Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1345948
Behövde byta värmepumpen i vårt hus och tog kontakt med den ena firman efter den andra i Gbg- området. De skulle skicka offert och höra av sig osv. Men de hörde aldrig av sig igen. En av dem besökte oss, men återkom aldrig med pris. När vi tog kontakt med alla och påminnde hörde de inte av sig i alla fall. Till slut fick vi tag på en firma på en liten ort långt från Gbg som kom och tittade samt en vecka senare hade de bytt pumpen, snabbt och smidigt.
Hur kommer det sig att man lovar och lovar och inte återkommer sedan? Varför inte bara säga Nej om man inte hinner eller är inte intresserad?
Hela branschen riskerar ju att få dåligt rykte.
Jag fattar inte tänket riktigt, hur resonerar de egentligen?


(själv är jag professionell hantverkare på deltid på fritiden typ. Fast helt annan bransch och jag är petnoga med kunderna och hålla tiderna, inte lova mer än vad man kan hålla, säga klart nej när man inte hinner. Jag skulle kunna jobba med det hur mycket som helst. Jag skulle kunna hålla på med mitt på heltid, men vill inte för det blir för långaväga resor)
#1346049
Ja, hantverkare... :bored:

En släkting lät montera en ny luftvärmepump på villan.
Allt blev riktigt bra, utom en sak: Sensorn för utetemperaturen monterades rakt i söderläge. Det fattar väl i stort sett ett barn att den ska sitta på villans nordsida, för att inte påverkas av värmen från solen. Det dröjde över 6 månader innan hantverkaren kom tillbaka och åtgärdade detta, trots upprepade påminnelser.

Eller som elektrikern som jobbade så mycket, att han inte han med att fakturera för alla jobben. Hur slutade det? Jo, med konkurs....
#1346056
Finns ju någorlunda bra målerifirmor som är kedjor i landet, finns det ingen sådan snickarkedja? Tror det är för många som vill men som inte reder ut att hinna med planering, inköp och utförande och går direkt på utförande... Som en skrev här för några veckor sedan att han fick låna ut en hink till den sent ankomna hantverkaren vilket väl kan anses som grunden i att ha bilen.
#1346185
Har också fått frågan från en rörläggare med en skåpbil full med verktyg och delar. Har du en hink? Kommer ihåg vem det var och ringer dem aldrig igen. Sådant skall de bara ha med sig många av.

Fattar att det annars är bekvämare för dem att gå rakt på sak och montera eller nåt. Men vilken villaägare vill ha någon som bara kommer och monterar hipp som happ? Man behöver ju något slags pris och berätta hur man önskar ha det gjort. Vilka modeller osv. som finns att välja på?

Men att de inte ens hör av sig när de har lovat att göra det? Är det någon slags sjukdom?? Skall man ringa 112 och be en ambulans att hämta dem så de kan få vård och så de frisknar till eller?

Har en släkting som enbart anlitar Balter eller Polacker. De kommer alltid i tid och är skitduktiga och jobbar på tills det är klart. De är aldrig "sjuka" eller klagar och tar vettigt betalt. Sticker inte iväg kl: 9-10 för att "äta frukost" och så. De käkar rejält innan innan de kommer som vettigt folk och tar bara korta raster osv. Sticker inte iväg för att hyra en bil-maskin eller så i onödan, utan använder ett spett för några hack och så i första hand.
Nackdelen är bara att man själv måste vara på plats mycket eftersom språket är ett krångel och hur man vill ha det gjort är svårt att kommunicera på förhand.
Han ville bjuda några på lunch en gång, men de nästan tackade nej. De tyckte det var bättre att fika själva för de trodde att de skulle få avdrag på timpengen annars.
#1346362
Hade 2 snickare för altan och de skulle göra allt klart till Midsommar lovat. Mitt i bygget kom de bara inte i två dagar. När de sen kom var det NÅGOT VIKTIGARE JOBB de hade varit på. Jag kände mig trampad på och jag avbröt arbetet och betalade för timmar och material och de fick bara dra så fort det bara gick. Oj vad de blev förvånade.

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]