Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1292370
Ett nytt land har seglat upp i toppen med världens högsta bensin- och dieselpris.
Ibland undrar man när/om detta skulle kunna ske här hemma.

Protester har brutit ut i Zimbabwe, som en reaktion på de stora prishöjningar som gjorts på bränsle för att undvika en djupare ekonomisk kris.
I helgen höjdes bensinpriset från motsvarande 11 kronor till 29 kronor och 50 öre per liter, medan dieseln steg från 12 kronor och 10 öre till 27 kronor och 70 öre.
:-o :-/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... nslepriser
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7132060
#1292416
Jag kan ju i och för sig förstå att det blir dålig stämning med en så kraftig höjning, även om jag personligen tycker att det gott kunde bli dyrare här hemma också. Det är lite för billigt att köra bil idag med hänsyn till vad det för med sig. Incitamentet att välja litet och snålt är inte så starkt heller.
#1292427
Det var där Robert Mugabe var president. Jag såg honom hoppa in i en silverfärgad Vovlo S70 i ett nyhetsinslag för en massa år sedan. Gissningsvis är det få privatpersoner som har bil där och de som har det är så rika att de har råd med soppan. Det så det kommer bli i Sverige också om klimatalarmisterna får hållas. :-)
#1292430
Det var ju en lagom ökning :-/

Hur snål är en liten bil egentligen? Bara för att, danskarna har ju hutlösa priser på stora bilar men kör istället som f-n med sina mindre halvkombis, inte en chans att de med det körsättet drar mindre än mitt lunk :) Kanske vore det bättre om det kunde ske på snittförbrukningen istället på något sätt?
#1292458
Micce1980 skrev: mån 14 jan 2019, 21:46 Det var ju en lagom ökning :-/

Hur snål är en liten bil egentligen? Bara för att, danskarna har ju hutlösa priser på stora bilar men kör istället som f-n med sina mindre halvkombis, inte en chans att de med det körsättet drar mindre än mitt lunk :) Kanske vore det bättre om det kunde ske på snittförbrukningen istället på något sätt?
Ja visst vore det fint om det fanns ett standardiserat och rättvisande sätt att mäta..

Det här med väldigt små motorer funkar ju sådär om man kör fort men t ex SUV vs vanlig bil är ju rätt uppenbart med det extra vindfånget.
#1295766
llesrof skrev: mån 14 jan 2019, 21:39 Det var där Robert Mugabe var president. Jag såg honom hoppa in i en silverfärgad Vovlo S70 i ett nyhetsinslag för en massa år sedan. Gissningsvis är det få privatpersoner som har bil där och de som har det är så rika att de har råd med soppan. Det så det kommer bli i Sverige också om klimatalarmisterna får hållas. :-)
Ja alla lär få packa ihop sig i stan och odla sin mat i blomlådan på balkongen. Då vore det fan om de inte skulle vara nöjda. Nä man ska göra som fransmännen.

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]