Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1488177
EPSON skrev: ons 09 feb 2022, 17:55
VolvoB20 skrev: mån 07 feb 2022, 15:53
EPSON skrev: mån 31 jan 2022, 10:30 Ännu en anledning till att se över subventionerna:

Citat" Danderyd är den kommun i landet som fått mest statligt stöd till att bygga privata laddplatser för elbilar. Värmdö kommer på andra plats.
Till Sorsele har det däremot inte gått en enda krona.
Sveriges radios sammanställning av statsstöder till elstolpar fördelats är faktiskt en spark i magen. Av de tio kommuner som toppar listan ligger nio kring storstäderna Stockholm och Göteborg. Den tionde är Malung-Sälen, och det är ingen som inbillar sig att det är invånarna i Hole eller Malungsfors som drar upp siffrorna.
Slut citat.
Detta är Perfekt... jag letar ju en elbil som jag kan dra mina släp, tex grejjar ju BMW IX xDrive50 det galant, tyväär rockar ju den loss på 1.2 mille, minst 3 gånger vad jag har råd att lägga på bil.

Så jag hoppas det köps drösvis med dessa i Danderyd, Djursholm osv. Så jag kan få chansen att också köpa elbil om så där 8-10 år när den är nere i min budget begagnad. Så nu finns det hopp även för mig att man kan få köra elbil innan man trillar av pinnen.
Ja, om 8-10 år är Elbilarna så dåliga att dom knappt laddar via elstolpar. Men vad finns för val? Ta brödsmulorna och gör något åt klimatet. Det är riktig klimatekonomisk politik ;-)
Well ,jag äger ju bilar som 30 år och de går lika bra och långt som de gjorde som nya på en full tank.

Hoppas ju moderna batterier kommer vara fräscha lika länge och inte ge upp efter 20 år.
#1488194
Det gör dom väl ändå troligen inte...? Bensin och dieselmotorer blir gamla och det drar oftast mer soppa när delar kanske inte rör sig lika friktionsfritt. Kanske har även slitage i växellådor viss påverkan. Luftblandningen kanske inte heller längre är perfekt och det finns säkert mer som kan påverka.
#1488198
Nu är snart laddstolpar helt ute.
Ett bilmärke i Greely koncernen (Nio) har byggt upp 700 st batteribytarstationer i Kina där dom byter hela batteriet på 5 minuter. Är det därför Geely vill ha batterifabriken på Hisingen? Blir Volvos nya elbilsplattform byggd för batteribyte istället för laddning via stolpe? Då lär det behövas många batterier om Volvo ska bygga batteribytarstationer runt om i Sverige. Det lär väl inte bli lättare att få utbyggt laddstolpnätet i Sverige när detta blir allmänt känt
Detta kanske ni elbilsägare redan vet, jag såg en liten "notis" i reklamen på telefonen om detta.
#1488202
lennarte skrev: fre 11 feb 2022, 15:08 Nu är snart laddstolpar helt ute.
Ingen aning, men, idén med batteribyte istället för att ladda själv är inte ny, idén fanns redan i slutet av 1800-talet, runt 1898.. Och hann tillämpas en period innan ottomotorn snabbt slog ut elbilarna..
#1488206
vjohnj skrev:
VolvoB20 skrev:Hoppas ju moderna batterier kommer vara fräscha lika länge och inte ge upp efter 20 år.
Ja batterier har sina max laddcykler.
Ja, på elbilar med tunt 40-50 mils räckvidd kan man nog inte räkna med mer än 1 000 000km innan batterierna är slut.
På nyare Tesla med ännu större batteri säger de ca 1 000 000 miles. Troligen har väl bilen gett upp innan det, men värdet i batteriet kommer nog vara skapligt högt när bilen skrotas.
#1488207
lennarte skrev:Nu är snart laddstolpar helt ute.
Ett bilmärke i Greely koncernen (Nio) har byggt upp 700 st batteribytarstationer i Kina där dom byter hela batteriet på 5 minuter. Är det därför Geely vill ha batterifabriken på Hisingen? Blir Volvos nya elbilsplattform byggd för batteribyte istället för laddning via stolpe? Då lär det behövas många batterier om Volvo ska bygga batteribytarstationer runt om i Sverige. Det lär väl inte bli lättare att få utbyggt laddstolpnätet i Sverige när detta blir allmänt känt
Detta kanske ni elbilsägare redan vet, jag såg en liten "notis" i reklamen på telefonen om detta.
Frågar man runt bland oss som kör elbil så är det väldigt få som ser att batteribyte skulle tillföra speciellt mycket. Troligen ökad kostnad och inte speciellt stor tidsvinst. Man kommer ju inte kunna göra så mycket annat än att vänta på bytet, och så får man sköta ens "paus" med kaffe/mat/toabesök på annan tid.
Att behöva stanna och ladda 25-30 minuter efter 300-400km är verkligen inte besvärligt.
Min känsla är att det nästan bara är de som inte haft elbil som tror att det här kommer gå runt/ ha tillräckligt med efterfrågan.
#1488224
100.000 mil genom 50 mils räckvidd per cykel ger 2.000 cykler. I verkligheten räknar man inte så dock eftersom man vanligen laddar bara kanske 10-20% per laddning. Så multiplicera antalet cykler med 5 eller 10 för att se hur många gånger du kan ladda. Det räcker gott för bilens realistiska livslängd är det korta svaret.
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 70

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm