Moderator: Moderatorer
llesrof skrev:Detta måste vart vintern 2009/2010. Jag höll för långt åt höger i en svag kurva på en smal väg mitt ute i skogen. Plogbilen hade lagt bladet en bit ut i diket. Där jag trodde att det var väg var det snö som inte bar så bilen började spåra. Jag körde inte ens speciellt fort så jag kanade alltså inte av vägen. Jag släppte gasen och styrde emot så gott jag kunde men bilen hade redan gått djupt ned i snön. Jag vågade inte gasa och styra emot för mycket eftersom jag inte ville riskera att få kast på bilen. Antisladdsystem i all ära men de hänger inte alltid med.inte för att verka elak, men att släppa gasen då man börjat glida ner mot diket är det sämsta man kan göra, man ska bara ge gas och ratta upp från diket så fort man känner det börjar kana neråt, vet inte hur många gånger jag fått göra så, speciellt då det är utplogat som det var för dig. men det känns väldigt fel att bara ge gas när man är på väg ner i diket, men oftast fungerar det. ungefär samma som när man får bresladd med fyrhjulsdrift, släpper man gasen går det åt helvete och bilen knyter sig, men gasar man och styr mot löser det sig. (om man nu inte har massa tråkiga system som drar av effekten :lol: )
Jag blev i princip hängandes på underredet. Jag skottade undan en del och kunde faktiskt komma framåt en bit och hade jag vart helt åt helvete så hade jag nog kunnat skotta undan så mycket att jag fått en "startbana" och kommit upp på vägen igen, speciellt om jag tagit hjälp av granris under hjulen. Det hade nog tagit några timmar, men upp hade jag nog kommit. När jag stod där och skottade så kom det en gammal tant gåendes. "Behöver du hjälp?" frågade hon. Min första tanke var "hur skall hon kunna hjälpa mig?". Hennes granne var ute med traktorn och skottade. Hon skulle be honom komma upp. Mycket riktigt, efter en halvtimme kom det en gammal traktor och en herre med plirig blick och spjuveraktigt leende. Några minuter senare var XC:n uppe på vägen igen. Han ville inte ha någon ersättning eftersom han tyckte att mitt tack var bra nog. Jag gav honom mitt telefonnummer och lovade att bjuda honom på en rejäl fika om han var i byn :D
sthlm skrev:Verkar som om Stockholm får nöja sig med svartis istället för snö till jul.Ja jag var ute och körde lite igår, huvudgator är inga bekymmer även om man får vara på sin vakt. Svängde sedan in på en "villa-gata" och där såg man isvallarna, provade i vanlig ordning att gasa och bromsa för att se läget och det var verkligen inte mycket som krävdes för att bilen skulle glida iväg. Tack och lov är inte alla gator sådär, då hade bilen fått stå.
Det är något makalöst halt ute och nyss missade en bil "avfarten" på vägen utanför.
Imorgon skall det regna på en underkyld vägbana vilket gör livet onödigt spännande.
Jag önskar mig snö av jultomten!
Allinug skrev:Det är förrädiskt. Svinhalt på sina ställen fast det inte direkt syns. Nu fattas det bara att det kommer någon millimeter snö och sedan kan tidningarna dra igång med sina rubriker om snökaos och om att folk har åkt av vägarna. Så tror de som bor i norr att 1 mm snö är det enda som krävs för att sörlänningar ska åka av vägen. Fast egentligen är det underkylningen och att snön inte ligger kvar som är problemet..vi har haft så nu i nästan iaf 1/1,5 månad. bara svartis på vägarna, och så hinner det komma knappt 1 dm snö, som då packas fast när det blir just över 0:an och sedan börjar det spöregna. kör lastbil och var/är många dagar som man dansar över vägen fast man vägde drygt 60 ton och körde 65-70 km/h
osla skrev:Jo, men om jag hade gasat hade jag riskerat att tappa greppet också och med en fyrhjulsdriven bil så liksom pressas man utåt i kurvan och ännu längre ut i diket. På bana med marginaler kanske det fungerar att gasa sig ur en sådan här situation men inte på vägen där jag inte vill riskera att få kast på bilen i kurvan eller hamna ännu längre ut i diket. Jag har aldrig förstått det där snacket om att gasa sig ur en sladd när man då istället tappar greppet och driver ännu längre ut. En framhjulsdriven bil går rakt fram, en bakhjulsdriven bil sladdar ut med baken och en fyrhjulsdriven driver sakta men säkert utåt i kurvan och behöver rätt mycket utrymme i sidled.llesrof skrev:Detta måste vart vintern 2009/2010. Jag höll för långt åt höger i en svag kurva på en smal väg mitt ute i skogen. Plogbilen hade lagt bladet en bit ut i diket. Där jag trodde att det var väg var det snö som inte bar så bilen började spåra. Jag körde inte ens speciellt fort så jag kanade alltså inte av vägen. Jag släppte gasen och styrde emot så gott jag kunde men bilen hade redan gått djupt ned i snön. Jag vågade inte gasa och styra emot för mycket eftersom jag inte ville riskera att få kast på bilen. Antisladdsystem i all ära men de hänger inte alltid med.inte för att verka elak, men att släppa gasen då man börjat glida ner mot diket är det sämsta man kan göra, man ska bara ge gas och ratta upp från diket så fort man känner det börjar kana neråt, vet inte hur många gånger jag fått göra så, speciellt då det är utplogat som det var för dig. men det känns väldigt fel att bara ge gas när man är på väg ner i diket, men oftast fungerar det. ungefär samma som när man får bresladd med fyrhjulsdrift, släpper man gasen går det åt helvete och bilen knyter sig, men gasar man och styr mot löser det sig. (om man nu inte har massa tråkiga system som drar av effekten :lol: )
Jag blev i princip hängandes på underredet. Jag skottade undan en del och kunde faktiskt komma framåt en bit och hade jag vart helt åt helvete så hade jag nog kunnat skotta undan så mycket att jag fått en "startbana" och kommit upp på vägen igen, speciellt om jag tagit hjälp av granris under hjulen. Det hade nog tagit några timmar, men upp hade jag nog kommit. När jag stod där och skottade så kom det en gammal tant gåendes. "Behöver du hjälp?" frågade hon. Min första tanke var "hur skall hon kunna hjälpa mig?". Hennes granne var ute med traktorn och skottade. Hon skulle be honom komma upp. Mycket riktigt, efter en halvtimme kom det en gammal traktor och en herre med plirig blick och spjuveraktigt leende. Några minuter senare var XC:n uppe på vägen igen. Han ville inte ha någon ersättning eftersom han tyckte att mitt tack var bra nog. Jag gav honom mitt telefonnummer och lovade att bjuda honom på en rejäl fika om han var i byn :D
nu kan det gärna få komma 1m med snö, så man får börja köra skoter :D sen att det blir så ljust och fint är ju också roligt
Hoppar på denna tråd. Har en en Volvo[…]
Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]