Lövet skrev:En sak som man måste förstå i det här är att vi förhandlar inte med "Nato". Vi förhandlar med varje enskilt medlemsland.
Stämmer. Det beror på att Nato är en mellanstatlig organisation. Det finns ingen överstatlighet som man kan förhandla med eller klaga hos. Men samtidigt måste man ta fasta på Nato är en allians, och att kraven för medlemskap innehåller skrivningar som att man måste dela Natos mål och värderingar.
När det gäller Turkiet så har man befunnits dela Natos värderingar när man trädde in i Nato. Även om Turkiet var en tidig medlem så fanns redan Nato när man trädde in så man måste ju ha prövats då. Nu är det uppenbart att Turkiet kanske inte delar Natos mål när det kommer till områden kring Östersjön. Nato har länge, kanske redan från starten, velat ha med i synnerhet Sverige. Om detta är ett mål inom Nato idag vet inte jag. Men om så är fallet så delar inte Turkiet Natos mål.
När det kommer till värderingar så finns mycket att säga om Turkiets förhållande till Nato. Men kanske även Sverige då vi i vissa fall tar utrikespolitiska ställningar som inte alltid lirar ihop med t.ex. övriga Natoländer. Sverige uttrycker även starka utrikespolitiska åsikter, enkelt uttryckt: vi är stora i käften. Även om Sverige måste förhandla med varje medlemsland för sig om Nato eftersom Nato är en mellanstatlig organisation, kunde vi väl vara stora i käften då också.
Jag är ganska säker på att Nato har som mål att kunna skydda Östersjöområdet. Det är strategiskt viktigt. Om nu inte Turkiet delar denna uppfattning borde vi kunna utnyttja detta för att få igenom vår ansökan. Vi måste höja tonläget och sätta hårt mot hårt. Det är det enda språk som Erdogan förstår. Jag anser att vi inte har något att förlora på detta. I princip alla Natos medlemsländer skulle anse att det behövs då de verkligen vill ha med Sverige. Endast Ungern och Turkiet skulle stå utanför i denna uppfattning.
Det vore extremt egendomligt om inte övriga medlemsländer i Nato skulle kunna utöva ordentliga påtryckningar på Turkiet och verkligen pröva om Turkiet delar Natos mål. Även om Nato är en mellanstatlig organisation så är det ju en ändå allians av länder som samarbetar enligt uppsatta krav. Alla medlemsländer utom Ungern och Turkiet anser ju att Sverige uppfyller Natos krav, och att Sverige delar Natos mål och värderingar. Om Nato som allians är så hjälplöst att de inte kan ordna detta så borde Sverige dra tillbaka sin ansökan istället för att låta sig förödmjukas ytterligare. Vi måste vinna respekt. Vi ska kunna vara stolta över vad vi gör. Att fortsätta dansen med Erdogan på hans villkor är inte vad jag tycker vi ska vara stolta över. Det är ren förödmjukelse. Ett tillbakadragande av ansökan skulle vara en stor världspolitisk händelse. Även Erdogan skulle tvingas att påverkas av ett sådant handlande. Sverige vill ju vara stora i käften i många andra sammanhang. Här har vi verkligen chansen att visa det om vi vill.