Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1488231
Lite nyfiken, finns det något europeiskt direktiv som tvingar tillverkare (som säljer i/till Europa) att 'redovisa' antal cykler (inkl snabbladdning och partiell laddning) enligt vissa regler, eller är det helt och hållet upp till tillverkarna hur de testar/räknar? Och kanske framförallt, antal cykler, innan 'vad' har upp(läs ned)-nåtts, t ex 60% kvarstående laddkapacitet..
#1488256
Okalettos skrev:Lite nyfiken, finns det något europeiskt direktiv som tvingar tillverkare (som säljer i/till Europa) att 'redovisa' antal cykler (inkl snabbladdning och partiell laddning) enligt vissa regler, eller är det helt och hållet upp till tillverkarna hur de testar/räknar? Och kanske framförallt, antal cykler, innan 'vad' har upp(läs ned)-nåtts, t ex 60% kvarstående laddkapacitet..
Nej är det korta svaret, det finns ingen gemensam standard för hur man beräknar batteridegradering. Tillverkarna anger dock en viss minimal kapacitet för sina batterier när de garanterar dess funktion. Exempelvis Volkswagen garanterar 70% av kapaciteten kvar efter 160.000km: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... rhall.html

Att batterierna slits ut är ett mycket litet problem. Man kan exempelvis se hur det gick för Renault Zoe som "löste" problemet genom att leasa batteriet så man fick ett nytt om kapaciteten sjönk under X%. Det har resulterat att Zoe har ett katastrofalt andrahandsvärde eftersom man får en löpande kostnad för batteriet på 800kr/mån som skyddar mot ett problem som inte inträffar. Det har inte bytts några batterier helt enkelt utan alla ägare har bara betalat i onödan vilket får andrahandsvärdet att sjunka i botten.
#1488257
Är det någon tillverkare som antyder batterilivslängd i kalendertid? Förutom att antalet laddcykler sliter så kommer batterierna att tappa kapacitet med ökande ålder.
Temperaturprofilen kommer att spela väldigt stor roll där; Nordafrika kommer definitivt att se mycket kortare livstid än norra Sverige :-D
#1488260
Aha, så vw tar ansvar för >70% upp till 16.000mil.. Alternativt 8år.. Låter helt ok.. Men de skriver det med förbehållet att 'så länge som bilen har använts på ett korrekt sätt'
Vem står för den bevisbördan om det skulle bli aktuellt..?
'Kanske' har bilen en 'svart låda', vilket gör att de kan slippa något som helst ansvar för minsta lilla halmstrå..
Ps. Jag är inte ute efter att vara 'emot' (vilket jag tror att en del skulle kunna tänka, jag skulle nog själv tänka det 😇) utan är faktiskt bara intresserad/nyfiken.. 👍 Ds.
#1488262
Okalettos skrev:Aha, så vw tar ansvar för >70% upp till 16.000mil.. Alternativt 8år.. Låter helt ok.. Men de skriver det med förbehållet att 'så länge som bilen har använts på ett korrekt sätt'
Vem står för den bevisbördan om det skulle bli aktuellt..?
'Kanske' har bilen en 'svart låda', vilket gör att de kan slippa något som helst ansvar för minsta lilla halmstrå..
Ps. Jag är inte ute efter att vara 'emot' (vilket jag tror att en del skulle kunna tänka, jag skulle nog själv tänka det 😇) utan är faktiskt bara intresserad/nyfiken.. 👍 Ds.
De flesta bilar kan man via OBD2-läsare kolla upp antalet laddningar som skett samt hur många av de som varit snabbladdningar.
Av vad jag förstått så är "friskrivningen" lite mot att taxi-använda elbil under lång tid. Vissa snabbladdar 2ggr per dag under många år. Om de kör 16K mil under 3-4 år och nästan bara snabbladdar samt ofta kanske snabbladdar till lite för hög procent (vissa står kvar upp till 100% så länge de inte fått en körning) så kommer det troligen kunna påverka batteriets livslängd.

Ett annat exempel är att det i många bilar finns en gräns för laddning på 80 eller 90% normalt och om man behöver mer för en långresa så kan man ställa upp det till 100%. Om man laddar till 100% och låter bilen stå med hög laddning så är det inte bra för batteriet. Skulle det visa sig att man alltid gör så och inte bryr sig om rekommendationerna så skulle det kanske kunna användas emot en i ett sånt reklamationsärende som ovan. :)
#1488263
Erik Å skrev:Är det någon tillverkare som antyder batterilivslängd i kalendertid? Förutom att antalet laddcykler sliter så kommer batterierna att tappa kapacitet med ökande ålder.
Temperaturprofilen kommer att spela väldigt stor roll där; Nordafrika kommer definitivt att se mycket kortare livstid än norra Sverige :-D
Här spelar nog batterikylning väldigt mycket in.
Vissa elbilar har inte aktiv kylning, och lämnar sig mycket sämre för varmt klimat. T.ex Nissan Leaf, (nyaste modellerna kanske har det nu, men den från 2018 jag hade saknade det.)
av Bannad
#1488264
joel80 skrev: fre 11 feb 2022, 15:40
lennarte skrev:Nu är snart laddstolpar helt ute.
Ett bilmärke i Greely koncernen (Nio) har byggt upp 700 st batteribytarstationer i Kina där dom byter hela batteriet på 5 minuter. Är det därför Geely vill ha batterifabriken på Hisingen? Blir Volvos nya elbilsplattform byggd för batteribyte istället för laddning via stolpe? Då lär det behövas många batterier om Volvo ska bygga batteribytarstationer runt om i Sverige. Det lär väl inte bli lättare att få utbyggt laddstolpnätet i Sverige när detta blir allmänt känt
Detta kanske ni elbilsägare redan vet, jag såg en liten "notis" i reklamen på telefonen om detta.
Frågar man runt bland oss som kör elbil så är det väldigt få som ser att batteribyte skulle tillföra speciellt mycket. Troligen ökad kostnad och inte speciellt stor tidsvinst. Man kommer ju inte kunna göra så mycket annat än att vänta på bytet, och så får man sköta ens "paus" med kaffe/mat/toabesök på annan tid.
Att behöva stanna och ladda 25-30 minuter efter 300-400km är verkligen inte besvärligt.
Min känsla är att det nästan bara är de som inte haft elbil som tror att det här kommer gå runt/ ha tillräckligt med efterfrågan.
Det låter inte så mycket med 25-30 min vid laddning- och det beror ju på vart man skall åka naturligtvis. För egen del skulle jag förlora 3,5 tim (en väg) på vissa resor jag företar mig. Och det är i snitt 370-400 km ( på den tid räknat jag kör och beroende på land) 1 resa. Det tar mig högst 5 minuter att tanka och på det kommer jag 850 km, lite mer kanske. :-)
#1488265
EPSON skrev:
joel80 skrev: fre 11 feb 2022, 15:40
lennarte skrev:Nu är snart laddstolpar helt ute.
Ett bilmärke i Greely koncernen (Nio) har byggt upp 700 st batteribytarstationer i Kina där dom byter hela batteriet på 5 minuter. Är det därför Geely vill ha batterifabriken på Hisingen? Blir Volvos nya elbilsplattform byggd för batteribyte istället för laddning via stolpe? Då lär det behövas många batterier om Volvo ska bygga batteribytarstationer runt om i Sverige. Det lär väl inte bli lättare att få utbyggt laddstolpnätet i Sverige när detta blir allmänt känt
Detta kanske ni elbilsägare redan vet, jag såg en liten "notis" i reklamen på telefonen om detta.
Frågar man runt bland oss som kör elbil så är det väldigt få som ser att batteribyte skulle tillföra speciellt mycket. Troligen ökad kostnad och inte speciellt stor tidsvinst. Man kommer ju inte kunna göra så mycket annat än att vänta på bytet, och så får man sköta ens "paus" med kaffe/mat/toabesök på annan tid.
Att behöva stanna och ladda 25-30 minuter efter 300-400km är verkligen inte besvärligt.
Min känsla är att det nästan bara är de som inte haft elbil som tror att det här kommer gå runt/ ha tillräckligt med efterfrågan.
Det låter inte så mycket med 25-30 min vid laddning- och det beror ju på vart man skall åka naturligtvis. För egen del skulle jag förlora 3,5 tim (en väg) på vissa resor jag företar mig. Och det är i snitt 370-400 km ( på den tid räknat jag kör och beroende på land) 1 resa. Det tar mig högst 5 minuter att tanka och på det kommer jag 850 km, lite mer kanske. :-)
Förstår inte riktigt vilken väg det kan vara som skulle försena dig så mycket. Otilgänglig väg utan snabbladdning?
Så mycket laddtid hade jag inte i närheten av vare sig på resan Ystad - Happaranda eller Gävle - Köln. De resorna var ändå på över 160 mil.
#1488273
Okalettos skrev:Aha, så vw tar ansvar för >70% upp till 16.000mil.. Alternativt 8år.. Låter helt ok.. Men de skriver det med förbehållet att 'så länge som bilen har använts på ett korrekt sätt'
Vem står för den bevisbördan om det skulle bli aktuellt..?
För att få neka garanti så måste det i så fall finnas angivet i villkoren vad man får göra och inte göra. Jag äger ingen id3/id4 så jag vet inte exakt vad det står. Det som står i generella termer är att man inte "bör" ladda mer än 80% vid daglig användning. Det innebär baserat på det påståendet att det är tillåtet inom villkoren att strunta i det. "Bör" är inget krav.
#1488277
Hej Lövet :)
"För att få neka garanti så måste det i så fall finnas angivet i villkoren vad man får göra och inte göra."
För att FÅ neka, låter trevligt, men 'stämmer' sällan med verkligheten.. De kommer antagligen neka så fort de ser en glimt av chans (i form av att ägaren inte vill/orkar/vågar 'bråka')..
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 70

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]