Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Erik Å skrev:Extrem vinterkyla hänger ihop med högtryck och det klara väder som dessa skapar. Och i högtryck blåser det normalt inte :-/
Det faktum med att det blåser mest på vintern går inte emot det du säger. Men vindkraften ger mest under det halvår elen behövs mest.
Däremot finns det tillfällen även under vintern då det inte blåser mycket. Det är dock ovanligt att det är stilla i hela landet.
Man behöver såklart kraftkällor som kan hjälpa till vid sånna tillfällen också. Vattenkraften är fantastisk men när det är som värst behövs även andra delar. Jag tror kortsiktig lagring kan funka rätt okej i många lägen. Alltså där vi har t.ex batterilagring som kan jämna ut topparna under dygnet, men även t.ex värmekraftverk, som framöver kanske kan drivas med vätgas som tillverkas under de veckor/dagar vi har ett överskott. (Vilket ändå är över 98% av årets alla timmar).
Användarvisningsbild
av Erik Å
joel80 skrev: tis 08 aug 2023, 16:28 .. Det är dock ovanligt att det är stilla i hela landet...
Sant men det är inte helt ovanligt att sådana högtryck täcker 100 mil.. :-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tis 08 aug 2023, 16:28
Erik Å skrev:Extrem vinterkyla hänger ihop med högtryck och det klara väder som dessa skapar. Och i högtryck blåser det normalt inte :-/
Det faktum med att det blåser mest på vintern går inte emot det du säger. Men vindkraften ger mest under det halvår elen behövs mest.
Däremot finns det tillfällen även under vintern då det inte blåser mycket. Det är dock ovanligt att det är stilla i hela landet.
Man behöver såklart kraftkällor som kan hjälpa till vid sånna tillfällen också. Vattenkraften är fantastisk men när det är som värst behövs även andra delar. Jag tror kortsiktig lagring kan funka rätt okej i många lägen. Alltså där vi har t.ex batterilagring som kan jämna ut topparna under dygnet, men även t.ex värmekraftverk, som framöver kanske kan drivas med vätgas som tillverkas under de veckor/dagar vi har ett överskott. (Vilket ändå är över 98% av årets alla timmar).
Ja det är ju upp till bevis. När jag studerade på universitetet på 80 talet hade vi en köldperiod på nästan en månad med sträng kyla och ingen vind. Vi frös som hundar i studentlägenhetena.

Behövs en himla massa vätgas produktion, vätgaslagring vätgasmotorer och generatorer för att täcka upp något sådant. Och ännu mer om vi dessutom har hunnit stänga ned kvarvarande reaktorer.
Användarvisningsbild
av joel80
Bevisen för att det blåser mer på vintern finns redan. Den statistiken har förts länge. Att du upplevt perioder vintertid där du befunnit dig när du var yngre med kyla och vindstilla är inget som varken motbevisar eller bevisar något jag säger.

Håller med om att det troligen behövs fler lösningar om man ska stänga fler kärnkraftverk.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Frågan är om vi ska nöja oss med att ha tillräckligt med el merparten av vinterdagarna eller exakt alla dagarna?
Att som förut kunna importera el till rimligt pris de dagar då Sverige har brist kan vi inte längre räkna med pga omvärldsituationen.. Kan bli värre :oops:
Jag tror att vi får vänja oss med prischocker som gör att elintensiv industri tvingas stänga ner och husägare att dra ner temperaturen.
Fastprisavtal lär bli alltmer sällsynt (läs dyrare att teckna, om det ens går)
Några nya reaktorer ser det inte ut att bli.. Och även om detta mot förmodan skulle hända så ligger det många år bort i tiden.
Kraftvärmeverk med gasturbiner som drivs med biobränslen? Visst, tekniskt möjligt men förmodligen ekonomiskt omöjligt..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Erik Å skrev:Frågan är om vi ska nöja oss med att ha tillräckligt med el merparten av vinterdagarna eller exakt alla dagarna?
Att som förut kunna importera el till rimligt pris de dagar då Sverige har brist kan vi inte längre räkna med pga omvärldsituationen.. Kan bli värre :oops:
Nja, kan knappast bli mycket värre än förra vintern. Det var lite av en "perfect storm" för Europas elnät.

Olje och gaskris p.g.a Ryssland, extremt många kärnkraftverk i Frankrike nere för underhåll (släpande sen år av covid då de sköt på det), problem i Finland p.g.a helt stopp på import från Ryssland, samt föresningarna på deras nya kraftverk.
Flera kärnkraftverk i Sverige hade reaktorer avstängda under flera perioder p.g.a incidenter.

Läget är betydligt stabilare nu. Gasleveranser från andra än Ryssland har upprättats och Tyskland har mer reserver nu, Finlands kärnkraftverk är igång, lika så Frankrikes, samt vi har förhoppningsvis inte så instabil produktion av kärnkraften i år.
Användarvisningsbild
av Erik Å
joel80 skrev: tis 08 aug 2023, 17:55 ..Nja, kan knappast bli mycket värre än förra vintern. Det var lite av en "perfect storm" för Europas elnät..
Vågar du sätta ditt huvud i pant på att du har rätt? :-D
Det skulle inte jag göra..
Men visst, vi kan väl hålla tummarna och gissa att det inte blir kris igen i vinter och att alla svenska reaktorer kommer att fungera utan minsta driftstopp.
Det har ju faktiskt hänt förut (det var dock några år sedan..) . What could possibly go wrong? :-D :-D :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tis 08 aug 2023, 17:33 Bevisen för att det blåser mer på vintern finns redan. Den statistiken har förts länge. Att du upplevt perioder vintertid där du befunnit dig när du var yngre med kyla och vindstilla är inget som varken motbevisar eller bevisar något jag säger.
Vi pratar om helt olika saker, du pratar om att medelvinden är högre på vintern så vi får mer el. Kan säkert stämma.

Jag pratar om vindens variationer, om det tex inte blåser på några veckor för det är högtryck och smällkallt. Det är heller inte helt ovanligt.

Jag ser inte att man massivt bygger ut vätgas produktion/lagring/elproduktion för att klara detta tex. Vattenkraften är redan maxad så där finns inte mer att hämta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: tis 08 aug 2023, 17:58
joel80 skrev: tis 08 aug 2023, 17:55 ..Nja, kan knappast bli mycket värre än förra vintern. Det var lite av en "perfect storm" för Europas elnät..
Men visst, vi kan väl hålla tummarna och gissa att det inte blir kris igen i vinter och att alla svenska reaktorer kommer att fungera utan minsta driftstopp.
Det har ju faktiskt hänt förut (det var dock några år sedan..) . What could possibly go wrong? :-D :-D :-D
Och att vi får ytterligare en rekordvarm vinter igen
Användarvisningsbild
av joel80
Erik Å skrev:
Att nått av de olika sakerna som orsakade förra årets kris händer förutsätter jag nästan, men att alla sammanfaller igen ser jag som ytterst osannolikt.
  • 1
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 280

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]

Dagens lågfriktionsoptimerade oljor är […]

Svårlösta vibrationer

Aha, du menar att själva monteringen blir int[…]

Släpper vatten