Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Paglar
#1436950
En norrman med flaggstång på taket fick körkortet indraget.
Den ser ju inte ut att vara så lång och ser ut att vara utmärkt med någon form av vimpel både fram och bak.
I Sverige gäller väl 25,25m numera eller åtminstone 24m. Andra regler i Norge kanske?
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ ... -pa-biltak
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1436982
Det är ju bara så dumt :-) Men Polizei skulle ju kunna ha en liten box att sitta i vid varje byggvaruhus och ha sin häck full av personer att bötfälla eller be dem göra om lastningen :-)

.
41b51144-4a50-48e1-817e-771a5e654df0.jpeg
41b51144-4a50-48e1-817e-771a5e654df0.jpeg (20.55 KiB) Visad 12416 gånger
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1437063
Norge 24m
Sverige 25,25
Finland 34.5m
Det är ekipagets längd och inte lasten.

Utstickande last är 1m.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1437107
Australien 53,5 meter :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1437113
"– Flaggstången stack ut två meter där framme och fem meter där bak. Det slår sig in i topplistan av det värsta jag sett i trafiken, säger Tor-Egil Groth, ledningsoperatör hos polisen till VG.
Personen som körde bilen var påväg från Oslo till Tønsberg. Mannen fick körkortet indraget på plats och flaggstången plockades bort från bilen."

Jag är uppriktigt förvånad att resultatet blev körkortsindragning.
Fram får lasten inte sticka ut mer än 1 meter. Men bakåt får det väl sticka ut max 24 meter sålänge det är försett med varningsflagga och inte släpar i marken?
Användarvisningsbild
av Paglar
#1437145
Ett urklipp från körkort online:
På längden
Totallängden får max vara 24 meter.
Undantag: 25,25 meter tillåtet om vissa specifika krav uppfylls.
Skjuter ut framåt: Märk ut.
Undantag: Om delen som skjuter ut framför bilen är kortare än 1 meter och den tydligt framgår för andra trafikanter, behöver den inte märkas ut.
Skjuter ut bakåt: Märk ut om delen skjuter ut mer än 1 meter.

Det framgår ju inte i artikeln om norrmanen körde för fort eller körde onykter.
Men taklasten måste ju varit laglig med reservation för utmärkning fram som är svår att se på bilden.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1438788
@fjohan82, Hade den bilden kommit imorgon på 1:a april hade jag intre trott på den men nu blir man ju fundersam, är det någon slags folkrörelse som tar med den till och från stugan, är de så stöldbegärliga kanske annars så man får ta med den när man lämnar hemmet? Man börjar ju undra :-)

Det enda rätta vore att eskortera till närmsta industriområde och spärra av en gata och be föraren göra några manövrar och en handbromsvändning innan de drar kortet bara ;-)

.
08a1026e-c9dd-41a3-84af-2e408f0d765d.jpeg
08a1026e-c9dd-41a3-84af-2e408f0d765d.jpeg (36.63 KiB) Visad 12070 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1482125
Även jag har kört omkring med 14 m flaggstång. Dock inte på taket, utan på sidan, surrad i "relingen" vid flaket (Mazda Pick Up), höger backspegel (kraftig, typ lastbil) och i främte stötfångare. Väl utmärkt fram och bak och med ett "utstick" på mer än 4 m fram och bak. Det var inte lätt att köra och krävde stort utrymme. Men enligt min körskolelärare när jag skaffade BE kort (2013) var detta helt lagligt, fordonslängden i Sverige är (var då) max 24 m. Och det är lasten inräknad
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1482137

lennarte skrev:Även jag har kört omkring med 14 m flaggstång. Dock inte på taket, utan på sidan, surrad i "relingen" vid flaket (Mazda Pick Up), höger backspegel (kraftig, typ lastbil) och i främte stötfångare. Väl utmärkt fram och bak och med ett "utstick" på mer än 4 m fram och bak. Det var inte lätt att köra och krävde stort utrymme. Men enligt min körskolelärare när jag skaffade BE kort (2013) var detta helt lagligt, fordonslängden i Sverige är (var då) max 24 m. Och det är lasten inräknad
Nu är jag Inte hemma i lagtexten, men om vi säger att vi har en bil som är 5m lång och lägger på t.ex en flaggstång som är 24m så är det ett utstick på 9,5m fram och bak.

Det måste bli oerhört svårt att manövrera.

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]