Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Det är en del i hemförsäkringen. Jag citerar ur min: "Ansvar: Om du blir krävd för att du skadar någon eller någons saker, utreder vi om du är betalningsansvarig och betalar eventuellt ut skadestånd upp till 5 milj kronor." Du kan alltså fråga grannen om hon har hemförsäkring.
av timebandit
Hon har hemförsäkring, det är ett krav från hyresägarna :-) Får ta och kolla med henne vilket bolag etc.
Blir det självrisk för henne då tro?
Användarvisningsbild
av SvenB
Det kan hända, men jag hittar inget specificerat om det på min hemförsäkring. Men på det mesta annars är det 1500:-. Men, du skrev att du vill ha goda relationer med dina grannar. Det skall man ha, men det är ju inte du som vållat din granne skada genom försumlighet. Det är hon som vållat dig skada genom hennes försumlighet, och borde vara den som skall värna om grannsämjan.
av timebandit
Ja det har du helt klart rätt i Sven, men tyvärr så när det gäller pengar så vill folk oftast inte dra sitt strå till stacken. Skall upp till hyresvärdens kontor om en stund och få grannens adress så jag kan prata med henne om detta.
Hoppas hon är tillmötesgående och att vi löser det på bästa sätt.

Edit

Enligt hyresvärden så kan tjuven faktiskt ha kommit från vänster sida och dragit nätet mot sig och gått ut på höger sida. Det går lätt att låsa upp garageportarna från insidan.
Har lyckats sammanställa en lista på dem flesta verktygen, vissa utlämnar jag för dem gjorde ändå ingen nytta för mig. Blev en rejäl lista! Har säkert glömt en del men svårt att verkligen komma ihåg alla verktyg. Har mailat och kompletterat till polisen precis.
Garagegrannen vars port var upplåst har bortrest och är inte ens hemma. Kan vara så att hon faktiskt glömt låsa när hon åkte trots att hon hävdar att hon låst.
Tjuvarna kan faktiskt ha kommit från vänster sida, går ej utesluta.

Får man sätta upp en övervakningskamera som filmar på ens egna hyrda yta?

Nu väntar jag väl någon/några veckor på själva polisanmälan och vad som stulits för att kunna föra vidare ärendet med försäkringsbolaget. Suck.

Duger det att sätta upp 12mm spånskivor istället för OSB skivor? Spånskivorna var större och blir därmed billigare :)

Har dessa trolley's typ övre fack för mindre verktyg tro eller är det bara en stor låda? :)
http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank ... ley-71741/
Användarvisningsbild
av Nexus
Jävligt trist läsa det som hänt sen tycker jag att har hon glömt låsa behöver hon lära sig en läxa. Du ska inte bli drabbad för hon klantat sig...
av timebandit
Jag vill tro att hon glömt låsa men tyvärr var jag inte smart att kolla om dem övriga var låsta... Hade någon annan vart olåst så hade dem kunnat komma in där och ut där nere. Vet inte vad jag skall tro. Känns bara jobbigt.
Har inte skrivit ut allt som försvunnit mestadels för att jag vill ha koll och att det inte sprids för mycket. Men kan säga att jag går fett back på denna skiten.
Byråkratin är inte direkt snabb heller :-(
Har hittat billiga övervakningskameror från Kina för under 300:- men frågan är hur dåliga dem är i mörker...

Nätet skall ersättas med mestadels OSB skivor, kanske får jag regla tätare än 60cm men helst inte. Det skall inte gå att sparka sönder det för lätt.
Väntar med att sätta upp en vägg på andra sidan för det blir så trångt då. Har ev andra lösningar på G för att skydda verktyg etc. Skall dela med mig av tanken i en ny tråd sedan å få lite tips och idéer :-)
Användarvisningsbild
av Allinug
Tråkig historia. Min granne har glömt att låsa garaget flera gånger, men jag har ringt på och skickat SMS till henne om det varje gång så hon har lovat att skärpa sig. Just nu använder hon inte sin garageplats, utan står på gästparkeringen och det är jag glad över. Jag kan inte sätta upp skiljeväggar, eftersom jag ska administrera någon värmeanläggning som ska sprida värme i resten av garagelängan.

Angående övervakningskameror är det många som byggt egna, billigt, av en Raspberry Pi-pyttedator och en kameramodul som man kan köpa till. Det finns både vanlig kamera och en som klarar mörker bra (NoIR). Eftersom det är en dator kan man vidareutveckla den hur mycket som helst, tex lägga in webserver på den, och det finns en stor community som har färdiga projekt som de delar med sig.
av llesrof
Trist att höra och jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt. Ämnet är dock intressant eftersom jag själv har bilen i garagelänga och även sitter med i samfällets styrelse. Vår kära ordförande har en standardfras hon kör med i alla möjliga sammanhang och den är "...och det finns iiiiiiiiiingen försäkring som gäller då...".

Hos oss får vi inte sätta upp mellanväggar. Det har med brandskyddet att göra. Vid en brand skall man kunna komma åt utrymmena. Vi har grannar som högaktningsfullt skiter i att låsa sina garageportar. Det är av ren lathet. De skall ner en snabbis till butiken och låter porten stå öppen under tiden. Grannskapets alla kattjävlar stormar in och promenerar omkring på bilarna, ungar leker kurragömma och så vidare. I klen tröst är att det är på dagtid och att de flesta som är ute på rövarstråt är det när det är mörkt. Jag har ännu inte hört om att någon haft inbrott. Vi har grannar som sätter upp skiljeväggar också. Några av dem har fått riva dem efter påstötning från brandförsvaret.

Om det är okej för dig så använder jag gärna delar av din berättelse för att informera våra medlemmar om vikten av att låsa garageporten. Speciellt det där med reducerad ersättning från försäkringsbolaget är ju intressant.
av timebandit
Ja, den porten som dem ev. har använd har värmefläkten som skall sprida värmen med den hänger både löst och hänger nedåt så den gör ingen större skillnad. Ingen som verkar bry sig och inte jag heller faktiskt. Nöjd med att det håller ca +5-6 grader.
Har du mer information angående Raspberry Pi-pyttedator/kameramodul som tex länkar till bra forum etc så vore jag väldigt tacksam! Oavsett om det är lagligt eller inte så kommer jag sätta upp någon form av övervakning (självklart som bara filmar min hyra yta).

Jodå, försäkring gäller allt men ersättningen kan dock bli lägre då man underlättat för tjuven genom att slarva. Lite förståligt men borde inte drabba mig då jag inte slarvat.
Det var därför jag erbjöd mig först att sätta nät, just för brandrisk etc men det måste rivas bort för att kunna komma imellan men det var tydligen lite för lätt :)
Hatar när folk slarvar. Bara för att dem inte har något som kan stjälas betyder det inte att inte alla andra har. Blä för människor som enbart tänker på sig själva...
Hade en tanke ang. OSB skrivorna, det är att låta det vara fritt ca 15cm botten och sätta skivor som är ca 120cm höga. Då hamnar toppen ca 140cm upp. Blir jobbigt att klättra över. Å se till att skruva detta riktigt ordentligt!
Fastighetsskötaren gav klartecken direkt till skivor som tex gips men bör väl kolla med hyresägaren.

Du får lov att använda vilken information du vill i denna tråden, det är lungt. Kan vara bra att varna andra som slarvar eller inte slarvar om vilka konsekvenserna blir. Det är inte heller roligt att skapa osämja eller störa sig på sina grannar för något som faktiskt borde skötas från början!
Då jag vill ha verktyg i garaget och inte vill/skall behöva släpa dem från källaren varje jäkla gång jag vill göra något så funderar jag på att regla upp ett större skåp längst fram. Göra precis som med väggen. Regla i botten och spika fast skiten så reglarna till "skåpet" sitter fast ordenligt. Sedan fina starka dörrar och en stor regel som man hänger över så man inte kan öppna samt kraftiga jäkla lås! Behöver inte mer än 40cm djupt skåp. Synd att man skall behöva lägga pengar på något som man hyr men fungerar det och får ha sakerna i fred så är det nog värt det.
Funderade på en verktygsvagn men om det inte står några bilar i garaget är det bara att rulla ut skiten. Det får nog bli så att man får regla upp ett skåp som inte går att flytta samt väldigt svårt att ta sig in i (tidsmässigt) då dem flesta stölder troligen sker under tidspress.

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]

Hydroscand svarade faktiskt och de har slangar s&a[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]