Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1488440
Elbilsbatterier som till synes mer eller mindre 'säckar ihop' alldeles för tidigt.. Nä kanske inte själva batterierna, men isf inte, under förutsättning att det inte 'mixtras' från fabrik med, med t ex övervakningen, på 'lagom många' bilar (lagom = den delikata badwill/goodwill-kvoten) :party:..
#1488451
Lövet skrev: sön 13 feb 2022, 13:51
VolvoB20 skrev:Jag hoppas ju att jag en dag ska kunna köpa tex BMW ix50 för den har vettig dragvikt och någorlunda räckvidd, men då vill man ju inte att batterierna säckar ihop om 20 år.
Vi har ju kommit halvvägs utan några tecken på att batterier skulle säcka ihop i elbilar.
(Dra inte parallellen till borrmaskiner och liknande, de har inte samma batteriövervakning)
Det gör jag inte. Men i min smartphone är ju laddningen temperturövervakad, jag har endast kört långsam laddning på natten. och ställt in max laddnivå 85 procent. Allt för att spara batteriet. Men ändå tappar det. Det lever ju faktiskt bättre liv än i en bil där batteriet tex blir djupfryst kalla vinternätter
#1488462
VolvoB20 skrev:Det gör jag inte. Men i min smartphone är ju laddningen temperturövervakad, jag har endast kört långsam laddning på natten. och ställt in max laddnivå 85 procent. Allt för att spara batteriet. Men ändå tappar det. Det lever ju faktiskt bättre liv än i en bil där batteriet tex blir djupfryst kalla vinternätter
Jag säger inte att kapaciteten inte minskar, det gör den. Det börjar finnas en hel del statistik över hur räckvidden ser ut på 8 år gamla Model S nu och man ligger nånstans 80-90%. Inte perfekt - men väldigt långt ifrån att bilarna "säckar ihop" ;-)
#1488466
Tesla har varit lite av en pionjär.. Och som pionjär vill man visa framfötterna och inte gärna chansa.. Därtill så är Tesla-bilar inte direkt billiga i inköp.. Så (iaf för mig) så känns inte Tesla som något säkert kort för uppföljning av batteriprestanda inför dagens/morgondagens el-bilar..
#1490340
EPSON skrev:"- Han skaffade elbil utan att ha egen laddare: ”Kommer aldrig gå tillbaka till fossildrivet”

https://www.dn.se/ekonomi/han-skaffade- ... sildrivet/

Många frågor uppstår därmed!! :-)
Njae, inte egentligen...

Vi har ganska bra diskussionsunderlag på jobbet och lite beroende på var och hur man bor och jobbar så funkar det faktiskt. Det kräver planering på ett sätt som är lite annorlunda än om man kör vanlig bil. Min gode vän John i London köpte Polestar 2 innan han hade några laddmöjligheter hemma, han kör inte super mycket, kanske 20-30 mil i veckan och kör och laddar lite som man åker till tappen. Fyllde upp i laddstation vid ett köpcenter samtidigt som han handlade och käkade lite.. Blev dyrt för att vara elbil, men ändå mycket billigare än köra diesel.

För min egen del så skulle jag klara att alltid ha fullt batteri när jag kör hem från jobbet varje dag då det finns gott om laddare där jag jobbar, och till vettiga priser dessutom. Nu har jag beställt elbil men även laddbox till hemmet för att få laddat så billigt som möjligt, men nödvändigt hade det inte varit.. Vid längre resor är jag faktiskt mer orolig, över 40 mil (rangen skall vara 55 optimalt, men det blir det ju aldrig) så kan det lite lite mer planerande och en och annan väntetid och kanske till och med prischock. Fast prischock i det här faller innebär ändå billigare än benin eller diesel.

/Thomas
#1493765
Lövet skrev: sön 13 feb 2022, 17:00
VolvoB20 skrev:Det gör jag inte. Men i min smartphone är ju laddningen temperturövervakad, jag har endast kört långsam laddning på natten. och ställt in max laddnivå 85 procent. Allt för att spara batteriet. Men ändå tappar det. Det lever ju faktiskt bättre liv än i en bil där batteriet tex blir djupfryst kalla vinternätter
Jag säger inte att kapaciteten inte minskar, det gör den. Det börjar finnas en hel del statistik över hur räckvidden ser ut på 8 år gamla Model S nu och man ligger nånstans 80-90%. Inte perfekt - men väldigt långt ifrån att bilarna "säckar ihop" ;-)
Sedan tillkommer frågan hur mycket Teslas egen mjukvara ljuger .

De få oberoende tester jag sett av batterier visar på 5-10% degradering per år i kallare klimat dvs som vi har det i Norden .

Givetvis gör ju Teslas större batteri att det blir mer sällan som det djupurladdas vid normal körning men samtidigt är det många fler celler som kan krångla.....
#1493770
Kadochnikoff skrev:De få oberoende tester jag sett av batterier visar på 5-10% degradering per år i kallare klimat dvs som vi har det i Norden .
Nu är du ute och vevar i fantasiland igen. Fram med en trovärdig källa eller låt bli. Att en 5 år gammal elbil skulle tappat 50% av batterikapaciteten är bara hittepå.
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen