Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1437868
Nja. Det jag har läst är detta ” Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.”
Och detta var svaret från kundservice ” Tack för att du kontaktade Amazon!

Jag ber om ursäkt för att du fick tullavgift. Vi ska självklart se till att återbetala dig kostnaden för detta.

För att få återbetalning för tullavgiften så kan du svara på detta mail med kvittot i PDF-format samt ordernumret för varan i fråga.

Observera att för att paketet ska skickas vidare så behöver du först betala tullavgiften och att du sen skickar kvittot på att betalningen är gjord så att vi kan återbetala dig för detta.

Ha en fortsatt fin torsdag!”
av 20FJan
#1437873
vjohnj skrev: fre 26 mar 2021, 17:42
20FJan skrev:Jag råkade ut för tull och moms också. Paketet har skickats från asien, har tagit 8 veckor plus extra dagar hantering i Sverige.
Dock ska amazon återbetala hela den summan. Priserna som de listar ska vara inklusive moms och tull, så det är bara att kontakta kundtjänsten så mailar de tillbaka och du får skicka in kvittot i PDF-format.
När man handlar där är det nog bra att undvika varor med längre leveranstider.
Är det verkligen så?

5. TULLAR
När du beställer produkter från Amazon för leverans utanför EU kan du bli föremål för importavgifter och skatter som debiteras när paketet når den specificerade destinationen. Eventuella ytterligare avgifter för tullklarering måste bäras av dig; vi har ingen kontroll över dessa avgifter.
Den texten gäller om du befinner dig i ett land utanför EU och beställer från europeiska amazon.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1446958
Jag väntar på ett paket för 40 kr som kom till Sverige från Kina i början av april. I PostNord-appen står det att det tulldeklareras av dem.

Säljaren förstår inte varför det tar sådan tid eftersom de betalar tull. Eftersom paketet är försenat så erbjuder säljaren mig pengarna tillbaka eller ny leverans.

Hur lång tid kan det ta hos posten? Jag vill ju gärna ha paketet. Men om jag väljer ny leverans kanske det tar lika lång tid igen?
Användarvisningsbild
av Allinug
#1447181
Idag har jag fått brev från PostNord att jag ska betala:
Importmoms 3 kr
Deklarationsavgift 75 kr

Annars kommer de att skicka tillbaka paketet.

När jag betalt detta, ska jag kontakta säljaren om detta, eller Amazon?
Användarvisningsbild
av Allinug
#1447714
Hm, jag kontaktade Amazon först och talade sedan om för säljaren att jag kontaktat Amazon om att jag fått betala extra avgifter. Säljaren svarade att han skulle betala och följa kundtjänstens anvisningar.

Sedan fick jag svar från Amazon att de skulle betala tillbaka till mig (via Swish?). Jag skickade kvitto till kundtjänsten. Så jag meddelade säljaren att Amazon skulle betala tillbaka.

Nu svarar säljaren att han måste ha kvitto från mig för att kunna betala tillbaka.

Jag vill ju inte få två återbetalningar och behöva strula med att betala tillbaka den ena. Så nu tänker jag avvakta 7-10 dagar som Amazon sa att återbetalningen skulle ta (med Swish).
av 20FJan
#1448084
Tog ett tag för pengarna att komma. Jag ignorerade säljaren men lämnade ett dåligt betyg. Pga strul, sen leverans och att varan var skräp som inte matchade beskrivningen alls.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1449584
Det tog 10 dagar för pengarna att komma, men de kom inte in på mitt konto via Swish, utan de kom in på mitt kreditkort...
Användarvisningsbild
av Allinug
#1449590
I förrgår gjorde jag ett nytt köp, fick orderbekräftelse och info om att varan görs iordning för leverans.

Men idag fick jag mail ifrån säljaren att jag ska begära återbetalning för varan. Anledningarna till detta är:
1. Stort växlingsfel till svenska kronor i deras system.
2. Varan är slut i lager och det dröjer 8-9 månader innan den kommer.
3. Den nuvarande varan är i dåligt skick och slut i lager.

Så de vill att jag ska ta tillbaka mitt köp, mot full återbetalning. Och detta är brådskande, för deras del.

Jag tycker inte att det är ett uppenbart stort fel i växelkursen. Inte med tanke på att det är en Kina-vara. Det finns liknande varor att köpa lite dyrare. Men jag förstår att de tänker att de ska tjäna mycket pengar på att sälja varor dyrare i Sverige än i Kina.

Vad skulle ni gjort med detta?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]