Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1483284
Inte klar än. Skrevs i en annan tråd om att 1kr/kWh skulle kännas rätt så rättvist och det håller jag med om. Hoppas det blir så pass enkelt.
#1483286
Elpriset och dess kompensation får avhandlas i 1 tråd och det blir denna: viewtopic.php?f=36&t=167307&start=50 Vi kan inte ha flera trådar om samma ämne som dessutom inte egentligen har med elbilar att göra.
av Bannad
#1483505
perin skrev:
EPSON skrev:Ok- förstår- men kanske ibland bedrar snålheten visheten :-)
Tack för fin info
Det som var den stora/ tunga biten för oss var att våra garage är utspridda över ett stort geografiskt område, kanske 5-600 meter i fyrkant och sedan ca. 30 garagelängor.
En samfällighet i vår närhet håller också på med detta, de är dock mindre än oss (ca 100 hus), men deras garage ligger betydligt bättre än för oss. Hos dem ligger de på en lång rad kan man säga, så det kommer gissningsvis bli betydligt billigare för dem (per hus) än vad vi hamnade på.
Kostnaderna läggs då på per hushåll eller är det gemensam kostnad?
#1483525
EPSON skrev:
perin skrev:
EPSON skrev:Ok- förstår- men kanske ibland bedrar snålheten visheten :-)
Tack för fin info
Det som var den stora/ tunga biten för oss var att våra garage är utspridda över ett stort geografiskt område, kanske 5-600 meter i fyrkant och sedan ca. 30 garagelängor.
En samfällighet i vår närhet håller också på med detta, de är dock mindre än oss (ca 100 hus), men deras garage ligger betydligt bättre än för oss. Hos dem ligger de på en lång rad kan man säga, så det kommer gissningsvis bli betydligt billigare för dem (per hus) än vad vi hamnade på.
Kostnaderna läggs då på per hushåll eller är det gemensam kostnad?
Alla (oavsett inställning) får vara med att dela på den totala kostnaden som är beräknad till 17-18.000:- / fastighet. Sedan får man själv välja när det skall kopplas på så att säga. Så fram till att man börjar använda det så finns inga ytterligare kostnader mer än investeringen så att säga.
#1483527
perin skrev: tis 11 jan 2022, 22:16 Jag har faktiskt inte hört så mycket från de som var ”motståndare”.
En grannfru sa något i stil med:
Elen, det vill jag ha till spisen och tvättmaskinen, inte till bilen! :-o
Å andra sidan anslöt de sig heller inte till fiber för 6-7 år sedan. Det ångrar de säkert bittert då vi betalade ca 10.000:- och nu när de ska ansluta sig kostar det dem 20~25.000:-. :P Men jag tror inte de lärt sig något om att vi lever i en förändringens tid.
Om de satte in sina 10.000 på börsen och köpt avanza zero för 6-7 år sedan och nu tar lite av värdeutvecklingen å köper fiber så har de nog ändå några kronor över även fast det kostar 25tkr idag.
Har de istället köpt Bitcoin så, ja då är det mycket pengar över.
#1483531
Angående själva laddarna.. De är ju skapligt dyra, redan vid hyfsat låg maximal uteffekt och utan 'finesser'.. Har de minskat i pris senaste, säg 5 åren, när efterfrågan ökat.. Eller 'behåller' tillv/åf de höga priserna för att få högre vinst måntro..? Vad är det som är så himla dyrt inuti?
#1483533
Okalettos skrev:Angående själva laddarna.. De är ju skapligt dyra, redan vid hyfsat låg maximal uteffekt och utan 'finesser'.. Har de minskat i pris senaste, säg 5 åren, när efterfrågan ökat.. Eller 'behåller' tillv/åf de höga priserna för att få högre vinst måntro..? Vad är det som är så himla dyrt inuti?
Inget vettigt. Jag vill påstå att det som håller uppe priserna är bidragen från staten. Skulle säga att de är exakt dubbelt så dyra som de behöver vara.
Jag laddar min bil med ett CEE 400vuttag för 179kr + lös trefasladdare med jordfelsbrytare. Ingen har hittills lyckats övertyga mig om att jag får någon vettig extra säkerhet för de extra 14.821kr som det brukar stå på offerterna...
av Bannad
#1483538
poseidon skrev:
perin skrev: tis 11 jan 2022, 22:16 Jag har faktiskt inte hört så mycket från de som var ”motståndare”.
En grannfru sa något i stil med:
Elen, det vill jag ha till spisen och tvättmaskinen, inte till bilen! :-o
Å andra sidan anslöt de sig heller inte till fiber för 6-7 år sedan. Det ångrar de säkert bittert då vi betalade ca 10.000:- och nu när de ska ansluta sig kostar det dem 20~25.000:-. :P Men jag tror inte de lärt sig något om att vi lever i en förändringens tid.
Om de satte in sina 10.000 på börsen och köpt avanza zero för 6-7 år sedan och nu tar lite av värdeutvecklingen å köper fiber så har de nog ändå några kronor över även fast det kostar 25tkr idag.
Har de istället köpt Bitcoin så, ja då är det mycket pengar över.
.
Ja, med tanke på att AZ har haft en bra utveckling sedan 22 maj 2006 +347,01%.

Perin- Kan ju tyckas att det lite galet med att de som avstår åker med på värdestegringarna i erat område.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 70

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]