Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1579432
Elektrikern från EON har nu varit här. Så nu är vi igång. Typiskt att det är hel mulet och lätt regn just idag.... 😢😢
Användarvisningsbild
av Allinug
#1579440
Förhoppningsvis blir det mer sol i sommar! :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1579446
lennarte skrev:Elektrikern från EON har nu varit här. Så nu är vi igång. Typiskt att det är hel mulet och lätt regn just idag.... 😢😢
Se det som ”inkörning”, så som man gjorde med en ny bil någon gång på 1900-talet. :-D

Men jag förstår dig. Man vill se toppeffekten, och hur mycket det blir på ett dygn. Jag tittar väldigt ofta i appen för att se hur mycket det produceras.

Grattis Lennart, nu producerar du fossilfri el till dig och några fler! :-D

Glöm nu inte att anmäla till ett elbolag att du vill sälja ditt överskott till dom, annars blir det anvisningsavtal där ersättningen blir lägre /kWh.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579463
EbbevonVolvo skrev:Grattis Lennart, nu producerar du fossilfri el till dig och några fler!
Joo, efter några timmar så ser man på mätarna hur det funkar. Fram till middag så laddades batteriet, då hade vi 0 resultat. Men efter det blev fullt gick där ut några kWh till nätet. Har fortfarande inte "laddat ner" en enda kWh från nätet fast det fortfarande är helmulet
Jag har kommit på vad kWa kommer ifrån. Flera arbets kamrater och även någon vi umgås med numera har barn som jobbar på just KWA. Knäreds Werksstads AB, förkortas just KWA. Tillverkar trädgårds och fritids möbler, jag sitter i en sådan "positionsstol" på altanen just nu
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579525
Klockan är nu 06:45 och solen är på väg att upp. Solcellerna började producera för en timme sedan. Har fortfarande inte köpt en enda kWh. Mätarställning på EONs mätare är fortfarande samma som i går morse. Elen har gått på batteri sedan c:a 19:30 i går kväll och solcellerna slutade producera ström c:a 21:00 i går kväll.
Har börjat planera för vintern, fick en björk av grannen..... Har sågat och håller på att hugga upp den. F-n vad det känns i axlar och rygg idag.......
Användarvisningsbild
av StefanN
#1579529
Fasiken vad Grid rewards ger bra nu, bara igår gav det 25:-, mycket mer än vad jag sålde el från solen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1580006
Nu har vi haft solceller i en vecka. Trots mulet och regn sista dagarna har vi köpt endast 2 kWh. Vi har sålt under samma tid 199 kWh. Samma vecka i fjor köptes c:a 170 kWh. Batteriet håller ställningen bra. Det börjar "stötta" vid solens nergång och räcker till solens uppgång. I morse var det bara 25% kvar, brukar vara 40 - 50%. Det blir nog svårare för batteriet att räcka i vinter.
Vi har fått c:a 40 mm regn senaste dagarna, det mesta av regnet "fastnade" på Hallsandsåsen. T.ex Båstad (norrsidan på Hallandsåsen) fick under några timar igår 160 mm. Bara 4 mil härifrån.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1580020
lennarte skrev:Nu har vi haft solceller i en vecka. Trots mulet och regn sista dagarna har vi köpt endast 2 kWh. Vi har sålt under samma tid 199 kWh. Samma vecka i fjor köptes c:a 170 kWh. Batteriet håller ställningen bra. Det börjar "stötta" vid solens nergång och räcker till solens uppgång. I morse var det bara 25% kvar, brukar vara 40 - 50%. Det blir nog svårare för batteriet att räcka i vinter.
Vi har fått c:a 40 mm regn senaste dagarna, det mesta av regnet "fastnade" på Hallsandsåsen. T.ex Båstad (norrsidan på Hallandsåsen) fick under några timar igår 160 mm. Bara 4 mil härifrån.
Visst är det kul att se produktionen i appen! :-D
Jag använder också en app som heter Spotpriset, där ser man hur spotpriset kommer att vara nästa dygn. Uppdateras varje dag efter 13.15.
Antar att du nu också gått över till att köpa el med abonnemang timspotpris. D.v.s. att elbolaget tar betalt för din inköpta el per timme?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1580022
Har inte"rört" något i nuvarande avtal. Räknar med att det kommer förslag från olika bolag i närtid, så får vi ta ställning då. Vi har "vanligt" rörligt pris, så vi slipper tänka på att vi måste upp mitt i natten och dammsuga bara för det är billigt då. Batteriet ska ju jämna ut högpristopparna, får se hur det blir framöver. I höst och vinter lär inte batteriet räcka hela :bored: natten så då ska det (enligt manualen) bara gå igång mornar ock kvällar när priset är som högst och solen (dagsljuset) "lyser med sin frånvaro" 😁😁
Användarvisningsbild
av StefanN
#1580023
Har du rörligt pris så behöver du inte jämna ut några toppar, det är ju det du betalar för med den formen av inköp. Du komner alla dagar i veckan tjäna på timpris framöver.
  • 1
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
Vad heter den har del?

Jag har en V70 2013. Idag hittade jag läckag[…]

V50 T5, Motor dör

Din generator fungerar i alla fall. Men hade inte […]

Köpråd?

T6 och Polstar opt, nja (förbrukningen) V[…]

Jag har nu lyckats ta reda på lite vilka mot[…]