Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1483611
perin skrev:
EPSON skrev: Perin- Kan ju tyckas att det lite galet med att de som avstår åker med på värdestegringarna i erat område.
Nu hänger jag inte med vad du menar.
Jag menar med fastighetsvärderingar efter förbättringarna i området.
#1483629
EPSON skrev:
perin skrev:
EPSON skrev: Perin- Kan ju tyckas att det lite galet med att de som avstår åker med på värdestegringarna i erat område.
Nu hänger jag inte med vad du menar.
Jag menar med fastighetsvärderingar efter förbättringarna i området.
Alla, oavsett vad man tycker, kommer att få en laddbox installerad i sina garage (och stå för den kostnaden) sedan kan man själv välja när det ska "kopplas på" så att säga. Då som först tickar abonemanget igång. Så själva laddboxarna går på en gemensam elanslutning.
av Bannad
#1483630
perin skrev:
EPSON skrev:
perin skrev: Nu hänger jag inte med vad du menar.
Jag menar med fastighetsvärderingar efter förbättringarna i området.
Alla, oavsett vad man tycker, kommer att få en laddbox installerad i sina garage (och stå för den kostnaden) sedan kan man själv välja när det ska "kopplas på" så att säga. Då som först tickar abonemanget igång. Så själva laddboxarna går på en gemensam elanslutning.
Ja, ja då förstår jag :-)
av Bannad
#1483943
Rusande elpris dubblar laddningskostnader för bilar !!
Citat" Den senaste tidens rekordhöga elpriser har gjort det dubbelt så dyrt att ladda elbilen i södra Sverige jämfört med ett snittpris på 1,50 kronor per kilowattimme.
– Just nu kostar det 3,50 till 9 kronor per kilowattimme att ladda vid elstolpar, säger Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto motor & sport, till kanalen.
" Slut citat.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyhet ... ar-AASwpL5

9 kr per KWH- Vem sa att miljöomställningen skulle bli ekonomiskt rättvist fördelad?
Någon sa på forumet att en kostnadshöjning med 100 % är överkomligt.

Staten och den sittande regeringen vilken nu det än blir efter valet den 11 September- 22 kommer inte att acceptera en inkomstförlust i miljöomställningen från fossila bränslen till rent eldrivna fordon kostnadsmässigt.
Nu kan man/du/ni/vi ju naturligtvis klaga på de höga elpriserna som marknadssätts. Då skall man också vara medveten om att den marknaden styrs av kapitalstarka ägare som i sin tur via kvartalsrapporter föga kommer att driva igenom en förlustprognos utifrån Svedalas mer eller mindre kompetentlösa miljöscenariot.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
#1483962
Om man lyckas komma på en ersättningsprodukt för något som visar sig bli populär kommer man ju se till så man prissätter den lika eller strax under den produkt man konkurrerar med. Något annat vore korkat.

Ta till exempel Havremjölk. Låt säga att du introducerar den i Sverige. Då börjar du med ett pris långt under vad vanlig mjölk kostar, du gör massor av reklam, har med produkten i matlagningsprogram osv.

Tillslut är folk vana vid den, köper 3L i veckan.

Nu börjar du höja priset på den samtidigt som du parallellt ser till så det kommer debattartiklar i tidningen om hur dålig vanlig mjölk är för miljön och klimatet.

Fler och fler köper Havremjölk. Du hyr in kändisar som på Instagram dricker Havremjölk efter ett träningspass (det kvittar att kändisarna eg är mördare och rånare, alla unga hippa vill va som dem då de har många spelningar på Spotify) . Havremjölk är helt enkelt jävligt hippt.

Många bönder slutar helt enkelt producera vanlig mjölk eftersom det inte vill bli utpekade som klimatförnekare. Det är helt enkelt dålig image att va mjölkproducent.

När tillräckligt många köper Havremjölk och undersökningar visar att bönderna inte kan gå tillbaka till den klassiska mjölkproduktionen.

Ja, då kan du börja höja priserna rejält. Folk har inget alternativ.
#1483978
perin skrev: sön 16 jan 2022, 09:09Havremjölk?
Alltså, det va ett exempel på hur man kan introducera en ny produkt med anledning av att nu börjar priserna på laddning av elbil öka, vilket togs upp i inlägget ovan mitt.
Typ elbil, solpaneler, Havremjölk eller vegobiffar osv. - nya produkter.

Allt va påhittat med vissa inslag av sanning.
av Bannad
#1485591
Hetsjakten på de mer eller mindre infantila miljöekonomiska målen har lugnat ner sig sedan MP lämnade regeringen.
Svedalas huvudmål är dock fortfarande - https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/
Vilka jag ser i ett längre perspektiv som positivt.
Jag ser att den S regering som nu sitter utan bakbundna händer har en bredare miljöövergång och mer långsiktiga perspektiv inom tex tillverkning/gruv/el/fordonsindustrin etc. Att äntligen komma till sans för en smidigare övergång gagnar Svedalas befolkning utifrån alla vinklar att acklimatisera sig till rådande förhållanden.
Att se ett samarbete mellan S och M skulle i detta riksdagsläge vara fruktbart.
#1485622

EPSON skrev: Att se ett samarbete mellan S och M skulle i detta riksdagsläge vara fruktbart.
Hoppas som vi alla på stabilitet. Men för att M ska kunna vara med igen med mittsamarbeten eller kunna samsas i frågor med S måste de göra sig av med brunhögern först tror jag.
av Bannad
#1485627
joel80 skrev: tis 25 jan 2022, 21:53
EPSON skrev: Att se ett samarbete mellan S och M skulle i detta riksdagsläge vara fruktbart.
Hoppas som vi alla på stabilitet. Men för att M ska kunna vara med igen med mittsamarbeten eller kunna samsas i frågor med S måste de göra sig av med brunhögern först tror jag.
Det är så sant som du säjer och det kan naturligtvis bli en nöt för M att knäcka. Att mot förmodan förlita sig på det Bruna skynket är naturligtvis inget som Svedalas befolkning kan luta sig emot.
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 70

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]