Brainded skrev:Alltså vad är problemet? Den medicinska personalen sa att de riskerade allvarliga följdskador om man tog ur dem vanlig väg -> brandkåren klöpp upp bilen för att få ut den.
Ni som tycker att dom gjorde fel, vad skulle ni själv säga om ni satt i en bil efter en krasch, ambulanspersonalen säger att du har nackskador och kan få allvarliga följdskador om de inte klipper upp taket? "Nej snälla, det är inte min bil! Låt mig få dras med mina skador resten av livet istället"?
Helt allvarligt så förstår jag inte att det blir sådant rabalder om detta på samtliga forum jag brukar besöka.
Sen förstår jag inte hur taxiägaren har mage att gå ut i tidningarna och gnälla när brandkåren räddat ett liv genom att klippa hans bil.
Sen förstår jag inte hur tidningarna kan vinkla det till att brandkåren gjort helt fel och klippt sönder en bil helt i onödan.
Skärpning!
/Anders
Jag anser att de gjorde fel utifrån det faktum att personerna gått från den krockskadade bilen, till en annan. Suttit där en tid i värmen, för att sedan "räddas" av räddningstjänsten.
Att blint följa en regel/rekomendation om att klippa av taket på bilen, utan att överväga andra alternativ. Anser jag vara fel.
Om nack eller ryggskador är misstänkta, varför då inte fixera nacke och rygg med en bräda anpassad till ryggens längd?
Varför ta till det tunga artelleriet direkt, och klippa upp ett fordon?
Är fordonet redan krockskadat så spelar det ju ingen roll, men i det här aktuella fallet handlade det om ett fullständigt oskadat fordon som de skadade satt och värmde sig i.
Ett fordon som dessutom var en inkomstkälla/arbetsplats.