Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1248558
En nybliven pensionär på jobbet. Han jobbade med att lasta av lastbilar till lagret m.m. firades av idag. Han sa att han får 12000 kr något efter skatt per månad i pension och var arg för det, men som tur var han gift och hade betalt sitt lilla radhus. Han klagade över den låga pensionen och sa att han hade precis varit hos försäkringskassan eller vad det var och fixat med sin pension och fått reda på hur mycket. Han hade aldrig kollat något innan.

Vad sägs? Får han skylla sig själv eftersom han aldrig kollade innan något om sin pension eller är det synd om honom att han får bara 12000 kr i månaden? Andra fattigpensionärer som just nu är i media. Hur många av dem har någonsin satt sig in i sin pension? Eller är det så att de först kollade när de fyllde 65 och blev tagna på sängen?

Själv har jag inte så hög lön, har aldrig haft. Men jag har kollat pensionen ända sedan jag började jobba då och då och kikat på olika fonder på ppm osv. När det gick att dra av extra pensionsbetalningar betalade jag in några tusen då och då när jag hade råd. Jag har på jobbet valt att ha lite lägre lön och de betalar in lite mer i pension istället. Egentligen kan jag inte Så mycket om pension, men jag brukar fråga på banken ibland och göra som de tipsar. Jag vet exakt vad jag kommer att få i pension och kommer att jobba till 66 eller 67 för då får jag betydligt högre pension.

Kul om några svar.
#1248560
du får räkna med ca 60% av din lön, det är därför man måste spara lite ochså, nu spar jag ingenting i den bemärkelsen själv men har en hel del kapital på börsen som förhoppningsvis komemr att växa, det är dok inga pengar som är öronmärkta till just pension, jag tar av dom när jag känner för det. Han verkar ju inet ens ha öppnar det orange kuveret nångång , då hade han ju vetat ungefär.

Sedan har man ju en liten summa på PPM som man ju ochså kan få att växa genom placeringar,
#1248625
Det blir ett elände för många. Extra jobbig blir det för de som fortfarande kommer att ha höga lån på bostaden den dag de går i pension. Många väljer ju att amortera så lite som möjligt. Då får de sälja huset och sätta sig i en hyresbarack.
#1248669
På frågan skylla sig själva, så både ja o nej. Mest nej faktiskt. Även om man har koll på pensionen genom livet så kanske möjligheten att spara själv inte finns.
Det största felet ligger i pensionssystemets uppbyggnad. Miljarder läcker ur systemet till statens kassakista pga max pensionsbelopp är 7,5 lönebasbelopp dvs personer med höga löner gör sig ej tillgodo hela sitt avsatta pensionbelopp, utan detta överskott tar staten hand om. Att man inte får ut mer än 7,5 lönebasbelopp är en sak men att överskottet föder staten är fel. Dessa pengar skulle naturligtvis vara kvar och arbeta i pensionsystemet. Då kanske man inte behövt diskutera höjd pensionsålder och även höja pensionerna för dom sämst ställda.
#1248696
Jag gör mig inga illusioner om att man skall leva fett på pensionen om cirka tio år... sedan om man får skylla sig själv..det beror delvis på.
Om man ser till att dela föräldraledighet rättvist och inte låter ena partner vara hemma hela tiden så har man ju fixat en del av "kvinnofällan". Sedan skall man ju komma ihåg att det inte går att börja jobba vid trettio plus efter en lång utbildning som inte leder till bra lön, och sedan jämföra med någon som lyft lön sedan gymnasiet. Det ger ju lite skillnad om man jobbar + 45 år i stället för 35.

/Thomas
#1248717
Jag har inga problem med att ha en del transferingar till de som har det sämst i samhället. Hur mycket du ska få i "garantiinkomst" kan diskuteras -- men du ska i alla fall kunna leva på det du får ut.

För övriga är det väl rätt självklart för de flesta att du får ut vad du sparat till din pension?

Det jag räknar med att få ut i pension är vad jag betalat in, plus eventuell tillväxt på mitt pensionskapital. Om jag skulle få ut mer än det så ska det betalas av "någon annan". Jag brukar inte gilla när det är "någon annan" som ska göra något, för det brukar inte bli gjort...

En annan punkt som kan irritera mig är begreppet relativ fattigdom som ofta används när fattiga pensionärer diskuteras. Det har ingenting som helst att göra med att vara fattig -- utan är ett mått på inkomstspridning. Man kan diskutera om inkomstspridning är bra eller dåligt -- men att försöka komma åt det genom att kalla det för "fattigdom" eller "relativ fattigdom" är för mig ohederligt.
Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]