Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Allinug skrev: fre 06 okt 2023, 20:07 Då blir det att köra tvättmaskin hela dagen! :party:
Se upp bara, om du nu inte har timpris så innebär "rörligt" elpris att man betalar ett snittpris över månaden baserat på faktiska timpris multiplicerat med den dygns-timfördelning som "typiska" hushåll brukar ha över en månad
Själv tvättar jag hellre sista dagarna i månaden då man vet att månadens snittpris inte blir uppåt väggarna för högt.. ;-)

Hoppsan, jag hade tydligen glömt att byta filter i ventilationsvärmeväxlaren, tilluften var helt blockerad :-/
Men nu är det gjort, ska bli intressant att se om förbrukningen sjunker när värmeåtervinningen är i drift igen :P
Användarvisningsbild
av joel80
Erik Å skrev:
Allinug skrev: fre 06 okt 2023, 20:07 Då blir det att köra tvättmaskin hela dagen! :party:
Se upp bara, om du nu inte har timpris så innebär "rörligt" elpris att man betalar ett snittpris över månaden baserat på faktiska timpris multiplicerat med den dygns-timfördelning som "typiska" hushåll brukar ha över en månad
Själv tvättar jag hellre sista dagarna i månaden då man vet att månadens snittpris inte blir uppåt väggarna för högt.. ;-)

Hoppsan, jag hade tydligen glömt att byta filter i ventilationsvärmeväxlaren, tilluften var helt blockerad :-/
Men nu är det gjort, ska bli intressant att se om förbrukningen sjunker när värmeåtervinningen är i drift igen :P
Åh.. Det har jag har på "att göra-listan" sen i juni... jag måste faan fixa det i helgen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Erik Å skrev:
….Hoppsan, jag hade tydligen glömt att byta filter i ventilationsvärmeväxlaren, tilluften var helt blockerad :-/
…och jag måste dammsuga filterna i mina tre innomhusdelar till luft/luft värmepumparna. Inte för att det sänker uppvärmningskostnadera men renar bättre och går tystare. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
EbbevonVolvo skrev: lör 07 okt 2023, 02:20 ... Inte för att det sänker uppvärmningskostnadera..
Jo det gör det, COP och maxeffekt sjunker när inomhusdelen blir igensatt med damm. Hade luft/luft i förra huset.
Efter några år behöver man dessutom tvätta grundligt, allt damm mellan lamellerna går inte att dammsuga ut..
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Erik Å skrev:[quote=EbbevonVolvo post_id=<a href="tel:1557063" data-original-title="" title="">1557063</a> time=<a href="tel:1696638027" data-original-title="" title="">1696638027</a> user_id=48382]
... Inte för att det sänker uppvärmningskostnadera..
Jo det gör det, COP och maxeffekt sjunker när inomhusdelen blir igensatt med damm. Hade luft/luft i förra huset.
Efter några år behöver man dessutom tvätta grundligt, allt damm mellan lamellerna går inte att dammsuga ut..[/quote]

Okay, då ljög inte firman som installerat pumparna! :-D Tack för den informationen!

Jag har varit relativt ”duktig” och dammsugit filterna en till två gånger i månaden och även låtit firman rengjort med någon spray som dom sprutat in i lamellerna. Det är dock några år sedan, nog dags igen. Sett att det finns spray att köpa och då skulle man kunna ta tag i det själv. Om man vågar slita och dra i plastbitarna som behöver demonteras. Nej, ringer nog och bokar en rengöring, brukar inte bli så dyrt per styck då det är tre innomhusenheter. :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
EbbevonVolvo skrev: lör 07 okt 2023, 09:17 Jag har varit relativt ”duktig” och dammsugit filterna en till två gånger i månaden och även låtit firman rengjort med någon spray som dom sprutat in i lamellerna. Det är dock några år sedan, nog dags igen.
Helt rätt. Jo man får riva rätt mycket och det blir blött, rekommenderas inte att göra själv om man inte vet hur.. Lamellerna är väldigt sköra.

Utomhusdelen behöver pysslas om lite också typ städa ur spindelnät och gamla höstlöv en gång om året.
När kylan kommer behöver man titta till avfrostningen emellanåt och se att den fungerar som den ska.
Värmeslingan i botten på min HE12 slutade värma efter 5-6 år och då frös utomhusdelen ihop till en snöboll :-/
Enkelt och relativt billigt att byta när man väl hittade felet :-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Appropå dammiga filter. Sedan vi bytte till FTX ventilation får jag känslan av att filtrena i luftvärmepumpen är mycket renare, och inget pollen alls inne på våren/sommaren.
Tar man en firma som kommer och gör rent luftvärmepumpen kan dom även känna på lagrena till fläkttrumman. Skönt när allt är i bra skick.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det tråkiga med FTX är att filtren kostar en slant och behöver bytas en gång per år. (har Östbergs HERU) Iallafall tilluftsfiltret behöver bytas till nytt och fräscht. Frånluftsfiltret kan man dammsuga ett par gånger innan byte.
Kanalsystemet på frånluften blir också dammigt inuti rören, behöver rensas med några års mellanrum. Frånluftsdonen blir smutsiga men de kan man ju lätt städa själv.
  • 1
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 280
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E