Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1306544
Allinug skrev:Men om man är infödd så vet man kanske inget annat?
Lycka till med att hitta en inföding i Stockholm!
Av mina 51 kollegor så är det tre som är födda i Stockholms län, en har en finsk Mamma, en har en österrikisk Mamma och en har två ungerska föräldrar.
Vi är 7 som är födda i Sverige.
Själv har jag bott 33 år i Länet.

Lokaltidningen hade för ett par veckor sedan ett reportage där man beräknat hur mycket boende man kan köpa för en årslön i olika delar av landet.
I Strömsund räcker en årslön till två villor. I min förort räcker en årslön till en liten hall. Detta är alltså beräknad på medelinkomsten på respektive ort.
En lägenhet av samma storlek som vår kostar 4,5 miljoner. Vår systerdotter + pojkvän köpte en stor nyrenoverad villa i Rydal för två år sedan för 2,5 miljoner.
av Lövet
#1306574
Exakt. "Stockholmare" kommer alltid från Skövde, Göteborg, Norrköping, Västerås mm mm. Själv är jag Östgöte från början och långt ifrån uppväxt här.
Jag tror jag träffat på ett par stycken totalt i yrkeslivet som motsvarar det som avses i fördomen "Stockholmare" dvs född och uppvuxen i Stockholm med föräldrar från Stockholm.
#1306577
Min sambo är uppvuxen i Stockholm men född i Lerum, de flyttade hit när hon var något år gammal.
Min mormor är däremot född och uppvuxen i Stockholm, så jag tar tillbaka rötterna lite? :ninja:
#1306596
Allinug skrev:"Inbodda" stockholmare, då? Jag menade att allt är lättare om man kan alla knep på orten, jämfört med om man kommer dit som turist.
Så är det såklart. Man vet hur och när man skall ta sig någonstans t.ex.
Jag tar bara bilen om jag måste, och då har jag ändå en "skithäftig" bil och älskar att köra...

Alla "riktiga" Stockholmare har flyttat till Gotland eller Österlen, där de ägnar sig åt något slags hantverk.
av ICEnow
#1306600
grillchips skrev: fre 22 mar 2019, 07:22 Angående trafiken och allt köande som uppstår i rusningstrafik, man lär sig liksom att ta sig runt det. Man undviker att åka vissa sträckor vissa tider, väljer annat färdsätt eller tar höjd för köerna redan innan man åker.
Tidigare jobbade jag som hantverkare på ett mindre företag där alla förutom jag bodde i Enköping. Vi började "extra tidigt" pga att de åkte till Stockholm på mornarna så att de precis klarade sig från köerna, vilket i slutet av dagen gjorde att de också slutade precis innan allt drog igång. Så deras effektiva restid tog dagligen ca 45min vilket lätt hade kunnat bli det dubbla om de bara valt att åka kanske 30min senare.

Angående priserna så bor jag strax norr om Stockholm (Vallentuna) sedan i somras, då bodde vi i Bromma. Huset vi bor i kostade förvisso mycket men är 260kvm med 1400kvm tomt. Min släkt bor kvar i Skövde där jag är uppvuxen och för en 6-7 år sen byggde min mor ett nytt hus där. Tomt på kanske 700kvm med ett hus på knappt 150kvm. Kostnad strax under 4, vilket är ungefär vad vi har i lån på vår kåk här i 08.
Det där med att ta sig runt problemet, det funkar i Göteborg tex. De flesta gamla vägar finns kvar där från tiden innan de byggde lederna. Men kollar man på en karta kan man hitta många alternativ om det är köer.
Sthlm är uppbyggt på öar och broar emellan och några tunnlar. Det går dåligt att hitta någon alternativ väg.

Tänker att det är med att anpassa sig om man åker 30 min tidigare eller senare istället, för att det inte skall ta en timme extra. Är man singel så är det väl lugnt . Men har man familj, hur gör man då? Det kan ju vara så att man inte kommer iväg exakt i rätt tid av hänsyn till andra i familjen.

Nu har jag duschat och åker strax härifrån. Skönt att komma till vårt hus på 220 kvm och dubbelt garage och 2000 m2 tomt och ändå bara några km från orten. Kommer nog aldrig att komma tillbaka till Sthlm igen. I morgon skall jag ta morgonkaffet på altanen och njuta in. Saknas nåt till frukosten är det 5 min och 5 km till stor Willys 7-22 och parkera gratis, ställer nog bilen så den täcker två rutor, bara för att jag kan och ingen bryr sig, för det finns ett överflöd a p-rutor. Och behövs vin går man bredvid till bolaget. Behöver man nåt annat finns det mesta också.
#1306604
@ICEnow, jo absolut, men smitvägar finns fortfarande trots broar och öar. Visst, förr eller senare hamnar du i en kö men då har du kanske redan tagit dig förbi 75% av flaskhalsen. Och min familj (nåja, sambon, ungarna skiter ju i det) är högst medvetna om trafikläget så vi anpassar oss, det är inget konstigt alls och fungerar ypperligt. :)

Här ute på "landet" har vi mycket längre till bekvämligheterna vi hade runt hörnet i Bromma, inte mig emot då jag får nyttja bilen mera men jag ser det ju knappast som en fördel om man ska vara krass.
av Lövet
#1306621
ICEnow skrev: I morgon skall jag ta morgonkaffet på altanen och njuta in. Saknas nåt till frukosten är det 5 min och 5 km till stor Willys 7-22 och parkera gratis, ställer nog bilen så den täcker två rutor, bara för att jag kan och ingen bryr sig, för det finns ett överflöd a p-rutor. Och behövs vin går man bredvid till bolaget. Behöver man nåt annat finns det mesta också.
Ingenting av det där saknas för många av oss bara för att det är trångt om parkering vid Vasamuseet. Det är liksom inte så det funkar. Jag har iofs 8 minuter med bil till närmaste stora köpcentrum och bara 197kvm hus så lite ligger jag väl efter då. Dock fyrbilsgarage :angelo:
av ICEnow
#1310337
Haha

Jag är tillbaka i Sthlm, efter en massa tjat. De stora pengarna som finns här lockade till slut (och det är enorm brist på folk i Sthlm som kan något annat än att sitta bakom en dator). Varför utbildar sig "alla" i Sthlm till kontorare? Där är det ju störst konkurrens om jobben. Och jag är här i två veckor med start i söndags.

Igår var jag ett ärende på Kista galleria, för att parkera för att handla skulle det kosta 15 kr/timme. Helt sjukt. Jag betalade naturligtvis inte. Ställde mig på serviceplatsen och satte ut några konor och det funkade. Sedan var jag och skulle handla mat och ställde mig på en parkering i närheten av Huddinge och där kostade det också att parkera. Idag var jag på Östermalmstorg och därifrån till Segeltorp tog det 1 timme och 30 minuter. Kom precis fram till där jag bor.

Senare i veckan skall jag på möte på kvällen och träffa uppdragsgivare på något ställe som heter "Grappe" som ligger vid Standvägen. Så upptagen att detta var enda sättet att träffa mig tydligen. Någon som vet var det är för något egentligen? Tydligen vad jag har hört från andra är det någon mystisk privat sekt som sitter i en mörk källare och klunkar rödtjut och samtidigt som de uttalar svåra ord om rödtjutet. Känner inte riktigt för detta, men måste gå dit ändå. Ni som brukar gå dit, vad skall man ha på sig?
#1310341
Farsan är uppvuxen närmare Stockholm och tycker att Lindesberg där vi bor är änden på änden. Jag håller med men efter att ha varit i större städer så är det skönt att komma hem och gå ut med hundarna och höra fåglarna och se rådjuren skutta framför en.
Jag cyklar till jobbet på mindre än 5min (sambon har 20min med bil). Ska ja snabbhandla lite tar det 15min med cykel ner på stan och hem igen. Gångstigar, motionsstråk, gym, simhall, idrottsarena mm mm. finns inom 5-10min med cykel så inga problem att gå heller. Buss och tågstation finns nere på stan. Volvohandlaren tar det 10min att gå till cyklar på mindre än 5.
Tar typ 10min till skjutbanan och 30min till jaktmark.
Vi har ca 60-70000kr efter skatt i månaden och 1,3milj i bolån. Räknar med att vara helt skuldfri innan jag är 45 år och jag har 9år dit så det är inte orimligt. Planen är sedan att köpa boende i Spanien. Skulle va fint att kunna ta pension vid 60, vi får se.....

Ska bli kul att följa! Köpte du nå[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]