Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1316718
SBergdahl skrev: ons 15 maj 2019, 17:02
ICEnow skrev: ons 15 maj 2019, 16:00
SBergdahl skrev: ons 15 maj 2019, 15:00
Andelen av inkomsten som läggs på mat har sjunkit rätt dramatiskt totalt sett senaste decennierna. Individuella skillnader finns så klart men mat har aldrig varit så relativt billigt.
Jag ser på bankkortet hur mkt vi lägger på livsmedel varje månad och det är väl omkring 40% dyrare i kr idag än för 10 år sedan. Inflaationen ej medräknad. Men inflationen medräknad 30% dyrare idag cirka. All mat! speciellt frukt och grönt och bröd och pålägg m.m. kött kanske inte lika stor höjning. Jag är i Tyskland i jobbet en gång om året och då fyller jag bilen med mat 40% lägre pris.
intressant länk:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 00637.html
Handlar du likadant då? Samma volymer och saker? Min upplevda förändrade matkostnad på tio år kan jag helt härleda till att jag köper dyrare saker, inte att det blivit dyrare.

På lång sikt har maten som andel av hushållens utgifter som sagt sjunkit rejält. På kort sikt verkar det inte ha hänt jättemycket. I de undersökningar jag hittat och läst iaf. Ett axplock av vad jag får upp nu när jag söker:
https://www.jordbruksverket.se/download ... 2010_w.pdf
https://www.kfstockholm.se/konsument/ar ... -och-2014/
Ja, jag ser vad jag har handlat på kvittona och det är ganska likt.
Bra länkar. Den första visar att jag har rätt i att det har blivit dyrare.
Och den andra visar att det har blivit dyrare förutom ishavstorsk och kyckling. Kyckling köper jag aldrig, för torrt kött och inte gott.
Intressant är att hel och havfab alltså processad mat har blivit billigare, köper inget sånt, får knappt i mig helfabrikat typ mikrad fryst lasagne eller fryst fiskgratäng, tycker det inte är gott. Säkert är innehållet billigare idag också, mycket mjöl i och annan utdrygning och effektiva maskiner. Ute på jobb får jag sånt nån gång och får pina i mig det. Äter bara riktig nylagad mat från råvaror annars.

Nu skall jag ut några dagar och smälter all info. här. Ha de!
#1316741
gubbstrutt skrev: tor 16 maj 2019, 02:55 För mig är willys billigt och bra Lidel o Netto allt på gångavstånd om man vill gå men det vill inte jag :-) .
Sedan brukar jag ofta ta några Biltema körv till kvällsmat.
Lägger inga större pengar på mat. Brukar köpa köttfärs helst när det är rea steka o frysa in. Kokar körv med bröd händer.
Pulver mos o makaroner gäller hos mig samt karins lasgne som jag hamstrar upp gärna på rea de får inte ta slut som veden typ. Nån limpa och ost kan det bli med o några bira till helgen ibland. Tycker inte det är nått kul o laga mat o jag bor själv :-D ,
.
Haha verkar rätt kul att leva livet som man känner för och bekvämt. Bo själv och slippa bry sig.
Har aldrig upplevt det, att bo själv. på 30 år har jag bott själv någon gång 1 natt eller en gång max 2 nätter eller nåt sånt, förutom när man är ute på jobb men det är inte samma sak för då blir det bara läsa, TV, sova.
Undrar hur det känns egentligen?

En kompis till mig för 20 år sedan var jag hos. Han hade en stor soffa i lägenheten, fet TV och stereo, en säng och knappt något annat, när jag kom dit satt han i soffan och käkade köpt Halvspecial (korvkiosk mat från Västsverige) . Öppnade hans kyl och där fanns 3 saker
en påse Hönokaka, i samma påse låg en ost och osthyvel. Brevid fanns ett paket bregott.
På hyllan längst ned hade han ställt in en Systemkasse med öl i.

Förutom detta var kylen tom. haha


Nu kliver jag av tåget i Skövde hej
#1316819
Jo det känns helt ok tycker jag. Jag brukar någon gång ibland fundera över hur det är att ha familj o sånt. Men kommer alltid fram till att det går inte o lära en gammal hund o sitta. Och jag aldrig varigt den typen.
I kväll ska jag dra iväg på lite tillfälligt damsällskap :-)
#1316823
Hahaha skönt liv alltså!!! :-D
Minns när ja bodde själv de va rätt najs! Lugnet varade inte länge. Iofs ville ja inte bo själv. Jag lagade rätt mycket mat. Älskar matlådor. Köttfärssås med spagetti, nån gryta på kött el kyckling, korvstroganoff är oxå en favvo. Så jäkla gott och enkelt att slänga ihop. Köksskåpen va alltid fulla. Hatar fortfarande när något saknas. Blir fan förbannad när tomatpurén el när vanlig gul lök inte finns hemma :mad: Hade självklart stor TV o rejäl stereo. Svarta skinnsoffor och allt möjligt En riktig ungkarlslägenhet :-D :-D
Nu ska vi snart åka och handla. Bestämde nu att de blir biff o pommes. Sambon gör så gott vitlökssmör. Hon suckade rejält sist när ja för nån vecka sedan köpte hem 8st halloumi ostar. Blir smaskens på grillen.
#1316911
Var på Lidl igår och det var första gången på flera år.
Hade med mig kvittot från Netto och jämförde. Samma pris som Netto ungefär och vissa saker pytte lite dyrare och sämre sortiment än Netto.
Grönsakerna och frukt var fräschare, men dyrare än Willys.

Det som är billigare på Lidl var flaskvatten, läsk, mörk choklad, nötter och vissa bröd. Men det köper jag inga mängder av direkt ändå.

Hemsk inredning och psyko personal var det. De sa inte Hej och de jobbade som uttråkade robotar. Som att de va där för att få lönen bara och sket i resten.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]