Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av NCR
Jo, jag läste den där också. Skulle inte förvåna mig om jag hade fått lägga ut minst lika mycket på glödlampor, service och trasiga "premium-detaljer" om jag hade behållit min Volvo V70 -06 i så många år till.

Känns som om "Vi bilägare" ägnar väldigt mycket tid att sitta och skriva artiklar baserat på vad de har antingen läst i några villkor eller prislistor, men å andra sidan måste de ju skapa artiklar som folk är intresserade av att läsa...

Exempel: Kia har problem med en (1) bil där elektroniken verkar ha krånglat då två journalister låses ute i minus 25 grader. Vad gör de? De reagerar genast och skickar ut ett brev till alla ägare där de kostnadsfritt stänger av funktionen. Vad hade Volvo gjort? Volvo vet vi ju hur de resonerar när nåt strular "det har vi aldrig hört om innan, måste vara användarfel", jag tänker närmast på gas-spjällen osv. Nej då måste USA's motsvarighet till vägverket in och TVINGA Volvo att åtgärda detta. Många här på forumet som vet vad det innebär att stå med mössan i hand och försöka få Volvo att betala reparationen av deras undermåliga italiensk-tillverkade skräp.

Vad jag med denna harang menar är att Volvo litar på sina produkter i 2 år.

Kia litar på sina i 7 år (eller 15.000 mil).

Vem får man mest förtroende för, ÄVEN om det innebär att man tvingas serva på aukt verkstad? För min egen del är det självklart att lämna in, för då vet jag att fabriken betalar om Kia råkar i samma klister som Volvo nån gång i framtiden.

Dessutom, det går ju inte att ha en bil där ledningen inte tror att ägarna är intresserade av allsvensk fotboll, utan av golf, opera, hästsport och segling. :D

http://www.resume.se/nyheter/2007/12/04 ... /index.xml
av *pettson*
NCR skrev:Jo, jag läste den där också. Skulle inte förvåna mig om jag hade fått lägga ut minst lika mycket på glödlampor, service och trasiga "premium-detaljer" om jag hade behållit min Volvo V70 -06 i så många år till.

Känns som om "Vi bilägare" ägnar väldigt mycket tid att sitta och skriva artiklar baserat på vad de har antingen läst i några villkor eller prislistor, men å andra sidan måste de ju skapa artiklar som folk är intresserade av att läsa...

Exempel: Kia har problem med en (1) bil där elektroniken verkar ha krånglat då två journalister låses ute i minus 25 grader. Vad gör de? De reagerar genast och skickar ut ett brev till alla ägare där de kostnadsfritt stänger av funktionen. Vad hade Volvo gjort? Volvo vet vi ju hur de resonerar när nåt strular "det har vi aldrig hört om innan, måste vara användarfel", jag tänker närmast på gas-spjällen osv. Nej då måste USA's motsvarighet till vägverket in och TVINGA Volvo att åtgärda detta. Många här på forumet som vet vad det innebär att stå med mössan i hand och försöka få Volvo att betala reparationen av deras undermåliga italiensk-tillverkade skräp.

Vad jag med denna harang menar är att Volvo litar på sina produkter i 2 år.

Kia litar på sina i 7 år (eller 15.000 mil).

Vem får man mest förtroende för, ÄVEN om det innebär att man tvingas serva på aukt verkstad? För min egen del är det självklart att lämna in, för då vet jag att fabriken betalar om Kia råkar i samma klister som Volvo nån gång i framtiden.

Dessutom, det går ju inte att ha en bil där ledningen inte tror att ägarna är intresserade av allsvensk fotboll, utan av golf, opera, hästsport och segling. :D

http://www.resume.se/nyheter/2007/12/04 ... /index.xml
Det som irriterar mej är inte att man har garantier.. Det är att saker som inte påverkas av att servas hos märkesverkstan eller hos lille skutt.. ändå drar ned garantitiden.. Det lär inte dröja innan vi har rättsfall.
Som det är idag är vi för lama som ägare till vilken bil som helst. Det är ju så att t.ex gasspjällen som volvo är ÅLAGDA i staterna att fixa.. inte går obemärkt förbi här egentligen. Och det finns inget i våra lagar som säger att *du är en trogen kund.. du får lägga 2000 och du min herre är otrogen kund och får lägga 7000.
Men ändå kommer dom undan med detta TROTS att volvos representant förklarar att detta gäller ALLA? Men att söka få rätt är krångligt enligt många och då betalar man hellre.
VAG behandlar sina kunder på ungefär samma sätt. Först ska du köpa en *premiumbil* Du betalar för den mycket bra i bilhallen..även som begagnad.
Svågern köper en passat 1,8T begagnad. Den har inte rullat långt alls. Den ska få sitt tredje oljebyte totalt när han är ägaren på bilen. Servicebok och allt är i bilen. Den köps på VAG handel.
När nu svågern ägt bilen i nästan ett år är det dags. Oljebytes varningen tänds. Han kontaktar verkstan i semestertider som säger att några tider inom 3 veckor går inte att få. Han försäkrar sej om 2 saker.. under dessa veckor kommer han att hinna köra bilen runt 150 mil
1: är det skadligt att köra bilen?
2: påverkar detta mina garantier?

Får svaret att detta påverkar inget. Dom kan ju helt enkelt inte ge honom nån tid.
Vanliga servicen infaller nu drygt 2 dagar innan oljeservicen.. han ringer upp och det är inga problems. Vanlig service bokas dessutom.
Lämnar in bilen på angiven tid. Hämtar den på fredagen. Måndag morgon på motorvägen tänds oljelampan.. Han slår av bilen som en blixt.. rullar ut i kanten.. ut under huven och kikar på stickan. Fullt med olja inga problem. Gör ett startförsök. Bilen spinner igång och ingen oljelampa..
Tar upp körningen till jobbet.. precis när han svänger in så tänds oljelampan. Blixsnabbt slår han av bilen och ställer den i vägkanten. Vågar nu INTE starta bilen igen. Ringer en bärgare. Bilen bärgas till verkstan för servicen som är en auktoriserad verkstad.
Bilen undersöks under dagen.. Bilen är IGENKOKSAD i sina oljekanaler på grund av *felaktigt underhåll och bristfällig oljekvalitet. Bilen är endast märkes servad och detta var ju dess 3:dje oljebyte som är utfört? Det är omöjligt med igenkoksad bil? Verkstan förklarar att 8000kr kostar det att åtgärda problemet. Han blir nu arg och vill ha detta på garantin naturligtvis. Man kikar igenom böckerna och finner följande..
Oljebyte 1 är utfört 70 mil försent..
Oljebyte 3 som nu han är ansvarig för är utfört 137 mil för sent..
Inga garantier gäller...
Han påpekar att han beställt första lediga tid när servicen tänts och dessutom frågat. Man finner en notering att han frågat och allt när han beställde. Men likväl är ju oljebyte 1 fel också..
Han har alltså köpt en bil som är felbehandlad från början..
Dock påpekar han de orimliga i att med dom milen fel så kan inte motorn bli igenkoksad?.. VAG blånekar och förklarar att det är visst problemet..
Vi hittar dokument på Internet där VAG förklarar att på grund av olyckliga omständigheter så uppstår det koks i motorerna och att detta ska åtgärdas gratis åt kunder som servat på märkesverkstad. (USA DOKUMENT). Vid visning av dessa så säger man kallt.. Tja..kanske är det ett problem vi har men.. du har gjort oljebyte försent och därmed ska inte vi betala. Nu är jag med och drar det hela upp till VAG sverige.
Som ställer sej helt med kalla handen och förklarar att dom där milen är orsaken till koksen.. Dom hjälper INTE till.
Svågern gråter den dagen.. Han får ta det hela på försäkringen.. VAG ger sej inte.. Idag är bilen åtgärdad och försäkringsbolaget är nu i strid med VAG.. I Usa är VAG gruppstämda då VAG använt mineralolja som det står i instruktionsboken... Trots att motorerna är avsedda för helsyntet. VAG har alltså själva använt fel olja. Men kunderna får betala. (sök gärna på VAG oil sludge). Det är garanti det.. och det är verkligen underbart att köpa en bil med bra servicebok.. :idea: Nej fy fan.. VAG kommer det inte bli som nästa bil..
av NCR
Usch, låter riktigt surt det där, hoppas allt löste sig i slutet för svågern!

I Göteborg finns det f.n tre olika verkstäder/ÅF för Kia så det finns trots allt en del att välja på, tillskillnad från VAG som har en..tror jag det var. Med i alla fall, inget bilmärke är perfekt, det är jag den förste att erkänna, min förhoppning är bara att jag och min fru skall slippa de irritationsmoment vi har haft med de två Volvobilar vi har ägt.

Ja, Volvos stolar är sköna, men de pajar hela tiden (för mig tydligen), knakar, glappar och knarrar.

Sen kan jag personligen inte komma på nåt annat som skulle motivera mig att köpa en Volvo igen faktiskt. Det känns inte som om de extra 100.000:- för att "uppgradera" till en V50 med motsvarande utrustningsnivå som vår Kia har är värt pengarna, men det är som sagt min personliga åsikt.
Nu gör jag samma bye bye volvo
Har beställt en kia cee´d SW 1,6 crdi och bytt in min v50 2,0d 05"
Och jag behöver inte bli översköjd med massa kommentarer om hur dyra service kostnader det blir..
Det blir det nämligen inte då min bror är delägare i en bilverkstad som säljer och servar kia.
Behöver kanske inte nämna att det även blev riktigt bra pris emellan ochså..
Ska bli skönt att slippa beskymmra sig i minst 5 år frammåt om vad det kostar saker och ting.
Hej go vänner!

Jag fick en påstötning om att jag borde komma med en rapport om hur vår Ceed SW har betett sig sedan vi fick den 13:e dec 2007.

En tryckrulle gick sönder för några månader sedan.

Japp, och det var det som har hänt. :D När tryckrullen gick gnisslade det som tusan under huven, så jag stängde av motorn och ringde verkmästaren Staffan på Förenade bil ute i Sisjön, han sa till mig att ringa till supportnumret i vindrutan vilket jag gjorde och fick prata med en trevlig dam som bokade en V50 som lånebil och en bärgare som kom efter 10 minuter. Enl bärgaren var detta den första Kia Ceed han nånsin hade hämtat "fast det blir väl inte du glad för" som han sa. :wink: Detta hände på en fredag och på måndagen var Ceeden klar för hämtning. Kostnad 200:- för hyrbilen då mobilitetsgarantin gäller för upp till 75% av priset eller hur det var.

Annars är vi väldigt nöjda med bilen. Visst är den lite mer ljudlig än en V70 men inte så det stör. Dessutom märks det mest när man har 17" sommardäcken på. Motorn är underbar, tråkigt att Kia har slutat med 140-hästaren, men min gode vän som också bytte från Volvo V70 till Ceed SW valde en 1,6:a och den är de väldigt nöjda med också som jag förstår det. De har även två barn så deras bil används till det den är tänkt mer än vår kanske..

Har dessutom dragit husvagn med den (En Adria Classica, så en ganska stor rackare) ner till Kroatien i somras utan några som helst problem.

Ingen el har krånglat, inga lås heller, inga upphängningar, hjullager, styrväxlar, stolar, inredning....inget. Jo just det ja, insynskyddet gnällde lite, det sa jag till om så var det åtgärdat efter den servicen.

Servicekostnad har legat runt 3000:- per år generellt förutom på senaste 4000-mila då de bytte bromsvätskan, då kostade den 4200:- inkl motorfilter och kupéfilter.

God kvalitet på lacken, sen att Kia naturligtvis har stänkskydd fram och bak som standard bidrar ju till att minska stenskott osv.

Ja det var väl det jag kan komma på så här på rak arm, fråga gärna om ni undrar över nåt. :-)-)

p.s. Hyundai's garantier är numera betydligt sämre än Kias då det blev för dyrt för dem att ha 11 år eller var det var...
Inte för att vara den som är den, men jag med mina preferenser så duger inte en Kia Ceed.
Och jag har verkligen försökt, just för att det är en billig bil som dessutom verkar hålla god kvalitet.
Jag har både provkört bilen länge och väl samt haft den som hyrbil och tyvärr konstaterat att jag inte skulle stå ut med en sådan bil.
Motorn har dom lyckats riktigt bra med, jag önskar att volvos 1.6d i v50 DRIVe ens hade varit i närheten av samma körkänsla (jag skulle iofs aldrig köpa en V50 DRIVe heller, men pga att motorn lämnar för mycket att önska).

Men en bil som inredningsmässigt känns som en 850, man sitter obekvämare än i en 20år gammal Saab 9000, vägljudet är som i en Volvo 340... ja, då räcker det tyvärr inte med en snygg utvändig design och en herrans massa elektronik redan på instegspaket. Tyvärr.
Har dom fixat de grejjerna på nästa version så kan jag definitivt tänka mig en.

mvh
Anders
Visst är det skönt att du äger en Volvo som är bekväm och underhåller dig med lite kul och spontana verkstadsbesök då och då i så fall. :D
NCR skrev:Visst är det skönt att du äger en Volvo som är bekväm och underhåller dig med lite kul och spontana verkstadsbesök då och då i så fall. :D
Ursäkta, jag såg inte att du hade en SAAB.... Huruvida det är ett bra eller dåligt val låter jag den ryska maff....affärsmännen och marknaden avgöra. :D
Jepp, det är största anledningen till att jag vill byta bort saaben. Verkstadskostnaderna börjar bli smärtsamt höga.
Senaste året har jag kunnat räkna in värdeminskningen på en ny volvo bara i reparationskostnader...

Så som jag skrev, blir bara komforten bättre och inredningen roligare i Kian så är det inte omöjligt att jag sitter där jag med :)

I vår är dock tanken att verkligen gå i dina fotspår, intensivkurs i Hallsta!
Brainy skrev:Jepp, det är största anledningen till att jag vill byta bort saaben. Verkstadskostnaderna börjar bli smärtsamt höga.
Senaste året har jag kunnat räkna in värdeminskningen på en ny volvo bara i reparationskostnader...

Så som jag skrev, blir bara komforten bättre och inredningen roligare i Kian så är det inte omöjligt att jag sitter där jag med :)

I vår är dock tanken att verkligen gå i dina fotspår, intensivkurs i Hallsta!

Ahh, jaså det märks redan på servicekostnadena på SAAB:en? :(

När det gäller komfort osv, är det min generation av Ceed du har provat eller den senaste? Jag hade den senaste som lånebil nu vid servicen och jag tyckte att den börjar närma sig Subaru/Toyota i inredningskvalitet. Lite tystare var den också, men då satt det 15" på den vilket naturligtvis hade sin inverkan. För min egen del gillade jag inte det lilla handtaget de har satt framför växelspaken eftersom det är precis där jag brukar ha mitt knä när jag är ute och kör. Samma anledning till att V40/50 inte funkar för mig. En hård otäck kant mitt på knät är ingen höjdare fastän de kallar det för "flytande konsol" hos Volvo. men men..jag har 5 års garanti och ca 10.000 mil kvar innan garantin går ut så jag får väl "stå ut" ett tag till med denna. :)

Hallsta? Fasen så kul! Har du hunnit med den nya riskutbildningen ännu? Jag slapp den med ett år tillgodo ungefär fast det är säkert en bra idé att ha den med sig. Jag tänker gå en liknande frivillig-utbildning som SMC håller i hade jag tänkt. Skall du bo i deras elevlägenhet? Hur långt program kör du? 7, 5 eller 3 dagar?

(Smält snö, smält! Jag vill ut och köra nu)

Har du några frågor kring Körkortexpress, skicka ett PM så talar jag gärna om det jag vet om skolan, omgivningen osv. :-)-)

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]