Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1579091
Det är problematiskt ifall folk inte litar på att journalister granskar makten. Då har vi inte någon tredje statsmakt, enbart riksdag och regering.

Men i fallet med att bedriva påverkan genom anonyma konton, som SD säger att de tänker fortsätta med, där kan vi inte alls vara säkra på vilka som framöver ligger bakom informationen. Det kan vara SD, men det kan lika gärna vara Ryssland.

Jag undrar hur SD tänker när de säger att de ska fortsätta med anonyma konton? De får ju fantastiskt mycket utrymme i massmedia inför EU-valet iallafall. Men hur tänker de särskilja sina intressen från Rysslands med anonyma konton?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579092
Mark Twain lär ha sagt
"Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik”
Även
" Vi ska vara tacksamma för att det finns dumma människor. Annars skulle vi inte ha någon framgång."
Och
"Om du säger sanningen behöver du aldrig komma ihåg någonting"
Och 100-tals liknande
Användarvisningsbild
av Funk
#1579096
Cotag skrev: Finns det någon officiell statistik tillgänglig kring vilket block public-serviceanställda i allmänhet röstar på?
Jag menar, skulle 51% (eller Gud förbjude ännu fler) rösta vänster så är ju "Rysslands sätt att bedriva propaganda" redan här.
1: Det finns ingen officiell statistik alls gällande hur folk röstar egentligen, då vi har valhemlighet i landet. Det vi har är t.ex SCB, och om dom skulle kolla på mot ett så begränsat område som public service ? Tveksamt..

2: Andra satsen, definiera i så fall först vänster för vi har haft rätt många regeringar med mitt-vänster sträckning under alla år vi haft en demokrati värd namnet i Sverige, och så vitt jag vet har det inte blivit till en Ryss/Sovjetstat. Och tro mig, även om jag som deifinierar mig som lite åt vänster på den allmänna skalan röstar åt det hållet så är det inte samma som att hylla Ryssland, vilket för övrigt idag är mer höger än något annat, kolla vilket håll de militanta högerextrema sänder sina adepter.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579108
Hade Putin varit kommunist (riktig kommunist) hade nog ryssar i allmänhet haft det bra idag. Den enda kommunistiske ledaren Sovjetunionen haft är väl Gorbatjov. Han försökte ju "vända skutan", men den välte med numera känt resultat. Alla övriga kan lämnas därhän. Kommunisternas valspråk är (var?) all makt åt folket. Så var det på väg en kort stund under Gorbatjov och Jeltsin. Men är numera långt, långt bort.
Detta är mina egna tankar, vi i detta land (av få i denna värld) får ju faktiskt göra det......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1579109
lennarte skrev: mån 20 maj 2024, 10:09 Hade Putin varit kommunist (riktig kommunist) hade nog ryssar i allmänhet haft det bra idag.
Hmmm...Riktiga kommunister. Fidel Castro, Pol Pot, Kim il Sung, Kim Jong Il ,joseph Stalin, Vladimir Lenin, Che Guevara, Mao Zedong, Ho Chi Min, Hugo Chavez, Xi Jinping......

Det är ingen skillnad på höger och vänster. Kommer man för långt ut i någondera riktningen så möts de och har mer eller mindre exakt samma ideologi när man vill skapa den perfekta ideal-staten där allt oliktänkande ska rensas bort.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579117
VolvoB20 skrev:Hmmm...Riktiga kommunister
Med riktiga kommunister (svenska) menar jag sådana som typ typ Sven Wolter, även C H Hermansson. Han (C H) trodde verkligen på folkets makt. Även Che Guevara kan räknas hit, han stred och dog för vad han trodde på. En man av folket som tar eller (ännu värre) ärver makten i kommunismens anda och sedan skor sig själv i kommunismens namn är ingen kommunist.
av Lövet
#1579322
Allinug skrev:Undrar vad Putin vill åstadkomma genom att ensidigt flytta havsgränser mot Finland och Litauen?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppg ... ot-finland
Förvirring och rädsla. Om de inte stoppas så flyttar man gränserna lite till. Och sen lite till.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579325
Allinug skrev:Undrar vad Putin vill åstadkomma genom att ensidigt flytta havsgränser mot Finland och Litauen?
Fri lejd till Sverige, Danmark eller Tyskland. Längre kommer han inte. Om då Nato lägger en flotta runt Svalbard är han helt instängd. Detta förutsåg Stalin tidigt och 1933 (tror jag) invigdes White Sea Canal mellan Kola halvön och Finska Viken. Så han snabbt kunde flytta flottenheter mellan Finska Viken och dom stora flott enheter som fanns i Vita Havet runt Kola halvön
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
Lossa bromsskivor bak XC90

Det sitter justerbar expander i trumman, men den v[…]

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]

Strul vid installation av vida

Har säkert installerat vida 20 gånger. […]