr, mot en normalmånad som brukar hamna på 1700 - 1800kr.
Elen till bilen hamnade på 1.45kr * 210kWh som blir 305kr.
Synd bara att bilen var så dyr... ;-)
Användarvisningsbild
av svergie2
#1536531
Ja, min förbrukning gick också upp i mars jämfört med februari. Från 642 kwh i februari till 800 kwh i mars.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Camel
#1537656
Allinug skrev:Nu stänger Tyskland sista kärnkraftverken: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... raftverken
Man kan konstatera att det framställs ett klimathot samtidigt som man anser att utsläppen kan ökas. Kärnkraften ger minst utsläpp av CO2 per kWh men den vill vissa människor inte ha. Ändå vill ofta just dessa människor att alla (andra) ska förhålla sig till klimathotet som de framställer det. Hål i huvudet, snällt sagt.

Vilket ansvar tar Tyskland för sin klimatpåverkan? Vilket ansvar tar Tyskland för sin egen elenergiförsörjning? Tyskland räknar kallt med att kunna importera elenergi när deras vindsnurror står stilla eller gasleveranserna uteblivit. Vi räknar ju också kallt med att kunna importera el från bl.a. Tyskland när vi har eleffektunderskott. Kommer Tyskland att då kunna exportera el till oss? Sannolikheten för detta minskar ju i takt med minskad planerbarhet. Enkelt att förstå. Fast vissa människor behöver nog uppleva konsekvenserna när faktum inträffar för att bättre förstå. Vi kommer närmare detta i takt med omställningen från planerbar till oplanerbar elenergiproduktion. En dag så händer det plötsligt...

Resultatet av Tysklands elenergiomställning hittills är ökad volatilitet på elmarknaden med kraftigt svängande elpriser som påverkar även oss. Samt de senaste åren även ökade utsläpp av CO2.

Tyskland_CO2_kWh.jpg
Tyskland_CO2_kWh.jpg (21.63 KiB) Visad 186 gånger

Man kan ju undra hur siffrorna för 2023 kommer att se ut...
av vjohnj
#1537693
Ja du @Camel.
Det kan helt omöjligt vara så, att dessa i bestämmande kan ha missat det som många andra ser.
Måste ligga en agenda bakom. Kan inte se hur det annars går ihop :crying:

Men klart när man lyssnar/talar med vissa individer så ja..
  • 1
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 231

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]