Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1297099
Kul att höra vad andra tycker. Efter en dag i backen i Österrike pratade jag med personalen där vi bor. De blev riktigt bundis eftersom vi har varit generösa mot dom. Inte snålar och så.

De sa att generellt är svenskar och Holländare I Österrike ofta väldigt snåla och krävande och hade massor av skräckhistorier om det. Jag svarade att jag tycker inte det generellt.

Jag undrar med er om det generellt är så att vi svenskar uppfattas så? Har aldrig tänkt på det förut.

Men jag sa att svenskar tror jag inte är så snåla eftersom de flesta har rätt gott om pengar, i alla fall de flesta svenskar har det lite för bra egentligen och bor i hus och har bil samt åker på semester flera gånger om året och nästan ingen ränta på lån. Men ofta tror det mer är en kulturkrock att många svenskar är kinkiga med att vilja veta exakt i förväg vad precis allt kostar och exakt vad som ingår samt exakt vilken standard osv. Och stämmer det inte att det inte är precis så då blir det ett jäkla liv och de klagar. Av erfarenhet brukar jag räkna med att det kan bli någon 1000-lapp mer än tänkt på semestern och självklart är det lite surt, men jag biter ihop för i det stora hela med tanke på vad semestern ändå kostar totalt så är det inte så mycket egentligen. Och ligger man på den marginalen så skulle i alla fall inte jag ens fara iväg.
På hotellet "kom de på mig" med att göra några mackor på frukosten och ta med i en servett som jag skulle ta med i backen, mest för att det är bekvämt att slippa lägga tid på att gå in på någon servering med slalompjäxor på. Men jag gjorde mackorna helt öppet och vek in dem i servetter och lade dem på bordet och hade tänkt fråga om jag skulle betala för det eller om det var ok. De ursäktade sig givetvis när jag sa att om jag ville smyga med det skulle jag ju varit diskretare. Det kostade 5 euro att göra så egentligen, men de lät det vara. Sedan på em. kom chefen och ursäktade sig och förstod att jag inte hade smugit med det, utan hade tänkt att fråga.
#1297102
Min erfarenhet är att svenskar inte klassas som jobbiga eller snåla.
Många utomlands har en syn på svenskar som rika, välbeställda, fint klädda och dyra bilar, man blir intresserad av oss och vill veta mer. Man har hört så mycket gott om Sverige i sina länder, lite som att Sverige är "Paradiset på jorden"...
Där jag stöter på detta är företrädelsevis är i östra Europa, senast var väl i Montenegro och innan dess Ukraina för min del: "Vad gör du här, ni som har det så bra hemma..."
#1297106
Vi är inte snåla, men däremot är vi inte fast i "drickskulturen" vilket ibland kanske kan tyckas lite konstigt för andra...
Vi har fasta löner för servicepersonal och har inga tillkommande pålagor utöver vad som står på prislappen vilket internationellt sett är lite ovanligt .

Thomas
#1297107
fjohan82 skrev: mån 04 feb 2019, 15:52 Min erfarenhet är att svenskar inte klassas som jobbiga eller snåla.
Många utomlands har en syn på svenskar som rika, välbeställda, fint klädda och dyra bilar, man blir intresserad av oss och vill veta mer. Man har hört så mycket gott om Sverige i sina länder, lite som att Sverige är "Paradiset på jorden"...
Där jag stöter på detta är företrädelsevis är i östra Europa, senast var väl i Montenegro och innan dess Ukraina för min del: "Vad gör du här, ni som har det så bra hemma..."
Ja, haha. Det tycker jag också faktiskt. Åker sällan utomlands av den anledningen. Många svenskar har nog missat hur bra det är att semestra i Sverige eller i Norden egentligen. Vi har ju allt och inte är det dyrare än någon annanstans heller, förutom Ukraina kanske, men vem f_n åker dit? Känner många som inte ens har varit norr om Vänern, förutom i Åre och Sälen. Men de har varit i "överallt" runt om i världen. Anledningen till att vi är i Österrike är att jag ville prova på lååååånga backar. Och de är långa! Men ack ack vad trångt det är överallt jämfört med Sverige. Det finns en hel del folk här som kommer från österut och sydösterut, "typ" Men inte där vi bor. Många av dom tränger sig som jag har sett och åker rätt berusade i backen. Och beter sig som om de ägde hela området och gapar och skriker, för att de har råd att åka hit kanske? Lyckligtvis håller de sig i de backar och restauranger nära byn. Och åker man mer i utkanterna av området och går ett kvarter längre bort för att äta så är det mer folk där som tar hänsyn och så.
#1297137
ICEnow skrev: mån 04 feb 2019, 16:12 Vi har ju allt och inte är det dyrare än någon annanstans heller, förutom Ukraina kanske, men vem f_n åker dit?
Jag! Jag var där 5 månader efter att Ryssland hade annekterat Krim. Det var spännande må jag säga... :-)
ICEnow skrev: mån 04 feb 2019, 16:12Känner många som inte ens har varit norr om Vänern, förutom i Åre och Sälen.
Haha nästan som mig... Jag var i Mora när jag var 7 år, sen var jag i Gävle i höstas, inte längre norr ut än så. Min bil hittar nästan bara till färjan i Trelleborg :-)
#1297176
Mora är det längsta norrut som jag har varit, 20 mil dit.
Nej ja vette tusan om vi är snåla och kinkiga. Vi åker nästan bara till Spanien Barcelona el Malaga. Klär mig precis som hemma. T-shit/piké och shorts. Blir säkert bemött därefter. 1-2 veckor i Spanien brukar bli rätt dyrt för oss. Jag ska ha bra hotell och lyckas aldrig hitta billiga restauranger. Jag gillar bra käk. Sambon hon har svårt för att beställa in det där som är lite dyrare. Men jag kan, sen vill ja minst 2-3 öl till maten. Efterrätt har vi börjat ta mer och mer. En bra restaurang kan vi besöka flera gånger och då ger vi mer i dricks.
#1297182
Perra83 skrev: mån 04 feb 2019, 20:52 Klär mig precis som hemma. T-shit/piké och shorts. Blir säkert bemött därefter.
Så klär jag mig när jag är i Mellanöstern, aldrig fått någon reaktion på det trots att det på många håll är kraftigt avvikande från mängden. Men det är klart, i Spanien vet man ju aldrig... :-)
#1297218
jag haha All-inclusive! Har inte vågat testa det. Har hört från några McD- barnfamiljer att det är sååå bra. Från andra har jag hört att det är trevligt i två dagar, sedan är det bara tjatigt.
Gillar inte bufféer direkt, förutom dagens lunch kanske och julbord. Vill ha maten serverad på tallrik. Annars känns det som någon slags utfodring.

Prova att semestra i Sverige nästa gång. Vi har mkt att uppleva och se här och bor billigt äter inte dyrare än än någon annan stans gör man också, förutom Ukraina ;) Perfekt med bil. Gotland, Höga Kusten, Kungsleden,

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]