Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1264920
Är på ett hotell nu privat och när jag checkade in så krävde de att "dra mitt kort". Detta har hänt förut, men nu frågade jag vad som egentligen menas? Hotellet kunde inte svara på det, så jag frågade om jag kunde betala för rummet direkt istället. Det skulle gå bra, men jag måste ändå "dra mitt kort" efter betalningen. Jag frågade varför? Svaret är om jag tar något i restaurangen eller minibaren och bara lämnar hotellet. Då frågade jag vad som händer då eftersom jag inte har slagit in någon kod eller skrivit under på något kvitto. Hur skall de kunna får betalt då? Det kunde de inte svara på.

Utan att någon här gissar eller spånar. Vet någon? Jag menar att hur är det möjligt att de kan ta betalt när man "dragit sitt kort" utan att jag har slagit in kod eller skrivit på. I teorin, säg att jag betalar för rummet på kvällen när jag checkar in och får kvitto på det. Direkt efter vill de att jag skall "dra mitt kort". Om jag inte tar något på hotellet och bara lämnar hotellet på morgonen och lägger nyckeln på disken om det är kö, då skulle hotellet tex. kunna hävda att jag har tömt minibaren och inte betalat för det och de drar det från mitt kort. Kan de dra från mitt kort i så fall? och hur skulle det vara möjligt?
av Malmstroem
#1264928
Det finns tillfällen där t.ex. hotel eller hyrbilsföretag kan dra pengar från dit kort utan att du skriver in någon kod eller signerar notan.

Exempel på det är biltullar som kommer ett tag efter hyran, barnotor eller rumsaneringar på hotel. Om man är petig finns det nedskrivet i det finstilta du skrev under när du skaffade kortet.

Om du inte vill betala en sådan räkning får du ta upp det med ditt kortföretag. Tycker de att du har rätt stryks räkningen. Annars får du betala. Tycker du fortfarande att det är fel får du gå till domstol för att få rätt. Jag har aldrig blivit felbehandlad av något av mina kortföretag (har haft American Express, Visa, MasterCard och Diners).

Oroa dig inte -- jag har ett antal 1000 nätter på hotel, och har i princip alltid fått dra kortet. ;-)
av FreddanNo1
#1264935
Malmstroem skrev: ons 15 aug 2018, 09:48 Det finns tillfällen där t.ex. hotel eller hyrbilsföretag kan dra pengar från dit kort utan att du skriver in någon kod eller signerar notan.

Exempel på det är biltullar som kommer ett tag efter hyran, barnotor eller rumsaneringar på hotel. Om man är petig finns det nedskrivet i det finstilta du skrev under när du skaffade kortet.

Om du inte vill betala en sådan räkning får du ta upp det med ditt kortföretag. Tycker de att du har rätt stryks räkningen. Annars får du betala. Tycker du fortfarande att det är fel får du gå till domstol för att få rätt. Jag har aldrig blivit felbehandlad av något av mina kortföretag (har haft American Express, Visa, MasterCard och Diners).


Oroa dig inte -- jag har ett antal 1000 nätter på hotel, och har i princip alltid fått dra kortet. ;-)


Tack för svar. Nej, orolig är jag inte. Det är du som skriver att jag är orolig.

Jag bara vill veta vad som gäller. Skall ställa frågan till mitt kreditkortsföretag vad som gäller och på vilka grunder någon kan dra pengar från mig.
Jag kör för det mesta med kontanter eftersom jag har noterat att jag gör av med mindre pengar då, men vid hotell är det så pass mycket som skall ut att man inte alltid har de pengarna på sig.
av Malmstroem
#1264941
Ska man vara petig så skriver jag inte att du är orolig. Jag skriver att du inte ska oroa dig, vilket inte är riktigt samma sak.

Förhoppningsvis fick du svar på din fråga. Det finns som sagt tillfällen där efterfakturering tillåts. Den legala biten är rätt klar där, men ta gärna upp diskussionen med ditt kreditkortsföretag om du vill veta mer.
av JaydinMendez
#1559597
Det är väldigt långsökt att ett företag som ett hotell ska dra pengar utan anledning, då det innebär brott och kan straffa dem hårt, och i denna digitala värld är ju allt sparat, så du har ju väldigt lätt att få saken på din sida, om något sådant skulle ske. Dessutom står det ofta på hemsidorna att de behöver ett kort för säkra upp mot eventuella kostnader som kan uppstå, på grund av gästens misskötsel. På typ denna hemsida står det t.ex det:https://www.hotelspecials.se/se/sodermanland/stockholm
av Erik Å
#1559609
För något tiotal år sen kunde man välja: antingen skrev man in sig med namn och adress eller så drog man sitt kort redan vid incheckningen. I båda fallen kunde hotellet fakturera dig om man tog en springnota eller orsakade andra kostnader.. :P
Nu verkar kort ha tagit över helt vid incheckningen.. Och ofta behövs uppenbarligen ingen pinkod, när man checkar ut är betalningen redan klar hmmm.. :oops:
De flesta hotell här är väl kontantfria numera så kort behövs ju iallafall. Eller tar de swish? :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1559620
FreddanNo1 skrev: ons 15 aug 2018, 10:51 Skall ställa frågan till mitt kreditkortsföretag vad som gäller och på vilka grunder någon kan dra pengar från mig.
Vem som helst som har dina kortuppgifter kan dra pengar när som helst. Om du anser det felaktigt anmäler du det till kortutgivaren som får hantera det.
av Erik Å
#1559628
Nån som vill höra en off-topic historia? :-D
Någonstans runt millenieskiftet var jag och en kollega på tjänsteresa i USA, vi skulle bo på ett stort flott Mariott-hotell
När vi skulle checka in visade jag upp mitt privata VISA-kort och fick röda mattan utrullad (well bildligen). Fick två choklad-cookies till kvällsfika (har aldrig sett så stora cookies förr, de måste ha vägt 150g/st, åt dem lite senare och insåg att jag inte behövde någon middag)
Iallafall, kollegan ville absolut betala kontant och man såg bokstavligen hur de två portiererna frös till.. Uh-oh nu ringer de polisen tänkte jag..
-"We have to check with the manager.." Jodå det gick att ordna efter lite strulande förutsatt att kollegan lämnade en deposition! Sen hade han problem att bli insläppt till frukosten dagen därpå men till slut löste sig allt. Lärdom: I USA är det kreditkort som gäller, det är bara suspekta individer som betalar med cash :-/
Noterade också att portiererna stod och kramades helt öppet (jo båda var killar). Aha, ännu en skillnad tänkte jag. I svedala sker sånt lite mer diskret.. :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av vjohnj
#1559630
Erik Å skrev:Aha, ännu en skillnad tänkte jag. I svedala sker sånt lite mer diskret
Ja i Svedala så bor det ca 12000 så ;-)
Användarvisningsbild
av Funk
#1559736
Du drar kortet så det görs en reservation, för att försäkra om att du har betalningsförmåga i princip.

/Thomas
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]