Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1111947
Resan fortsätter :wink: Nattåg med sovhytt till Chicago och sedan tåg till Minneapolis, j-a bekvämt sätt att resa på, gå på i en stad och kommer rakt in mitt i en annan stad. Bra mycket bekvämare säten och bättre utbud i kafeterian än man är van vid med de få gånger man satt sin fot på ett SJ-tåg. Hur som så drog vi oss vidare med ännu en Nissan Altima fast denna är grå :) den fungerar rätt bra ändå när man kommit på hur man ska ställa in sätet men för mjuka för min rygg tyvärr och automatlådan flyter på obemärkt vid normal körning men är totalt värdelös när man ska dra på. Den är rätt basutrustad men har ändå backkamera vilket uppskattas när man kör runt på nya platser hela tiden. Har kört totalt 48h med denna vid detta laget och har en bit kvar till målet nu, ett riktigt stort land detta :)

Passerade Lindström i Minnesota i Wilhelm Mobergs spår och vidare till Mora, kändes rätt spännande på samma gång att det svenska arvet lever kvar. Amerikanare är dock rätt "clueless" ibland, frågade på på en bensinstation om var Kristina och Karl-Oscars hus fanns och hon förstod inget alls men hon frågade en äldre medarbetare som hette Anderson eller liknande i efternamn som hade koll på vad som fanns i denna ort med några få invånare så det löste sig. Frågade i Mora efter en "Red Dala horse, a high red model of a horse" som skulle vara en 8 meter hög men de visste ingenting de som bodde där, en annan kvinna hörde frågan och sa att det är 200 meter bort och den andra stod som ett frågetecken och sa "har vi verkligen det här" :) Drog i alla fall senare ner till Yellowstone National Park, en riktigt trevlig upplevelse som jag rekommenderar starkt att åka till. Att få se en hord Bisonoxar på 2 meters håll ofrivilligt när de skulle över den bro vi befann oss på helt plötsligt är en rätt speciell upplevelse :)
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (616.29 KiB) Visad 2344 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1112061
Min bil i södra Ukraina, sommaren 2014.
Bilder2 1262a.jpg
Bilder2 1262a.jpg (1.68 MiB) Visad 2339 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1112120
fjohan82 skrev:Min bil i södra Ukraina, sommaren 2014.
Trevligt, hur var det och vad hittades på samt hur är det att bila där?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1112124
Micce1980 skrev:
fjohan82 skrev:Min bil i södra Ukraina, sommaren 2014.
Trevligt, hur var det och vad hittades på samt hur är det att bila där?
Detta var 5 månader efter att Ryssland anekterade Krim, så nog var folk rent generellt på sin vakt. Inte minst i tullen... Dom undrade vad jag skulle dit och göra, de ansåg att de låg i krig mot Kreml. Nåväl, de gick igenom bilen grundligt sen kunde jag åka vidare.
Folk var trevliga, det har jag inget annat att säga något om. Bila går bra om man har något som är av det tåligare slaget. Min bil som rullar på 17" var på gränsen till vad som fungerade utan att riskera skador. Vägarna var bitvis värre än kostigar, motorvägar skyltade till typ 110 var en utopi, man kunde vara glad om det gick att köra i 50. Sen i städer med ojämn gatsten, spårvagnsspår som var 5-8cm högre än övriga körbanan, stora korsningar utan signaler eller annan upplysning... Hade inte vägarna varit så dåliga så hade resan fortsatt till Kiev, men fick bryta i Lviv och åka mot Moldavien (som har betydligt bättre vägar).
Ukraina är ett mycket intressant land, men vägskyltarna kan vara bitvis svåra att först, inte minst om man har missat att plugga sin kyrilliska...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1122573
The saga contineus. Har i stora drag kört vidare från Yellowstone till Utah med mera sedan Las Vegas och Los Angeles, har varit där 2012 och det var lika skoj även denna gång. Lämnade bilen i Long Beach för att hoppa ombord på ett kryssningsfartyg för att ta oss till Hawaii, j-a spännande ö :) Väl tillbaka i LA hoppade vi på nattåget för att åka vidare till Houston för att besöka Nasa för att sedan köra till San Antonio och New Orleans och dränka oss i Margaritas, det var inga problem :) Har de senaste dagarna åkt vidare till Memphis för att besöka Graceland med mera och parkerade nyss i Nashville, måste erkänna att jag missade att ratta in en radiostation som spelar country på vägen hit :)

Utah
1 - kopia.JPG
1 - kopia.JPG (639.37 KiB) Visad 2309 gånger
2.JPG
2.JPG (362.58 KiB) Visad 2308 gånger
På väg in i Las Vegas, mystiken tätnar i takt med trafiken. Bokade in oss på The Mirage denna gång
3.JPG
3.JPG (445.05 KiB) Visad 2315 gånger
På väg mot LA, mestadels var det bara en lång slingrande kö mellan Las Vegas och LA, många som skulle hem efter en helg 8)
4.JPG
4.JPG (558.32 KiB) Visad 2312 gånger
5.JPG
5.JPG (333.53 KiB) Visad 2309 gånger
7.JPG
7.JPG (518.94 KiB) Visad 2316 gånger
Populärt bland "svenskar" att visa sitt ursprung
6.JPG
6.JPG (551.54 KiB) Visad 2311 gånger
Visade sig att det vart billigare med taxi på Hawaii än med turistbussen, off we Went :)
8.JPG
8.JPG (546.19 KiB) Visad 2317 gånger
Houston, we have a problem. Mycket mäktigt att besöka den riktiga kontrollstationen som först användes samt att se framtida astronauter träna och så mycket annat
9.JPG
9.JPG (739.91 KiB) Visad 2314 gånger
2007 översvämmades bland annat New Orleans, återuppbyggnaden verkar ta sin lilla tid :shock:
10.JPG
10.JPG (790.73 KiB) Visad 2313 gånger
11.JPG
11.JPG (255.94 KiB) Visad 2312 gånger
God natt från motellet :)
Sista hyrbilen på denna trippen blev en Ford Fusion, Mondeo i Sverige, en Hybrid. Det var antingen denna fullsmetade modell eller en mindre och tråkigare, det är precis på millimetern att det går att pyssla in två stora resväskor för eldriftens och batteriets men det går och då finns det plats för två stora ryggsäckar om man så vill :mrgreen: Annars en mycket trevlig bil att färdas i och trevligt drag snabbt när det behövs
12.JPG
12.JPG (591.43 KiB) Visad 2314 gånger
av Exyzäta
#1122574
Trevliga reportage, men Ford borde vara bannlyst på detta forum då Ford var på väg att länsa och köra Volvo i botten under sitt ägande. ;-)
Användarvisningsbild
av SRT
#1122615
Hayabusan på en fridfull sommarrunda i Skåne 2016.Med PCM och effektblås tog hon mig upp till 320 km/h.F_n vad jag längtar efter den säsongen igen. :D

Bild

Blackbirden såldes samma sommar till en smålänning.Hoppas du fick det bra för jag saknar dig ibland och våra hastighetsrekord förbi kameraskåpen.Du kostade mig körkortet en gång så jag fick åka buss hela den sommaren när farbror blå stoppade oss på motorväg i 240 km/h.Men du var snabbt förlåten när detta var din naturliga läggning som super sport touring hoj.Hoppas som sagt att du har det bra. :D

Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1122733
Resan fortsätter, efter nära på tre månader i USA gick den vidare ner genom Peru, Chile och Påskön, Uruguai, Argentina och Falklandsöarna

Falklandsöarna korsas bäst i en Range Rover över platser där inga vägar finns i jakt efter att hitta Kungspingviner :)
F2.JPG
F2.JPG (713.59 KiB) Visad 2288 gånger
Bältet gjorde sig användbart på dessa vägar där man annars hade slagit ihjäl sig inuti bilen, mycket kul väg och alla skrattade och var glada
F1.JPG
F1.JPG (1.88 MiB) Visad 2289 gånger
Påskön stannade vi ett tag på och hyrde scooter för hela veckan, hyrbil fanns men eftersom det inte finns försäkringar för fordon här lockade det sistnämnda inte mycket, hur som en mycket spännande och mystisk plats långt ute till havs
P1.JPG
P1.JPG (942.51 KiB) Visad 2287 gånger
Rätt liten ö och att ta sig runt gör man lätt och snabbt
P2.JPG
P2.JPG (550.78 KiB) Visad 2286 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1262742
Tänkte väcka liv i denna tråd. :-)
Semester innebär nya språk, idag har jag försökt lära mig Serbiska... Det går sådär :-/ :bored:
20180801_180204-3024x2268.jpg
20180801_180204-3024x2268.jpg (461.07 KiB) Visad 2164 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 51
Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]

https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilreservdel[…]