Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Nästan lika mycket som vi fick i Gävle 1998! :D

Fotade huset utifrån gatan.. Det är ca 3,60m upp till taknocken. Det lilla skjulet till vänster i bild är en vedbod med taket dryga 2m över mark.
snökaos haga.jpg
snökaos haga.jpg (580.56 KiB) Visad 833 gånger
Ja, jag är avundsjuk på Buffalo! ;)
Användarvisningsbild
av grillchips
Jäklar, var det '98 det var snökaos (alltså, på riktigt) i hela Sverige? Det var något år när jag gick i låg- eller mellanstadiet som skoldagen ställdes in pga all snö. Första och enda gången jag varit med om det.

Kan kanske inte påstå att jag är avundsjuk på Buffalo men det får gärna komma en halvmeter-meter snö nu så det lyser upp lite, det här gråa, mörka och trista vädret gör mig oerhört deprimerad. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Nej 1998 var det var typ bara Gävle! Gävle fick 1,78m snö på 3 dygn enligt officiella mätstationerna.. men på många ställen var det bra mycket över 2m.

2 mil söder om Gävle kom det inte mer än typ halvmetern... och samma sak norrut.. Tror Sandviken (2 mil in i landet) fick drygt en meter...

E4 förbi Gävle var stängd i 4-5 dagar.. innterstan stängd för biltrafik i 2 veckor.
Det var faan helt fantastiskt! :D
Skolorna stängda i 2-3 dagar.. sen var det typ 2 dagar då det var "kom in om du kan".
snökaos flygfoto.jpg
snökaos flygfoto.jpg (43.34 KiB) Visad 4624 gånger
snökaos dag3 folk.jpg
snökaos dag3 folk.jpg (29.34 KiB) Visad 4617 gånger
snökaos bil_skoter.jpg
snökaos bil_skoter.jpg (44.29 KiB) Visad 844 gånger
Användarvisningsbild
av grillchips
Jösses! :shock: Två veckor i innerstan?! Galet, tänk om det skulle ske idag. :D

Den jag tänkte på skedde 1995, hittade inget specifik för Skaraborg men en liten artikel i Expressen:
http://www.expressen.se/gt/snostormen-17-november-1995/
Användarvisningsbild
av joel80
Det funkade faktiskt väldigt bra! Kommunen plogade upp jättestora "infartsparkeringar" på flera sidor om stan, sen gick det gratis skyttelbussar fram och tillbaka mellan parkeringarna och city hela tiden. All vanlig busstrafik gjorde dom också gratis under perioden.. Bussgatorna prioriterades så stomlinjerna var igång efter några dagar och de övriga bussarna sattes successivt in närmaste 2-3 dagarna.

Kommunen gick snabbt ut med förfrågningar om folk med snöskoter som mot bra ersättning kunde ställa upp för att hålla samhällsfunktioner igång. Så flera hundra snöskoteråkare anmälde sig och skjutsade omkring sjukvårdspersonal (hemtjänst och de som inte själva kunde ta sig till arbetsplatser på sjukhus och vårdcentraler) i hela stan. Fantastisk krishantering faktiskt..

Det gjordes luftmätningar i innerstan efter 2 veckor innan trafiken släpptes in igen som visade på kraftigt reducerade föroreningar.. intressant ofrivilligt experiment.
Sen fick man gå ut med uppmaning om att det inte längre var okej att alla skoteråkare körde omkring i City längre.. hehe.. det blev liksom en liten gråzon ett tag då det var både bilar och väldigt många snöskotrar.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Ett sånt snöoväder skulle få mig att må bra! Gävle ligger ju till så att Staden drabbas av dessa snökanoner flera gånger per år. Här på Östra Gotland har vi samma fenomen. Fast inte lika mycket. Vi tycker 30 cm på en förmiddag är mycket. Håller tummarna på en försenad snörik vinter! (B)
av Uninium
Ja lite snö vore inte dumt så det blir lite ljusare.
Användarvisningsbild
av Allinug
Imorgon eftermiddag ska det visst finnas chans till lite snö. Jag ska inviga dubbdäcken på min cykel, så det passar perfekt!
Användarvisningsbild
av Allinug
Inte blev det någon snö. :( Men det har varit rätt halt på vägarna.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi har fått 3-4cm i Gävle.. Men det ska tydligen regna bort ikväll. :(
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 190

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)