Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av SvenssonAdam
#1232616
Jag har också hört att elcyklar idag har blivit så pass bra och utvecklats både med ett lägre pris men även teknologin. Jag tittade in på BIKEIDs modeller som du länkade och dessa verkar ju vara riktigt bra! Beroende på om man vill ha en herr eller dam cykel ;)

http://bikeid.se/shop/elcyklar/step-through-e/
http://bikeid.se/shop/elcyklar/majestic-e/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232621
De bra elsystemen kommer från Bosch, Shimano eller Yamaha och sitter monterade vid pedalerna. De har momentsensor och känns därför rätt naturliga att cykla på. Alla andra varianter är lite mer som att köpa en Lada. Det funkar oftast men saknar finess.

De där cyklarna ser utöver det ungefär lika bra eller dåliga ut som likadana cyklar utan motor dvs rätt tunga och tråkiga. De verkar sälja på design snarare än funktion med en målgrupp som inte är tekniskt intresserade. Men vissa gillar ju såna cyklar och målgruppen finns ju..
av LarsPersson
#1233962
Det tycker jag verkligen inte. Jag provcyklade en sådan för ett par veckor sedan och jag ansåg att dem var mycket smidiga. Visst är det en snygg design och självklart säljer dem genom det men även själva elmotorn. Jag tycker den hjälpte till gott och väl för att det skulle vara enklare att cykla. Vill även påpeka att dessa endast väger 19kg vilket är lätt för en elcykel. Jag har även prövat andra elcyklar.

Testade Majestic-E http://bikeid.se/shop/elcyklar/majestic-e/.
av Meyer11
#1268153
Någon här som har provat nån elcykel från Merida? Är sugen på deras fulldämpade modell Eone sixty 800, en mountainbike som vunnit bäst-i-test enligt följande länk Elcykel Mountainbike Bäst i test

Synd bara att dessa fulldämpade modellar kostar över 40.000 kr.. nån här som kan tipsa om nån prisvärd el-mtb närmare 30.000 kr?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1268155
Den enda instans som sagt något än så länge är Naturvårdsverket och de säger no go på elcyklar och allemansrätt. Så det beror väl lite på vad du tänkt ha den till..
av mikebike
#1268157
LarsPersson skrev:Vill även påpeka att dessa endast väger 19kg vilket är lätt för en elcykel.
Varför vill man köpa en "cykel" som väger dubbelt så mycket och kostar dubbelt så mycket som en bra konventionell cykel?
Användarvisningsbild
av Mr B
#1268898
Jag cykelpendlar till jobbet en eller max 2 ggr i veckan, 37 km enkel resa. Jag har precis beställt en elcykel av den enkla anledningen att jag inte orkar cykla fler ggr i veckan med en vanlig cykel utan att bli alltför sliten i kroppen. (Ja, det är klart att jag är lite klen...) Samtidigt är det skönt att cykla och få lite frisk luft, så elcykeln kommer att ersätta bilen en del. Det är en ganska bra anledning tycker jag... ;-)
av mikebike
#1268908
Mr B skrev:Jag cykelpendlar till jobbet en eller max 2 ggr i veckan, 37 km enkel resa. Jag har precis beställt en elcykel av den enkla anledningen att jag inte orkar cykla fler ggr i veckan med en vanlig cykel utan att bli alltför sliten i kroppen. (Ja, det är klart att jag är lite klen...) Samtidigt är det skönt att cykla och få lite frisk luft, så elcykeln kommer att ersätta bilen en del. Det är en ganska bra anledning tycker jag... ;-)
Tänker du fortsätta cykla "på riktigt" en eller två gånger i veckan?

Det där med frisk luft beror ju på var man cyklar. För min del går pendlingssträckan utefter E4 och Valhallavägen, men jag tar en omväg genom Hagaparken eller kyrkogården för att slippa det värsta.

Det intressanta är att antalet elcyklar man ser på väg till eller från jobbet redan har minskat markant, både i absoluta tal och procentuellt.
Jag misstänker att andelen minskar drastiskt när det blir vinter och halt. Mopederna brukar försvinna helt när vintern kommer.
Användarvisningsbild
av Mr B
#1268913
mikebike skrev:
Mr B skrev:Jag cykelpendlar till jobbet en eller max 2 ggr i veckan, 37 km enkel resa. Jag har precis beställt en elcykel av den enkla anledningen att jag inte orkar cykla fler ggr i veckan med en vanlig cykel utan att bli alltför sliten i kroppen. (Ja, det är klart att jag är lite klen...) Samtidigt är det skönt att cykla och få lite frisk luft, så elcykeln kommer att ersätta bilen en del. Det är en ganska bra anledning tycker jag... ;-)
Tänker du fortsätta cykla "på riktigt" en eller två gånger i veckan?

Det där med frisk luft beror ju på var man cyklar. För min del går pendlingssträckan utefter E4 och Valhallavägen, men jag tar en omväg genom Hagaparken eller kyrkogården för att slippa det värsta.

Det intressanta är att antalet elcyklar man ser på väg till eller från jobbet redan har minskat markant, både i absoluta tal och procentuellt.
Jag misstänker att andelen minskar drastiskt när det blir vinter och halt. Mopederna brukar försvinna helt när vintern kommer.
Det är tanken, så länge det inte är halt. Jag får inte plats med dubbdäck på racern, och med min vanliga mtb tar det helt enkelt för lång tid. Men då är det fortfarande bättre med elcykel, för tidigare år har det blivit bara bil istället när det har varit halt.

Friskluft är det, förutom när det är gödseltider på året. Cyklar 37km landsväg med lite trafik.

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

Problemet här är att det är mycket […]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]