Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
#1269050
Många äldre av vad jag hört som skaffar elcykel när dessa cyklar ger en avlastning vid de tyngre momenten.Också många som tar batterierna med sig pga stöldbegärligheten (trots redan befintligt lås) där jag vet en större affär som faktiskt skaffat ett skåp för att kunderna ska kunna lägga sin batterier där medans de handlar.Inte illa alls.
av llesrof
#1271044
I torsdags nästan mosade jag en cyklist mot en bergvägg. Jag hade rött ljus inför passagen genom ett smalt pass. Det är riktigt smalt och skymd sikt hela vägen. Det är kanske en sträcka på 50 meter. Man kan knappt ens möta en cyklist där. När jag fick grönt körde jag, och vad mötte jag efter halva sträckan? Jo, en cklistjävel! Han hade tyckt att det var en skitbra idé att cykla mot rött där när jag hade grönt. Självklart en medelålders man i lycra och solglasögon på en räsercykel. Han klarade sig eftersom jag körde försiktigt. När jag kom ut på andra sidan så stode den en bil och väntade på grönt så det kan omjligen vart så att cyklistjäveln missade att det var rött. Jag hade firmabilen och i den är jag väldigt neutral. Det har jag lärt mig den hårda vägen. Ja ja, det är väl ett övergående problem med just den cyklisten. Med det beteendet lär han snart ha utrotat sig själv. Men det blir ju trist för den som råkar köra ihjäl honom.

Helt ärligt så hade jag velat stoppat honom och faktiskt inte skällt på honom utan bara bett honom förklara hur han hade tänkt. Det hade vart mer intressant och jag är ärligt nyfiken på det. Hur uppstod en tanke som var så urbota dum? Vad fick honom till att genomföra den? För det var en överlagd handling.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1271051
Här i "min" stad tycker väldigt många cyklister att det är helt okay att cykla mot enkelriktat. När det finns cykelbanor på bägge sidorna av vägen så kör minst hälften på fel sida. I rondeller kommer dom från alla håll. Snart åker någon ner i helvetet och några upp i himlen. Och jag blir .... Polisen bryr sig inte ett dugg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1271061
EbbevonVolvo skrev: tis 25 sep 2018, 00:55 Här i "min" stad tycker väldigt många cyklister att det är helt okay att cykla mot enkelriktat.
Det är fullt tillåtet på vissa gator här i Stockholm, vilket den röd-grön-rosa smörjan har infört.
Vansinne och galenskap, men vad annat kan man förvänta sig... :bored:
av mikebike
#1271077
fjohan82 skrev:
EbbevonVolvo skrev: tis 25 sep 2018, 00:55 Här i "min" stad tycker väldigt många cyklister att det är helt okay att cykla mot enkelriktat.
Det är fullt tillåtet på vissa gator här i Stockholm, vilket den röd-grön-rosa smörjan har infört.
Nej, det är inte tillåtet att cykla mot enkelriktat någonstans i Sverige.
Det man har gjort i Fjollträsk är att vissa gator ändrats från enkelriktat till förbud mot motortrafik i ena riktningen.
Riktigt dumt på de gator där man får parkera på vänster sida.
av Malmstroem
#1271096
Cyklat till jobbet som ligger mitt i Stockholm (vid hötorget) idag. Cyklar i princip alla dagar som jag är på kontoret.

Rätt faschinerande att så pass stor andel av cyklisterna ignorerar rött ljus och andra trafikregler. Visst finns det bilförare som struntar i regler -- men andelen är lägre.

Enda fördelen är att det oftast är cyklisten som i princip drabbas värst av eventuella olyckor orsakade av bristen på regelefterlevnad. Vilket inte är så stor tröst för den stackare som kör på en "idiot"...
av mikebike
#1271098
Malmstroem skrev:Cyklat till jobbet som ligger mitt i Stockholm (vid hötorget) idag. Cyklar i princip alla dagar som jag är på kontoret.

Rätt faschinerande att så pass stor andel av cyklisterna ignorerar rött ljus och andra trafikregler. Visst finns det bilförare som struntar i regler -- men andelen är lägre.

Enda fördelen är att det oftast är cyklisten som i princip drabbas värst av eventuella olyckor orsakade av bristen på regelefterlevnad. Vilket inte är så stor tröst för den stackare som kör på en "idiot"...
Dock brukar de som går eller cyklar mot rött se sig för och det är inte den kategorin som blir påkörda...

Förhållandet cyklister vs bilister som kör mot rött är en faktor 5 till 10 mot 1. I princip varje dag ser jag en eller flera bilister som kör mot rött i de två trafikljus jag passerar till och från jobbet (vid Roslagstull). Jag har t.o.m. blivit påkörd där en gång.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SRT
#1271116
Både på motorcykel och i bil ser jag ofta cyklister som cyklar mot trafiken på fel sida.Cyklister som cyklar på trottoaren / gångbana.Cyklister som cyklar på övergångsställe.Cyklister som cyklar mot rött trafikljus.Cyklister som cyklar mot rött trafikljus och som sedan direkt efter använder övergångsstället som cykelbana.Cyklister i mörker helt utan ljus varken bak eller fram.Om dessa flertalet cyklister är färgblinda eftersom de cyklar mot rött eller bara har en lägre överlevnadsinstinkt än övriga trafikanter vet jag faktisk inte men visst har man funderat över det både en och två gånger.Tråkigt är det i vilket fall som helst.
av mikebike
#1271120
SRT skrev:Både på motorcykel och i bil ser jag ofta cyklister som cyklar mot trafiken på fel sida.Cyklister som cyklar på trottoaren / gångbana.Cyklister som cyklar på övergångsställe.Cyklister som cyklar mot rött trafikljus.Cyklister som cyklar mot rött trafikljus och som sedan direkt efter använder övergångsstället som cykelbana.Cyklister i mörker helt utan ljus varken bak eller fram.Om dessa flertalet cyklister är färgblinda eftersom de cyklar mot rött eller bara har en lägre överlevnadsinstinkt än övriga trafikanter vet jag faktisk inte men visst har man funderat över det både en och två gånger.Tråkigt är det i vilket fall som helst.
Det märkliga är att de flesta har körkort och många även bil.
Jag tillhör kategorin som gärna talar om för andra att de gör fel, eller snarare frågar om de inte sett att det är rött, enkelriktat eller är en trottoar (Ove-varning) och många av mina grannar har ändrat sitt beteende....
Förutom en som numera har flyttat. Han förklarade att han sket i trafikreglerna när han cyklade, men inte när han körde bil.
Användarvisningsbild
av SRT
#1271904
mikebike skrev:
SRT skrev:Både på motorcykel och i bil ser jag ofta cyklister som cyklar mot trafiken på fel sida.Cyklister som cyklar på trottoaren / gångbana.Cyklister som cyklar på övergångsställe.Cyklister som cyklar mot rött trafikljus.Cyklister som cyklar mot rött trafikljus och som sedan direkt efter använder övergångsstället som cykelbana.Cyklister i mörker helt utan ljus varken bak eller fram.Om dessa flertalet cyklister är färgblinda eftersom de cyklar mot rött eller bara har en lägre överlevnadsinstinkt än övriga trafikanter vet jag faktisk inte men visst har man funderat över det både en och två gånger.Tråkigt är det i vilket fall som helst.
Det märkliga är att de flesta har körkort och många även bil.
Jag tillhör kategorin som gärna talar om för andra att de gör fel, eller snarare frågar om de inte sett att det är rött, enkelriktat eller är en trottoar (Ove-varning) och många av mina grannar har ändrat sitt beteende....
Förutom en som numera har flyttat. Han förklarade att han sket i trafikreglerna när han cyklade, men inte när han körde bil.
När man ser dessa cyklister utsätta sig för den skaderisk eller död som de nu utgör med dessa ibland tokiga manövrar så undrar man ju lite hur de tänker och om de nu tänker.Och min undran blir ju då varför t ex en trafikant med t ex körkort helt plötsligt får för sig att det är okey med att komma cyklande på en trottoar !?.
Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]

Bromsljusrelä är helt vanlig standard mi[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Servade bilen idag och fick i samband med det uppd[…]