Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av ICEnow
#1306309
(PS. inget elakt mot de som bor i Sthlm, men hur klarar ni det?)

Jag har vart på jobb i Stockholm i en månad nu och idag tog jag ledigt för att turista och se mig om i centrum en vardag. Sista arbetsdagen imorgon. Sedan hem :-) Visst är det vackert och exklusivt och så i centrum.

Men hur står man ut med att bo i Sthlm? Sjuka priser på bostad, dyrare mat, en lunch för 130 kr! och skitdyra restauranger.
Kollegorna här har 30% högre lön för att det är Sthlm, men det räcker inte långt. Vill inte fråga kollegorna hur de lever, kan vara känsligt. Märkligt har träffat säkert 30 personer och ingen berättar något direkt. Har inte velat fråga heller.

Men vad gör ni Stockholmare efter jobbet? Kollar på TV bara? Hur gör man något med barnen utanför hemmet och kvarteret? Om man skall ut och gå i naturen? Skjutsa barn till aktivitet eller träning? Åka till en sjö med familjen efter jobbet och bada och grilla lite enkelt vid stranden en vardag, går det? Om ni vill passa på att handla efter jobbet, går det?
SL är ju bra, men ofta behöver ha man bilen och vill inte vara låst vid SL. Om man skall göra något med familjen efter jobbet eller på helgen vill man ju inte knö in familjen i en buss och sedan åka buss tillbaka med alla grejer och så. Bil funkar dåligt för all trafik och brist på parkeringar och parkeringar som kostar 40 i timmen.

Skulle hämta nåt i ett bostadsområde 200 lägenheter och 8 gästparkeringar för 15 kr i timmen, var upptagna alla. Fick åka tillbaka och hämta en kollega som vaktade bilen mot p-bot. Som Gammel-Ryssland, fast i Sverige. Är det ingen som hälsar på er? För jag kan inte se hur det skall gå till.

Är totalt chockad över hur det är i Sthlm. trodde inte att det kunde vara så knöligt och trångt i Sverige.

Sist jag var i Sthlm en längre tid var år 1997 och det var rätt smidigt där då. Fri parkering efter 17 i hela stan och inte trångt vad jag minns.
#1306324
Jag kanske inte är en representativ Stockholmare, eftersom jag i princip tillbringar all min fritid med att ta mig bort från staden. Jag tar bilen och åter ut och jagar, åker skidor, fiskar etc. Det är inga problem -- så länge du stiger upp tillräckligt tidigt är det inte trångt på vägarna.

Du har rätt i att det mesta (för att inte säga allt) kostar mer i Stockholm. Bor du i villa så är parkering sällan ett problem. Bor du i lägenhet -- speciellt inne i stan -- så går det också att ordna parkering, men du får räkna med att det kostar en hel del.

Allt du räknar upp fungerar i Stockholm också. Det är bara det att det finns mer människor här och du får trängas lite mer. ;-)

Så fort du lyckas släppa att det som är gratis eller billigt i större delen av Sverige är rätt dyrt i Stockholm så fungerar det rätt OK. Jag cyklar t.ex. till jobbet för att slipa köerna på vägarna eller trängseln på SL. Men jag måste erkänna att jag inte skulle vilja ha jobb med låg lön och bo i Stockholm.
#1306325
Min fru är från Stockholm nära centrum. Hennes föräldrar och syskon bor kvar där och sliter med bostadskostnader och någon störd bilpool också :sweating: Spyr nu :-o , förlåt :-)
Förut åkte vi bil dit och gjorde trevliga turer och tittade på olika saker hälsade på folk. Nu åker vi oftast billigaste tåget udda tider och tar bussen sista biten och hälsar på och umgås och rör oss lite i centrum. För bil funkar inte längre där.

Men Innerstan är riktigt fin men vi har varit överallt och gjort allt under alla år. Så nu nästan inget annat blir det. Klart, vill de inte i Sthlm att det skall vara smidigt så varsegod. Jag knusslar inte. Skiter i dom faktiskt att vill ha det så.
av ICEnow
#1306328
Malmstroem skrev: tor 21 mar 2019, 10:14 Jag kanske inte är en representativ Stockholmare, eftersom jag i princip tillbringar all min fritid med att ta mig bort från staden. Jag tar bilen och åter ut och jagar, åker skidor, fiskar etc. Det är inga problem -- så länge du stiger upp tillräckligt tidigt är det inte trångt på vägarna.
Fattar, kul hobby, men verkar ensamt och stressigt att behöva ta sig ut hela tiden och de transprortkostnaderna. Varför flyttar du inte bara, du hatar ju att bo där?
#1306335
7 år kvar till pension, sedan bär det ut på "landet". Jag tror inte jag kan hitta ett lika kul jobb någon annanstans, definitivt inte på landet. Pendla är inte aktuellt.
Annars funkar det mesta ok just nu. 4,5 km till jobbet (frugan har 1,5!), cyklar vanligtvis, men kan även gå.
Promenadavstånd till innerstan, även Djurgården. Hyfsad kollektivtrafik. Tar aldrig bilen till jobbet eller stan.
130:- för en lunch? Då har du varit på fel ställe, normalt kostar det under hundringen och här på KTH kostar det ännu mindre. Äter dock matlåda 4 dagar i veckan i snitt.
Vi har ganska låg hyra än så länge, men hyresvärden vill höja med 60% efter en planerad renovering.
Att köpa lägenhet (eller hus!) är inte rimligt för oss. Vi tjänar definitivt inte 30% mer än motsvarande i Landsorten. Vår totala månadsinkomst är ungefär 60 kSEK.

Mina fritidsintressen är cykling, jakt och skytte. Inte helt optimalt i Fjollträsk.
Min fru vill ha en trädgård och bo närmare sina släktingar.
Vi siktar på Västra Götaland/Halland...
#1306353
Som ovanstående -- jag trivs med jobbet. Det är en stor orsak till att vi bor i Stockholm.

Sedan så skrev jag inte att jag hatar att bo i Stockholm. Jag vill minnas att jag konstaterade att det går rätt bra så länge du har råd / är villig att betala för allt. I en ideal värld skulle jag bo i ett stort hus på landet, alldeles intil ett bra och välbetalt arbete -- eller helst av allt skulle jag ha så pass mycket pengar att jag slapp arbeta. Tyvärr ser det inte ut att inträffa i närtid...

Det är fullt möjligt att jag tillbringar mindre tid i Stockholm när jag slutar arbeta. Hur mycket blir en diskussionsfråga med resten av familjen.
#1306361
Jag har precis flyttat hit, Värmlänning som nu senast bott några år i Göteborg, jag har längtat lite till en storstad med allt vad det innebär med mina intressen förutom bilen, musik, ölnörderi och sport. I Karlstad hade jag 20 minuter med bussen till centrum, i Göteborg 16 minuter med spårvagnen, här har jag 20 minuter på tunnelbanan från där vi bor. Då bor och jobbar jag i västerort, åker bil till jobbet endast för att kollektivt är för krångligt och tidsödande. Boendet är ju Stockholms största problem, ingen tvekan där, vi hade tur då min sambo hade 32 års kötid på SKB, löjligt flyt bara. Hade aldrig gått att bo här annars.

Men jag trivs och ser fram mot att utforska staden i vår och sommar.
av Lövet
#1306382
Bor granne med en av Stockholms finaste badsjöar, har 20 minuter till båtplats, egen parkering osv. Har relativt lång pendling till jobb (45-50 min) men åker inte varje dag så den totala pendlingstiden blir inte galen. Överlag jobbar de flesta kontorsmänniskor i Stockholm inte 8-17 på kontoret utan det flexas friskt. Varför skulle man behöva sitta i en viss stol när allt man gör är digitalt? Det tråkiga för min del är att det går bra att jobba inne i stan pga pendeltåg men i princip omöjligt att jobba "på andra sidan" om det inte är exakt vid en pendeltågsstation. Det är när man ska kombinera trafikslag som det tar lång tid.

"Problemet" just nu är snarare att det är för billigt att bo i Stockholm med de låga räntorna. Den besparing i boendekostnader som uppstår är inte tillräcklig. Det är ju inte så att en villa är gratis bara för att den ligger i en mindre stad. Tittar jag på hus av motsvarande standard även i mindre städer kostar de ändå 4-6mkr vilket inte blir tillräckligt stor besparing.

Det finns väldigt mycket positivt med Sthlm också. Bra lärare, högutbildade och kompetenta kollegor, väldigt vacker natur bara precis utanför. Skulle aldrig stå ut med att bo mitt i landet på nån åker.
av ICEnow
#1306385
mikebike skrev: tor 21 mar 2019, 10:39 7 år kvar till pension, sedan bär det ut på "landet". Jag tror inte jag kan hitta ett lika kul jobb någon annanstans, definitivt inte på landet. Pendla är inte aktuellt.
Annars funkar det mesta ok just nu. 4,5 km till jobbet (frugan har 1,5!), cyklar vanligtvis, men kan även gå.
Promenadavstånd till innerstan, även Djurgården. Hyfsad kollektivtrafik. Tar aldrig bilen till jobbet eller stan.
130:- för en lunch? Då har du varit på fel ställe, normalt kostar det under hundringen och här på KTH kostar det ännu mindre. Äter dock matlåda 4 dagar i veckan i snitt.
Vi har ganska låg hyra än så länge, men hyresvärden vill höja med 60% efter en planerad renovering.
Att köpa lägenhet (eller hus!) är inte rimligt för oss. Vi tjänar definitivt inte 30% mer än motsvarande i Landsorten. Vår totala månadsinkomst är ungefär 60 kSEK.

Mina fritidsintressen är cykling, jakt och skytte. Inte helt optimalt i Fjollträsk.
Min fru vill ha en trädgård och bo närmare sina släktingar.
Vi siktar på Västra Götaland/Halland...
Har spanat efter lunch ett tag nu,
Hantverket Sturegatan, Enkelt lunchställe med Syltainredning, 145 kr för dagens lunch
Nybrogatan 38, 165 kr för dagens lunch
Saluhallen Östermalmstorg, enkel barservering , från 145 för dagens.
av ICEnow
#1306387
Lövet skrev: tor 21 mar 2019, 13:30 Bor granne med en av Stockholms finaste badsjöar, har 20 minuter till båtplats, egen parkering osv. Har relativt lång pendling till jobb (45-50 min) men åker inte varje dag så den totala pendlingstiden blir inte galen. Överlag jobbar de flesta kontorsmänniskor i Stockholm inte 8-17 på kontoret utan det flexas friskt. Varför skulle man behöva sitta i en viss stol när allt man gör är digitalt? Det tråkiga för min del är att det går bra att jobba inne i stan pga pendeltåg men i princip omöjligt att jobba "på andra sidan" om det inte är exakt vid en pendeltågsstation. Det är när man ska kombinera trafikslag som det tar lång tid.

"Problemet" just nu är snarare att det är för billigt att bo i Stockholm med de låga räntorna. Den besparing i boendekostnader som uppstår är inte tillräcklig. Det är ju inte så att en villa är gratis bara för att den ligger i en mindre stad. Tittar jag på hus av motsvarande standard även i mindre städer kostar de ändå 4-6mkr vilket inte blir tillräckligt stor besparing.

Det finns väldigt mycket positivt med Sthlm också. Bra lärare, högutbildade och kompetenta kollegor, väldigt vacker natur bara precis utanför. Skulle aldrig stå ut med att bo mitt i landet på nån åker.
Först en hord av massor av negativt med Sthlm.
Sedan en positiv sak att det är bra lärare och kompetenta kollegor i Sthlm ;). Där jag bor i Väst är det också bra lärare, t.ex. Chalmers, Universitetet, Handels, m.m. Min kollegor är också kompetenta och mkt duktiga. Inget unikt för Sthlm.
Sedan att du inte vill bo på en åker, nej du, vem vill det? Blåsigt och vindpinat.
Ser inte riktigt gången i ditt resonemang.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]