Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1272049
SRT skrev:
mikebike skrev:
SRT skrev:Både på motorcykel och i bil ser jag ofta cyklister som cyklar mot trafiken på fel sida.Cyklister som cyklar på trottoaren / gångbana.Cyklister som cyklar på övergångsställe.Cyklister som cyklar mot rött trafikljus.Cyklister som cyklar mot rött trafikljus och som sedan direkt efter använder övergångsstället som cykelbana.Cyklister i mörker helt utan ljus varken bak eller fram.Om dessa flertalet cyklister är färgblinda eftersom de cyklar mot rött eller bara har en lägre överlevnadsinstinkt än övriga trafikanter vet jag faktisk inte men visst har man funderat över det både en och två gånger.Tråkigt är det i vilket fall som helst.
Det märkliga är att de flesta har körkort och många även bil.
Jag tillhör kategorin som gärna talar om för andra att de gör fel, eller snarare frågar om de inte sett att det är rött, enkelriktat eller är en trottoar (Ove-varning) och många av mina grannar har ändrat sitt beteende....
Förutom en som numera har flyttat. Han förklarade att han sket i trafikreglerna när han cyklade, men inte när han körde bil.
När man ser dessa cyklister utsätta sig för den skaderisk eller död som de nu utgör med dessa ibland tokiga manövrar så undrar man ju lite hur de tänker och om de nu tänker.Och min undran blir ju då varför t ex en trafikant med t ex körkort helt plötsligt får för sig att det är okey med att komma cyklande på en trottoar !?.
Det verkar som om många gör likhetstecken mellan att cykla och att gå?
Användarvisningsbild
av SRT
#1272061
Precis, vissa cyklister ser uppenbart cykeln som en förlängning av sig själv och hanterar den därför som om man tillhörde dom gående eller så är det bara helt enkelt roligt att för stunden skita i allt och alla övriga.Men faktum är ju att det förmodligen handlar om en ren intressefråga från individen själv när frallan här hemma för länge sedan lärt sig att man går inte på en cykelbana och då pratar vi om en hund som lärt sig detta.

Bild
av mikebike
#1272407
Igår besökte jag min lokala polisstation, utanför löper en enkelriktad lokalgata.
Jag tappade snabbt räkningen på hur många som cyklade mot färdriktningen, fast till deras försvar skall sägas att det tidigare var tillåtet att cykla där -dock på en vitmålad smal remsa.
Dessutom kom en moped körande på trottoaren utanför polisstationen!
Användarvisningsbild
av vinylcollector
#1298574
Jag trampar själv mycket MTB eftersom Öland är det perfekta cykellandskapet utom några veckor på sommaren då ön invaderas av bortåt 1 miljon turister. Men i vart fall... MERIDA är mitt favoritmärke. Kvalitet! De har väl ett antal VM och OS Guld i bagaget. :-)
av mikebike
#1298718
vinylcollector skrev:Jag trampar själv mycket MTB eftersom Öland är det perfekta cykellandskapet utom några veckor på sommaren då ön invaderas av bortåt 1 miljon turister.
Jag har alltid med mig cykeln till Öland i samband med Midsommarfirande. Vi håller till på södra Öland. Långt ifrån perfekt, platt och blåsigt. Särskilt om man ger sig iväg norrut, då har man nästan alltid motvind hem.

Finns frästa block som sätts över &[…]

Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]

Hej kära Volvoägare! Jag har ett proble[…]