Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
#1209101
:!: Jag skulle behöva köp råd angående Biltemas MTB syklar.

Har kollat på 271551 och 271523. Är det någon på forumet som testat. Bägge har hydraliska bromsar, chimano växsel teknik.
Priset är är bara omkring 4000 vilket får mig att vara lite frågande.

-Roger-
Användarvisningsbild
av Perra83
#1209122
Köp istället en begagnad märkescykel då får du en fin för samma pengar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1209123
Att den har shimano komponenter säger ju inte så mycket, rätt stor skillnad mellan modellerna. Hade iaf i första hand kollat på bike-diskount.de(?) och försökt hitta en Canyon eller liknande. Men det är klart, vad ska den användas till? Eller köpt en bra begagnad på blocket, men jag är rätt kräsen när det gäller cyklar med om man ska ha den i skogen, för att cykla till affären behöver man ju inget speciellt :)
Användarvisningsbild
av Alfredo
#1209132
Skogsvägar verkar lockande, även längre sträckor på landsväg.
Tänkte att jag kan lägga 4-7 tusen på sykel.

Ska kolla på blocket.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1209244
Hittade min förra Bianci MTB på blocket, hade den i några år och fick nog tillbaka 90% av vad jag gav. Det lönar sig som oftast att lägga lite mer för att få en bra och som man kan trivas med samt dessutom lättsåld.

Kan efter många år på forumet "happy-mtb" i vart fall varmt rekommendera bike-diskount med flera. Märken som Radon, Felt eller Canyon får man mycket cykel av. Ta denna som exempel som för en "amatör" ger bra växlar och framdämpare

Sen finns det ju däck som är rätt så släta i mitten men med mtb nabbar på sidorna, kan kanske passa dig om du inte ska in så mycket i skogen. Frågar du mig är det i skogen man har som roligast :D
av llesrof
#1209254
He he he... jag köpte en MTB på B&W en gång i tiden. Den var av märket ”Arizona”. Den kostade hela 995 riksdaler. Under första cykelturen så hamnade bakhjulet snett eftersom det knte satt fast ordentligt. Jag skruvade fast det men godset i muttern var så mjukt att verktyget bara gick runt. Andra cykelturen gick ännu sämre. Jag kom till en liten uppförsbacke och då vägrade cykeljäveln att växla ned eftersom växelöverföringen funkade skitdåligt. Då reste jag mig upp för att få kraft med resultat att kedjan kuggade över och jag nästan krossade pungen mot stången. Bakhjulet hoppade ur igen och blev skevt.

Dagen efter slängde jag in skiten i bilen och reklamerade den och fick pengarna tillbaka. Jag gicköver till andra sidan köpcentrat och köpte en Logan för 2700:- istället. Den har jag kvar än öven om jag knappt använt den sedan den köptes. Och det var 1996.

För ett par år sedan såg jag en herre komma cyklandes på en ”Arizona” och då fnissade jag lite.
av Malmstroem
#1209355
Ska du cykla på skogsvägar och landsväg är en MTB inte det bästa valet, även om den fungerar. Välj gärna något lite mer lättcyklat, t.ex. en hybrid.

Jag skulle inte köpt från Biltema. Vill du komma ner i pris, titta på Blocket efter en lite använd märkescykel eller beställ på nätet.

T.ex. https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... 7.0-583758
Användarvisningsbild
av Alfredo
#1210688
Hittade en som jag kunde lite prova, är en
Helkama XS27,3 26" 27v, Hydraliska bromsar och Chimano Deore M592 27v

Vet inte om växel systemet är nåt att ha.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1210709
Är nog viktigare att ramen passar dig, växlar, bromsar och framdämpare kommer lite mer sekundärt. Själv hade jag provat cykeln så länge man fått innan köp. Sen hade jag personligen satsat på xt istället för deore och en eventuell framdämpare från fox :wink: eller en bättre från rock shox i alla fall
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]