Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1255832
Vi skall köpa in två bilar på jobbet som vi skall köra smågods i och ärenden osv...
Vi får bestämma vilka bilar som helst som är rimliga, de låter vi i personalen som skall använda bilarna bestämma vilka bilar det skall vara. en VW touran och en Ford transit skall bytas. Jag har inte så många åsikter om vilka bilar, bara det inte blir någon riskokare. Vi kommer att rösta så det är ett nu ett väldigt snack om vilka vi skall köpa. Problemet är att de flesta andra vill ha automat och jag vill ha manuell. Anledningen är att jag får bättre kontroll på bilen vid vinterväglag och vid tung last och känns säkrare att köra. Automat tycker andra är goare att köra.
Vad göra?
Vill inte köra med automat.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1255834
Automat med växlingspaddlar....?
av FreddanNo1
#1255838
Alltså, det jag frågar är hur vi skall göra för att välja manuell?
En kompis mailade nyss och skrev att automat är handikappanpassat. Ja visst är det så.
Senast redigerad av 1 FreddanNo1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SRT
#1255841
FreddanNo1 skrev:Alltså, det jag frågar är hur vi skall göra för att välja manuell?
En kompis mailade nyss och skrev att automat är handikappanpassat. Ja visst är det så.
Alltså, manuell eller automat väljer man väl efter eget tycke och inte efter andras.
Användarvisningsbild
av Kloge
#1255845
Dessutom så löjligt med dem som tycker att automat är för handikappade.

Jag antar att du då vill ha en bil utan servostyrning, centrallås, elhissar,abs bromsar och startmotor.
Helst vill du ha förgasare med manuell choke och tändsystem med brytare som du får justera då och då. ;)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1255853
Automat! Förr var jag inte imponerad av automaterna men nu vill jag inte ha något annat. Kör en del med tyngre släp mm och automat fungerar utmärkt. Kör då ibland i sportläget och växlar manuellt för att kunna ligga kvar på den växel ja vill.
Tiden är förbi nu med alla elektriska system och utan riktig handbroms så något skoj kan man inte ha på vintern.
Sen är det skönt att slippa kopplingen när man backar. Automaten bara tuffar på.
Jag är redan övertygad.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1255880
Nu vill TS ha en manuell,, inte automat, och vill ha argument för manuell. Inte övertalas till automat, det sköter arbetskollegorna. :-)

Skulle vara att start/stopp fungerar bra på en manuell. Värdelöst på en automat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]