Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1487596
EPSON skrev: mån 31 jan 2022, 10:30 Ännu en anledning till att se över subventionerna:

Citat" Danderyd är den kommun i landet som fått mest statligt stöd till att bygga privata laddplatser för elbilar. Värmdö kommer på andra plats.
Till Sorsele har det däremot inte gått en enda krona.
Sveriges radios sammanställning av statsstöder till elstolpar fördelats är faktiskt en spark i magen. Av de tio kommuner som toppar listan ligger nio kring storstäderna Stockholm och Göteborg. Den tionde är Malung-Sälen, och det är ingen som inbillar sig att det är invånarna i Hole eller Malungsfors som drar upp siffrorna.
Slut citat.
Detta är Perfekt... jag letar ju en elbil som jag kan dra mina släp, tex grejjar ju BMW IX xDrive50 det galant, tyväär rockar ju den loss på 1.2 mille, minst 3 gånger vad jag har råd att lägga på bil.

Så jag hoppas det köps drösvis med dessa i Danderyd, Djursholm osv. Så jag kan få chansen att också köpa elbil om så där 8-10 år när den är nere i min budget begagnad. Så nu finns det hopp även för mig att man kan få köra elbil innan man trillar av pinnen.
av Bannad
#1487647
Malmstroem skrev: mån 07 feb 2022, 14:27 Nej, de flesta i de orter du räknar upp är inte företagare.

Även om du är företagare så spelar kostnaden för en bil roll. Det du inte betalar för bilen kan användas till annat -- t.ex. utdelningar till dig själv.

Slutligen så ser jag inte problemet med att mest bidrag går till Danderyd. Om du vill ha fler elbilar så kan jag inte se att det spelar någon roll vem det är som kör dem. Många av de nyare elbilarna är dyra. Det torde vara rätt självklart att det ofta är någon med relativt god ekonomi som köper dessa. Men dessa nya elbilar blir begagnade och går ner i pris -- och kan vid något tillfälle i framtiden köpas av någon med betydligt sämre ekonomi.

Slutligen torde Danderyd fortfarande generellt tillföra betydligt mer pengar till statskassan än vad de tar ut därifrån -- även om de får bidrag till elbilar och laddstolpar. Men det börjar bli en mer politisk diskussion än vad som torde vara lämpligt.
Citat"Nej, de flesta i de orter du räknar upp är inte företagare "Slut citat.
En stilla undran, vad är det som får dig att tro att det föga förhåller sig så?

Då Danderyd med sin utförsäljningsiver inte har råd med varken skolor eller dagis via skattesedeln har dessa fått höja kommunalskatten och det vet ju dom flesta med inblick i samhällsdiskssionen.


Slutligen tror jag det är mer viktigt med medvetenhet kring sig själv och vad som försigår runt om i Svedala.
av Bannad
#1487942
Malmstroem skrev: mån 07 feb 2022, 23:27 https://www.danderyd.se/kommun-och-poli ... -for-2022/

Danderyd sänker sin skatt…

Jag släpper den här diskussionen nu. Lycka till med dina funderingar.
Din skattefunderingar rimmar tyvärr illa med verkligheten om du har följt senare års diskussioner om Danderyd. Men som sagt "vilse i pannkakan" kan vi alla bli, så släpp den diskussionen det vore kanske bäst för dig. Och lycka till med din sagosoppa och prinsesstårta :-)

I all välmening, jag önskar dig också lycka till med dina funderingar:
.
Senast redigerad av 5 Bannad, redigerad totalt 0 gång.
av Bannad
#1487949
VolvoB20 skrev: mån 07 feb 2022, 15:53
EPSON skrev: mån 31 jan 2022, 10:30 Ännu en anledning till att se över subventionerna:

Citat" Danderyd är den kommun i landet som fått mest statligt stöd till att bygga privata laddplatser för elbilar. Värmdö kommer på andra plats.
Till Sorsele har det däremot inte gått en enda krona.
Sveriges radios sammanställning av statsstöder till elstolpar fördelats är faktiskt en spark i magen. Av de tio kommuner som toppar listan ligger nio kring storstäderna Stockholm och Göteborg. Den tionde är Malung-Sälen, och det är ingen som inbillar sig att det är invånarna i Hole eller Malungsfors som drar upp siffrorna.
Slut citat.
Detta är Perfekt... jag letar ju en elbil som jag kan dra mina släp, tex grejjar ju BMW IX xDrive50 det galant, tyväär rockar ju den loss på 1.2 mille, minst 3 gånger vad jag har råd att lägga på bil.

Så jag hoppas det köps drösvis med dessa i Danderyd, Djursholm osv. Så jag kan få chansen att också köpa elbil om så där 8-10 år när den är nere i min budget begagnad. Så nu finns det hopp även för mig att man kan få köra elbil innan man trillar av pinnen.
Ja, om 8-10 år är Elbilarna så dåliga att dom knappt laddar via elstolpar. Men vad finns för val? Ta brödsmulorna och gör något åt klimatet. Det är riktig klimatekonomisk politik ;-)
#1488022
@EPSON, Jag har inte läst hela tråden. Men det lilla jag läst så verkar du vara väldigt emot elbilar.
Får jag fråga vad du föreslår istället? Hur ska vi ta oss fram?
av Bannad
#1488057
Lockis skrev: tor 10 feb 2022, 09:36 @EPSON, Jag har inte läst hela tråden. Men det lilla jag läst så verkar du vara väldigt emot elbilar.
Får jag fråga vad du föreslår istället? Hur ska vi ta oss fram?
Jag är inte emot elfordon. Tvärtom, jag tycker att det måste skapas miljöekonomiska förutsättningar för alla i Svedala om vi skall nå miljömålen.
Hade t.ex laddtillgången existerat i närmiljö så hade jag inom snar framtid skaffat en elbil. Och det tror jag att fler skulle göra om bara eltillgången funnits på plats vilket den nu inte gör. Ökade möjligheter finns ju såväl i BRF, villaområden mm så varför inte i Lgh-beståndet?
#1488062
EPSON skrev:
Lockis skrev: tor 10 feb 2022, 09:36 @EPSON, Jag har inte läst hela tråden. Men det lilla jag läst så verkar du vara väldigt emot elbilar.
Får jag fråga vad du föreslår istället? Hur ska vi ta oss fram?
Jag är inte emot elfordon. Tvärtom, jag tycker att det måste skapas miljöekonomiska förutsättningar för alla i Svedala om vi skall nå miljömålen.
Hade t.ex laddtillgången existerat i närmiljö så hade jag inom snar framtid skaffat en elbil. Och det tror jag att fler skulle göra om bara eltillgången funnits på plats vilket den nu inte gör. Ökade möjligheter finns ju såväl i BRF, villaområden mm så varför inte i Lgh-beståndet?
Lgh beståndet är något som hamnat på efterkälken. Tyvärr. Nu är ju subventionerna tillgängliga för BRF, Företagare och Villaägare men inte Lägenhets innehavare eller de som hyr ut. Jag ifrågasatte detta när jag själv hyrde en villa och ville installera en laddbox. Ingen subvention där inte... Vilket jag och många med mig tycker är fel. Sen finns det säkert andra bekymmer för lägenheter. Där man som hyresvärd inte äger marken och inte kan/får installera laddboxar. Eller där man helt enkelt inte har någon efterfrågan av hyresgästerna.

Sen finns det ett beslut om att alla nya parkeringar eller vid större renoveringar så ska laddplatser anläggas. Vad som är en större renovering låter jag dock vara osagt :-) Eller om det finns kryphål som gör att man även kan slippa att anlägga laddplatser på nya parkeringar.

Faktum är dock att flertalet människor förmodligen skulle klara sig fint med en elbil och de publika laddplatser som finns. Speciellt om man bor i städerna. Bor man på landsbygden är situationen annorlunda, men där tror jag inte vi kommer se laddbart i en större utsträckning på flera år just pga att det är så långt till allt.

(ps, vad är din poäng med att alltid skriva "Svedala" istället för "Sverige"?)
#1488138
Lockis skrev:(ps, vad är din poäng med att alltid skriva "Svedala" istället för "Sverige"?)
Hen bor väl där

"Svedala är en tätort i Skåne med 12 618 invånare och centralort i Svedala kommun, Skåne län, belägen 18 kilometer sydost om Malmö. Orten har en järnvägsstation på Ystadbanan. Motorvägen E65 passerar Svedala. Wikipedia"
#1488142
lennarte skrev: fre 11 feb 2022, 06:32
Lockis skrev:(ps, vad är din poäng med att alltid skriva "Svedala" istället för "Sverige"?)
Hen bor väl där

"Svedala är en tätort i Skåne med 12 618 invånare och centralort i Svedala kommun, Skåne län, belägen 18 kilometer sydost om Malmö. Orten har en järnvägsstation på Ystadbanan. Motorvägen E65 passerar Svedala. Wikipedia"
Haha 😂
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 70

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]