Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1319075
Hej,

Detta är egentligen inte en bilfråga och definitivt inte en Volvo fråga, men jag tror att det finns mest kunskap här runt ämnet.

Det är dags att ta fram trädgårds prylar och ett par saker har uppvisat rost. Frågan är nu hur man ska hantera det med rimlig arbetsinsats?

Såhär ser det ut :

Ställning för hängmatta :

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Weber grill

Bild
Bild
Bild

Slipa ner, lägga rostskydd, färg och lack är troligen det rätta viset men jag vet av erfarenhet att rosten kommer oftast tillbaka inom 1-2 år. I detta fallet vill man gärna hålla jobb mängden på en rimlig nivå och det är inte super viktigt hur det egentligen ser ut.

En tanke är någon form av massa som stoppar rost men i vissa delar kommer det få utstå en del väder och vind.

Förslag?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1319091
Det finns väl rostätande färg? Om man inte är supernoga med finish och färgmatchning.

Invändigt är ju bara att spraya något tunnflytande rostskydd typ linolja
av snowman
#1319097
SBergdahl skrev: ons 29 maj 2019, 15:21 Det finns väl rostätande färg? Om man inte är supernoga med finish och färgmatchning.

Invändigt är ju bara att spraya något tunnflytande rostskydd typ linolja
Nej, här spelar färg och matchning ingen roll jämfört med ex på en bil.

Så borsta, slipa bort den rost man kommer åt, lägga på rosskyddsfärg? Någon speciell typ? Inne i rör kan man hälla linolja, det verkar ju utmärkt för ändamålet!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1319145
Utvändigt är risken att det blir lite kladdigt. Men tex den där hammock-ställningen eller vad det är kanske det inte gör så mycket om det är lite kladd nere i skarvarna och då funkar det utvändigt också.

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]