Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Låter trevligt :D hur långt gånget är det?
Användarvisningsbild
av cybermunk
Ja man kan ju alltid få litet hum om hur det ser ut
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Har missat den här tråden helt och hållet, imponerande bygg-tempo med tanke på bemanningen och i övrigt också för den delen! Elinstallationen verkar vara ganska omfattande också, har du ritat och gjort den själv också?

Dock reflekterade jag över en sak, nämligen att du har skippat diffusionsspärren i ytterväggarna, räknar du med att luftbeh.aggregatet ska ta hand om luftfuktigheten eller att det ska funka ändå?
Har nämligen sett en del skräckexempel på väggar i 70/80-talshus med tjocka väggar utan diffusionsspärr, samt ett och annat fuskbygge av senare datum.
För den som undrar vad är en diffusionsspärr är så hindrar den fukten som bildas inne (från t.ex. mänsklig aktivitet av alla de slag) att komma ut i väggen/taket och kondensera. Förr när väggarna inte var så bra isolerade gick fukten rakt igenom väggen innan den kondenserade.
Användarvisningsbild
av Loner
Brainy skrev:Vad har hänt med golvet?
Jag återkommer när det hela är 100% löst, det enda jag säger nu är att det sinkat oss i tid, och orsakat en massa psykiska olägenheter.

/L
Användarvisningsbild
av Loner
kebabpizza skrev:Elinstallationen verkar vara ganska omfattande också, har du ritat och gjort den själv också?
Nu får jag dåligt samvete, jag har inte ritat färdigt elen, har en pärm med massa handritade/skrivan blad som borde in i datorn :roll:
kebabpizza skrev: Dock reflekterade jag över en sak, nämligen att du har skippat diffusionsspärren i ytterväggarna, räknar du med att luftbeh.aggregatet ska ta hand om luftfuktigheten eller att det ska funka ändå?
"Räknar" med att det funkar ändå, ventialtionen tar det mesta, sen är en modern vägg med dubbla skivor, limmad och målad väv väldigt tät den med. Badrummet som vätter mot yttervägg är ju belagt med tätskikt enligt nya våtrumsreglerna.

Visst, vill man ha både hängslen och livrem skulle man ha plastat väggarna med, men jag räknar kallt med att det inte skall uppstå några kondensproblem.

I ett hus med självdrag eller frånluft skulle jag då aldrig göra på detta vis.

/L
av Cicaro
loner är det händelsevis kinesiskt parkettgolv som krånglar? (min käre bror råkade ut för att det sprack på tusen ställen en kort tid efter inflyttning vilket iofs var byggarens problem även om leverantören levererat undermåligt)

En annan fråga, nu när du vet hur mycket jobb det är ... skulle du göra om samma sak om du stod i samma läge som när du bestämde dig för att börja? :)
Användarvisningsbild
av Loner
Cicaro skrev:loner är det händelsevis kinesiskt parkettgolv som krånglar?
Nä det är en svensk produkt....
Cicaro skrev: En annan fråga, nu när du vet hur mycket jobb det är ... skulle du göra om samma sak om du stod i samma läge som när du bestämde dig för att börja? :)
Vilken minut som helst, tänk att få börja om, finns ju alltid småsaker som går att förbättra 8)
Men visst, man bör INTE ha småbarn, inge kul att knappt se dem på ett år. Och nu när man bor med dem "igen", så stjäl dom all ens tid, med all rätt.

/L
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 46

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]