Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1248972
Nu tror ni jag är tokig, som skriver om El-bil. Men jag är just nu på en segelflygtävling i Eskilstuna. Det finns många norrmän här. Bland annat en som har en Tesla som dragbil till sin segelflygtrailer. Så visst kan man dra släpvagnar med Tesla. Han kör c:a 40 mil utan släpvagn, och c:a 20 mil med, mellan laddningarna. Laddsituationen i Sverige är inte helt tillfyllest om man drar släpvagn, men för övrigt är han nöjd med sin Tesla.
Tesla X.JPG
Add description
Tesla X.JPG (591.64 KiB) Visad 3662 gånger
Tesla släp.JPG
Add description
Tesla släp.JPG (797.03 KiB) Visad 3662 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
#1248996
Kul att se Sven.

Norrmännen har det lite fuskigt.. En Tesla kostar ju där ungefär lika mycket som en V90... Här får man lägga dryga miljonen för en Model X.
Men jag ser mig själv köra husvagn med en elbil inom nått år eller två. ;)
av llesrof
#1249004
Norrmännen... det är väl de som pumpar upp en jäkla massa olja som de säljer till andra och som sedan slår sig för bröstet och tycker att de är duktiga som kör elbilar? :-/
Användarvisningsbild
av joel80
#1249031
Ja det har gjort dem alla till miljonärer... men oljan i Norge minskar stadigt. Sedan 2001 när Norge nådde sin nationella Peak Oil/maxproduktion, har produktionen fallet med runt 6-7% per år eller ca en halvering på 10 år.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1249034
I Sverige fanns, sist jag kollade, drygt 60st Tesla ute till försäljning. Vid motsvarande tidpunkt hittade jag drygt 400st i Norge.
Detta både privat/via firma, nya och beggade i båda länderna.
Hade förutsättningarna varit identiska rakt över samt med ett snitt räknat på befolkningen, borde det finnas ca 800st Tesla ute här i Sverige.
Dit dröjer det innan vi kommer....
Användarvisningsbild
av SvenB
#1249035
Jag frågade Öjvind, ägaren till Teslan, om den förmånliga skattebefrielsen på El-bilar i Norge. Den gäller mandatperioden ut, efter det vet ingen om den kvarstår. 8-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1249074
joel80 skrev: tor 10 maj 2018, 14:02 Hur långt är det kvar på deras mandatperiod?
Senaste valet var 11 september 2017 och likt Sverige röstar man i Norge var 4e år.
Användarvisningsbild
av joel80
#1249089
Ok... Det verkar som att vi har betydligt bättre utbud av elbilar i rimlig kostnad om ett par år. Och med fortsatt prisas på batterier samt att bilarna blir billigare ju fler som säljs så är vi nog rätt nära där elbilar är billigare än de med förbränningsmotor, eller där man på bara nått år kör igen den eventuella prisskillnad som finns.

Bilsweden nämnde i senaste pressreleasen att just nu är det på gång över 100 nya laddbara modeller på svenska marknaden som kommer ut närmsta åren. Vi kommer börja se lite bättre konkurrens nu snart hoppas jag. :)

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]