Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Det råder lite olika uppskattningar om hur mycket el som behövs i Sverige om drygt 20 år. Uppgifterna spänner mellan 60%-120% mer el än idag. Dvs. enligt vissa bedömare mer än en fördubbling jämfört med idag.

Elanvändningen kan landa på 310 TWh 2045, vilket är en ökning med 120 procent från dagens nivå. Det visar en ny prognos från Energiföretagen.

Svenskt Näringsliv gör bedömningen att elbehovet ökar med minst 60 procent till år 2045 jämfört med dagens behov. Det innebär en ökning av elanvändningen från dagens 126 TWh till 200 TWh.

Med tanke på att det tar minst 10 år att fixa fram ny elproduktion så är det bäst att man sätter igång genast.
Användarvisningsbild
av Camel
Malmstroem skrev:Läs länken. De 85 TWh ska gå åt i SE1 (Norr- och Västerbotten). När de satsningarna blir verklighet kommer elen inte att räcka till där uppe. Det kommer att behövas mer lokal el, då troligen från vindkraft. Det kommer att bli väldigt lite el kvar att transportera söderut.
Exakt. Så att bygga ut överföringskapaciteten från norr till söder är ingen lösning i sig. Det krävs andra satsningar.
Användarvisningsbild
av Camel
Malmstroem skrev:Kärnkraft är inte ett måste. Det går också med kol- eller gas-kraft. Det är inte utan orsak att Tyskland snabbygger terminaler för flytande naturgas nu när Ryssland inte levererar. Nu ser det ut som om att kol och gas inte är aktuell i Sverige -- och då behövs kärnkraft. Vattenkraft är svårt i södra Sverige...

Det är inte realistiskt att tro att de energibehov som vi ser framför oss kan lösas med enbart sol och vind. Sol och vind kommer att utgöra en del, men planerbar baskraft behövs. Den teknik som är tillgänglig för baskraft idag är vatten, kol, gas eller kärnkraft. Det är bara att välja.
Ett elsystem måste kunna leverera elenergi när den behövs. Med dagens tekniknivå betyder det att vi måste ha ett elsystem med planerbar produktion som bas. Man kan tänka sig att även intermittent elproduktion kan ingå, men är man beroende av det tillskottet så gäller det att man har något annat att sätta in när den intermittenta elproduktionen uteblir.

Malmstroem skrev:Det går också i teorin att låta bli att använda elkraft. Elda med ved och leva på det landet ger. Jag tror att en sådan lösning är ungefär lika realistisk som att lösa allt med vind och sol. I teorin möjligt, men i praktiken fungerar det inte.
Just det. Den ultimata användarflexibiliteten i ett elsystem med enbart intermittent elproduktion, är att vi stänger av hela samhället när den intermittenta elproduktionen uteblir. Även om bara en del av elproduktionen är intermittent, så måste användarflexibilitet till om man är beroende av den intermittenta produktionen när den uteblir. Alternativt förbrukningsfrånkoppling. Gränsen är flytande, men ju mera intermittent elproduktion man har i ett elsystem jämfört med den planerbara elproduktionen, ju större sannolikhet för effektbrist när den intermittenta elproduktionen uteblir.
Användarvisningsbild
av Camel
vjohnj skrev:
Camel skrev:Med tanke på att det tar minst 10 år att fixa fram ny elproduktion så är det bäst att man sätter igång genast.
Nä behöver inte ta minst 10år att fixa. Kan göras på mycket kortare tid. Men tillstånd är en långbänk.
Och se till att använda teknik vi har, som fungerar i dag. 7nte vad vi kan eventuellt kanske möjligt ha om 30 år.
Medianbyggtiden runt om i världen för kärnkraftreaktorer har vissa perioder varit nere på under 6 år. Våra egna 12 reaktorer byggdes mellan 1968-1985, med genomsnittlig byggtid per reaktor på ca 6 år. Men det är från spaden i jorden till infasning på nätet. Motsvarande byggtid för havsbaserad vindkraft uppskattar bedömare till ungefär 6-8 år. Till detta kommer tillståndstider. I båda fallen. Vi pratar om en nödvändig utbyggnad på storleksordningen 100-150 TWh de kommande 20 åren. Med dagens tekniknivå finns det egentligen bara kärnkraft och havsbaserad vindkraft som skalmässigt är realistiska. Troligen krävs båda tillsammans. Att täcka det ökade elbehovet med vindkraft, med den dåliga kapacitetsfaktor som erhålls, är inte realistiskt. Då hamnar vi i stora svårigheter när den intermittenta elproduktionen uteblir i stor skala. Dagens problem är ingenting jämfört med hur det skulle vara om vi täckte en fördubbling av dagens elproduktion med enbart intermittenta kraftslag.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag tror på idén att många bidrar till att producera el, t ex med solpaneler. Det blir mindre sårbart än om en jätteanläggning ska generera all el.

Sedan behöver man inte värma upp fastigheter med direktverkande el, om man måste göra det med el så kan man använda en luftvärmepump för att få bättre verkningsgrad. Man kan också återvända värme på många sätt.

Det finns många egna initiativ som man kan ta för att utnyttja elen bättre. Jag skulle t ex kunna använda ugnen hemma bättre. När den ändå är igång och är varm så skulle jag kunna köra fler saker samtidigt, jag skulle kunna göra fler portioner och jag skulle använda eftervärmen. Det finns många fler saker som jag drar igång bara för att göra en liten sak och där kunde jag bli en mycket mer effektiv elanvändare ifall jag planerade lite mer.

Jag håller också på att samla ihop saker till att bygga ett par luftsolfångare som ska få värma upp ett kallförråd och en stuga litegrann. Så det finns roliga utmaningar som man själv kan ta sig an.

Allt behöver inte bli som nuvarande energiministern säger, även om jag tror att hon kommer att driva sin linje hårt. Jag hoppas dock att hon inte driver linjen så hårt att det kväver alla andra möjligheter som finns.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:Jag tror på idén att många bidrar till att producera el, t ex med solpaneler. Det blir mindre sårbart än om en jätteanläggning ska generera all el.
Intermittent väderberoende elproduktion tenderar att utebli över relativt stora områden, ibland hela länder, samtidigt. Vädersystemen är vanligen stora. Inte lokala som enbart täcker någon stad eller så. Därmed inte sagt att det inte är bra för den enskilde, men det handlar mera om ekonomi än om tillgänglighet.

Allinug skrev:Sedan behöver man inte värma upp fastigheter med direktverkande el, om man måste göra det med el så kan man använda en luftvärmepump för att få bättre verkningsgrad. Man kan också återvända värme på många sätt.
Energieffektivisering är utmärkt. Givetvis ska hela samhället göra vad man kan på den punkten.

Allinug skrev:Det finns många egna initiativ som man kan ta för att utnyttja elen bättre. Jag skulle t ex kunna använda ugnen hemma bättre. När den ändå är igång och är varm så skulle jag kunna köra fler saker samtidigt, jag skulle kunna göra fler portioner och jag skulle använda eftervärmen. Det finns många fler saker som jag drar igång bara för att göra en liten sak och där kunde jag bli en mycket mer effektiv elanvändare ifall jag planerade lite mer.
Användarflexibilitet i rimlig omfattning är inte mycket att bråka om. Men samhället som helhet måste ha tillgång till elenergi, och till rimliga priser, så att inte företagen tappar konkurrenskraft, inte behöver avstå från nyetablering pga effektbrist, eller t.o.m tvingas stänga som redan är ett faktum idag. Snacket om att förbrukningsfrånkoppling kanske behövs kommande vinter är ett bevis på att vi har passerat en orimlig gräns.

Allinug skrev:Jag håller också på att samla ihop saker till att bygga ett par luftsolfångare som ska få värma upp ett kallförråd och en stuga litegrann. Så det finns roliga utmaningar som man själv kan ta sig an.
Ja, den enskilde kan göra en hel del. Men samhället måste bygga på en rimlig helhet där energi är en insatsvara som civilisationen bygger på. Detta basbehov för samhället måste tillgodoses på samhällets villkor. Inte energisystemets villkor.

Allinug skrev:Allt behöver inte bli som nuvarande energiministern säger, även om jag tror att hon kommer att driva sin linje hårt. Jag hoppas dock att hon inte driver linjen så hårt att det kväver alla andra möjligheter som finns.
Vad jag har hört så säger den nya energiministern inte nej till några energislag. Den enda förändringen på den punkten är att även kärnkraft ska inkluderas, och inte kvävas som de tidigare regeringarna gjorde. Särskilt då när MP ingick i regeringen.
Användarvisningsbild
av Allinug
Svängmassa…
Det är ingen brist på solinstrålning som kan användas till solel. På två timmar tar jorden emot lika mycket energi från solen som hela världens befolkning använder under ett år.

Undrar förresten hur mycket svängmassa som jag skulle behöva? Om jag satte upp solpaneler så skulle elnätet slippa mitt uttag av el från elnätet under dagen, då industrins behov är som störst. Kanske skulle jag t o m kunna leverera in ett tillskott till nätet. På natten behöver jag knappt någon el så där gör jag inget uttag. Och nattetid är det ingen brist idag.

Och här finns det naturligtvis fjärrvärme att värma husen med. Sopor blir till värme och el, istället för att läggas på deponi som i andra EU-länder.
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 280
AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bi[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]