Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1488289
joel80 skrev: fre 11 feb 2022, 21:02
EPSON skrev:
joel80 skrev: fre 11 feb 2022, 15:40 Frågar man runt bland oss som kör elbil så är det väldigt få som ser att batteribyte skulle tillföra speciellt mycket. Troligen ökad kostnad och inte speciellt stor tidsvinst. Man kommer ju inte kunna göra så mycket annat än att vänta på bytet, och så får man sköta ens "paus" med kaffe/mat/toabesök på annan tid.
Att behöva stanna och ladda 25-30 minuter efter 300-400km är verkligen inte besvärligt.
Min känsla är att det nästan bara är de som inte haft elbil som tror att det här kommer gå runt/ ha tillräckligt med efterfrågan.
Det låter inte så mycket med 25-30 min vid laddning- och det beror ju på vart man skall åka naturligtvis. För egen del skulle jag förlora 3,5 tim (en väg) på vissa resor jag företar mig. Och det är i snitt 370-400 km ( på den tid räknat jag kör och beroende på land) 1 resa. Det tar mig högst 5 minuter att tanka och på det kommer jag 850 km, lite mer kanske. :-)
Förstår inte riktigt vilken väg det kan vara som skulle försena dig så mycket. Otilgänglig väg utan snabbladdning?
Så mycket laddtid hade jag inte i närheten av vare sig på resan Ystad - Happaranda eller Gävle - Köln. De resorna var ändå på över 160 mil.
Jag förstår din tanke, jag pratar om resor med i snitt 2 400km en väg.
av Bannad
#1488310
VolvoB20 skrev: fre 11 feb 2022, 12:24
EPSON skrev: ons 09 feb 2022, 17:55
VolvoB20 skrev: mån 07 feb 2022, 15:53

Detta är Perfekt... jag letar ju en elbil som jag kan dra mina släp, tex grejjar ju BMW IX xDrive50 det galant, tyväär rockar ju den loss på 1.2 mille, minst 3 gånger vad jag har råd att lägga på bil.

Så jag hoppas det köps drösvis med dessa i Danderyd, Djursholm osv. Så jag kan få chansen att också köpa elbil om så där 8-10 år när den är nere i min budget begagnad. Så nu finns det hopp även för mig att man kan få köra elbil innan man trillar av pinnen.
Ja, om 8-10 år är Elbilarna så dåliga att dom knappt laddar via elstolpar. Men vad finns för val? Ta brödsmulorna och gör något åt klimatet. Det är riktig klimatekonomisk politik ;-)
Well ,jag äger ju bilar som 30 år och de går lika bra och långt som de gjorde som nya på en full tank.

Hoppas ju moderna batterier kommer vara fräscha lika länge och inte ge upp efter 20 år.
Vad jag tror kommer knappast moderna batterier hålla så länge. Det är inte lukrativt för bolagen helt enkelt. X antal laddningar sedan baxnar det.
#1488317
Okalettos skrev: fre 11 feb 2022, 15:25
lennarte skrev: fre 11 feb 2022, 15:08 Nu är snart laddstolpar helt ute.
Ingen aning, men, idén med batteribyte istället för att ladda själv är inte ny, idén fanns redan i slutet av 1800-talet, runt 1898.. Och hann tillämpas en period innan ottomotorn snabbt slog ut elbilarna..
Missat detta svar.... :-(
Men, det var faktiskt en elektrisk motor som "slog ut" elbilarna :-D 1912 presenterade Cadillac som första serieproducerad bil en startanordning till hjälp för damer att själva starta sin bil. En elektrisk startmotor :-D :-D
av Bannad
#1488319
lennarte skrev: lör 12 feb 2022, 13:59
Okalettos skrev: fre 11 feb 2022, 15:25
lennarte skrev: fre 11 feb 2022, 15:08 Nu är snart laddstolpar helt ute.
Ingen aning, men, idén med batteribyte istället för att ladda själv är inte ny, idén fanns redan i slutet av 1800-talet, runt 1898.. Och hann tillämpas en period innan ottomotorn snabbt slog ut elbilarna..
Missat detta svar.... :-(
Men, det var faktiskt en elektrisk motor som "slog ut" elbilarna :-D 1912 presenterade Cadillac som första serieproducerad bil en startanordning till hjälp för damer att själva starta sin bil. En elektrisk startmotor :-D :-D
Intressant :-) Och vart tog den vägen månde?
av Bannad
#1488324
Okalettos skrev: fre 11 feb 2022, 21:59 Hej Lövet :)
"För att få neka garanti så måste det i så fall finnas angivet i villkoren vad man får göra och inte göra."
För att FÅ neka, låter trevligt, men 'stämmer' sällan med verkligheten.. De kommer antagligen neka så fort de ser en glimt av chans (i form av att ägaren inte vill/orkar/vågar 'bråka')..
Vad fordonstillverkarna iom med den digitalmarknad som försigår vill dom ha fordonskontroll med säkerheten som argument. Och då plötsligt handlar det om din/min integritet.

En "Black box" likt ett flygplan registrerar allt i ditt fordon och du har ingen som helst kontroll utom den fysiska delen i ditt körbeteende.
Jag ser som ni alla andra naturligtvis. att tex Volvo inte vill att någon skall avlida i deras fordon men vips så förblir detta ett försäljningsargument. Jag är "fine" med detta. Mitt fordon dokumenterar 30 sekunder före varje eventuell incident. Mao ord om jag inte skulle bromsa i tid, en bil kör ut framför mig osv, osv, ja, situationerna är som sagt många.

Men vad det handlar syvende og sist är mitt egna omdöme, planering, förutseende, parering, metod och logik. Jag behöver sålunda inte Storebror Volvo som övervakar min körning.
av Bannad
#1488330
Stödet fungerar bra men motsättningarna sätter käppar i hjulen...Varför?

Citat 1"Trots stödpengar från regeringen lönar det sig inte att sätta upp snabbladdare i glesbygd, enligt företagen. Men enligt energiministern funkar stödet bra.

– Det är ett väldigt förmånligt stöd, på sikt kommer det bli lönsamt för bolagen när fler skaffar elbil, säger Khashayar Farmanbar, (S)
." Slut citat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... inistern-1

Citat 2"Regeringens utbyggnad av snabbladdstationer i landet går segt. Långa tillståndsprocesser och för låg kapacitet i elnätet gör att flera platser riskerar att bli utan utlovade snabbladdare.

– Har man inte installerat laddstationen innan sista oktober kommer vi att kräva tillbaka pengarna, säger Hanna Eklöf på Trafikverket.

För två år sedan beslutade regeringen att stöd skulle betalas ut för att få snabbladdare på plats på så kallade ”vita fläckar” i Sverige. Målet var att det skulle finnas snabbladdstationer var tionde mil och pengar har utlysts i tre stödomgångar.

Men på flera platser i inlandet har ingen visat intresse för att söka stödpengarna. Och på orter som beviljats stöd har fortfarande ingen laddstation kommit på plats.

Långa tillståndsprocesser och för låg kapacitet i elnätet är några av hindren.

– Vi är beroende av elnätsföretagen för att få upp kapaciteten, sådana här investeringar tar tid, säger Björn Öster på Vattenfall incharge som är ett av företagen som beviljats investeringsstöd i inlandet.
" Slut citat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... plats-annu
.
Varför skulle företagen i norra halvan av Svedala och ovanför vara emot detta 100% subventionerade elalternativ?
Kort sammanfattning: Företagens argument förklaras indirekt med att lukrativa kvartalsrapporter genererar i ett mer möjligt negativt P/E. Bra där :-) Miljöargumenten förblir därför oförändrade i företagens miljöstrategier.
Med detta i bakfickan.
Den miljöekonomiska diskussionen handlar därför numera inte om klimatet utan mer om hur de miljölukrativa marknaden kan reducera ett P/E till ett investeringslockande aktieobjekt.
av Bannad
#1488343
lennarte skrev: fre 11 feb 2022, 15:08 Nu är snart laddstolpar helt ute.
Ett bilmärke i Greely koncernen (Nio) har byggt upp 700 st batteribytarstationer i Kina där dom byter hela batteriet på 5 minuter. Är det därför Geely vill ha batterifabriken på Hisingen? Blir Volvos nya elbilsplattform byggd för batteribyte istället för laddning via stolpe? Då lär det behövas många batterier om Volvo ska bygga batteribytarstationer runt om i Sverige. Det lär väl inte bli lättare att få utbyggt laddstolpnätet i Sverige när detta blir allmänt känt
Detta kanske ni elbilsägare redan vet, jag såg en liten "notis" i reklamen på telefonen om detta.
Utopin är total. Skulle det gå snabbare att tidsmässigt byta batterier än däck på en bil?
#1488392
Från en "tidning" (Allt Om Elbil) på nätet
"Elbilstillverkaren Nio startade i höst de första leveranserna av sin elsuv NIO ES8 i Norge. I samband med lanseringen har man också öppnat ett första showroom i Oslo. Till slutet av 2022 är planen att också öppna fler än 20 stationer där Nio-föraren ska kunna byta batteri på ett par minuter"
#1488416
joel80 skrev: fre 11 feb 2022, 14:20 Det gör dom väl ändå troligen inte...? Bensin och dieselmotorer blir gamla och det drar oftast mer soppa när delar kanske inte rör sig lika friktionsfritt. Kanske har även slitage i växellådor viss påverkan. Luftblandningen kanske inte heller längre är perfekt och det finns säkert mer som kan påverka.
Min Supra blir 30 år och gör fortfarande 0-100 under 5 sek och toppar 300 km/h.

Vår BMW 530 spinner som en katt och drar ingen olja efter 22 år och daglig pendling.

Båda har inga problem att klara 100 mil på en tank för förbrukningen har inte gått upp.

Kommer din Polestar att matcha det om 30 år så jag kan köra runt med den när jag köpt den begagnad och den har fortfarande samma räckvidd som ny, samna acc och laddar lika bra efter 30 år eller har elektrolyten i battericellerna kluddat ihop fullständig så bilen funkar bara för kortare turer? Det skulle man ju vilja veta. Jag är mer orolig för åldringen på cellerna än antalet mil de klarar

Jag hoppas ju att jag en dag ska kunna köpa tex BMW ix50 för den har vettig dragvikt och någorlunda räckvidd, men då vill man ju inte att batterierna säckar ihop om 20 år.

Och så hoppas jag att det gott om laddstolpar då så man kan ladda utanför lägenheten
#1488435
VolvoB20 skrev:Jag hoppas ju att jag en dag ska kunna köpa tex BMW ix50 för den har vettig dragvikt och någorlunda räckvidd, men då vill man ju inte att batterierna säckar ihop om 20 år.
Vi har ju kommit halvvägs utan några tecken på att batterier skulle säcka ihop i elbilar.
(Dra inte parallellen till borrmaskiner och liknande, de har inte samma batteriövervakning)
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 70

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]