Konstig framräkning av ankomsttid/restid
Postat: ons 14 nov 2012, 09:24
Jag har en nyinköpt Volvo V70 -12 med RTI.
Vi körde från södra Sverige till Kroatien och hade satt ankomstmålet i norra Kroatien.
När jag programmerade RTIn hemma så skiljde det flera timmar i restid mellan RTIn och Google maps (kortare i RTIn). När vi väl körde så ändrades tiden hela tiden, rätt så mycket, beroende på körsätt. Skillnaden mellan att ligga 150km/h på tyska autobahn mot att snigla i 40km/h förbi ett långt vägarbete gjorde att ankomsttiden ändrades flera timmar fram och tillbaka. Det var ju omöjligt att veta viket som var den mest rimliga ankomsttiden.
Skall det verkligen vara så här? Någon mer som har märkt samma sak? Jag hade tyckt det var bättre om den hade en korrekt tid från början, baserat på hastigheten på vägarna och sen om man körde 150 istället för 130 på autobahn så kunde den korta restiden successivt och att passera ett vägarbete i 3km borde inte påverka den så mycket utan istället lägga på en 5-10 min kanske och inte 3 timmar för att sedan korta ner restiden igen när man kommer upp i hastighet.
Nu har jag inte hunnit använda den på kortare vägsträckor, typ Malmö-Stockholm, för att se om det ger mer rimliga restidsberäkningar. Jag hoppas verkligen det!
Vi körde från södra Sverige till Kroatien och hade satt ankomstmålet i norra Kroatien.
När jag programmerade RTIn hemma så skiljde det flera timmar i restid mellan RTIn och Google maps (kortare i RTIn). När vi väl körde så ändrades tiden hela tiden, rätt så mycket, beroende på körsätt. Skillnaden mellan att ligga 150km/h på tyska autobahn mot att snigla i 40km/h förbi ett långt vägarbete gjorde att ankomsttiden ändrades flera timmar fram och tillbaka. Det var ju omöjligt att veta viket som var den mest rimliga ankomsttiden.
Skall det verkligen vara så här? Någon mer som har märkt samma sak? Jag hade tyckt det var bättre om den hade en korrekt tid från början, baserat på hastigheten på vägarna och sen om man körde 150 istället för 130 på autobahn så kunde den korta restiden successivt och att passera ett vägarbete i 3km borde inte påverka den så mycket utan istället lägga på en 5-10 min kanske och inte 3 timmar för att sedan korta ner restiden igen när man kommer upp i hastighet.
Nu har jag inte hunnit använda den på kortare vägsträckor, typ Malmö-Stockholm, för att se om det ger mer rimliga restidsberäkningar. Jag hoppas verkligen det!