- lör 13 aug 2011, 13:19
#555560
Jahapp, har pulat lite med en "finess" på bilen min. Har mekat en del med den på sistone, dessutom försökte jag nollställa motorlampa x antal gånger vid problem med gasspjäll. Tröttnade rätt snabbt på att behöva programmera om stereon varje gång. Har en Pioneer där jag ställer ganska mycket, "equalizer", frekvensomfång, olika parametrar etc. och radiokanalerna inte att förglömma. Så gjorde en liten fulfix med ett 9V-batteri som backup och inkoppling i stereo-kablaget, finns säkert andra och mycket bättre lösningar, men här är min iaf. Är ju alltid skoj med lite bilder om inte annat :)
Normala mänskor som inte tycker det är jobbigt att programmera om stereon kan sluta läsa här :)
Detta är gjort på en V70 -00 fas1 med en eftermarknads Pioneer stereo, men samma princip gäller för alla "vanliga" stereos. Är ju lite enklare att göra kopplingar på min eftersom jag har ett "mellan-kablage" (adapter), jämfört med om man har original-stereo, då man måste rota med kablarna på plats. (Vissa original har ändå ett adapter-kablage tror jag).
Görs på egen risk - tar inget ansvar för att detta fungerar, eller för om någon koppling orsakar något problem
Tänk på att du måste knappa in stöldkoden (om du har sådan) på stereon efter att du haft batteriet bortkopplat. Är så oftast på Volvos originalstereos tror jag.
Material:
* Omkopplare "1-0-2" inköpt på Kjell&C ("1-2" hade varit bättre men fanns ingen passande)
* Anslutning för 9V-batteri - Kjell&C (kabelskorna har jag själv klämt dit)
* 9V-batteri
* 1 sockerbit
* Kablar, kabelskor och diverse redskap.

Omkopplaren - OBS att stiftet för "1" sitter "bakom" "2" och tvärtom:

Själva idén är att ersätta ständig+ till stereons minne (oftast gul kabel) med ström från 9V-batteri när batteriet skall kopplas ur. Stereon måste då även jordas mot 9V-batteriet. Omkopplingen måste ske på någon sekund (iaf på min) annars nollas minnet, därav omkopplaren, samt att om ström ligger på från bilbatteriet till 9V-batteriet kan det explodera (tror jag). Om din stereo tappar minnet direkt, utan någon sekunds marginal så funkar inte detta. Jorden däremot behöver ingen omkopplare, bara att tjuva in sig där.
Jag valde att ha omkopplaren och 9V-batteriet i handskfacket. Dels snyggt dolt, och långt in för att ingen av misstag skall "oh, vad är detta för nåt [klick]" och stereon dör och minnet riskerar att tappas. På min är det enlelt att dra kablarna bakom panelerna, när handskfacket är av så kan man se bakänden på stereon om man tittar in lite snett vänster neråt.
OBS! OM KROCKKUDDE FINNS PÅ PASSAGERARSIDAN MÅSTE DU KOLLA UPP HUR DU SKALL GÖRA INNAN NÅGOT GÖRS MED HANDSKFACKET!!!
Kablarna skall vara så långa att både stereo och handskfack kan dras ut en bit med sladdarna i så man kommer åt att koppla från vid behov, och givetvis när detta kopplas ihop.
1. Mät upp och säkerställ vilken som är ständig+ till stereon (oftast gul), skall alltså ha spänning även vid nyckel ur.
Säkerställ vilken som är jord (oftast svart).
2. Plocka bort minus på batteriet.
3. Om du inte har ett extra-kablage (adapter) du kan koppla in dig på utan måste koppla in på bilens stereokablage - tänk till en gång till innan du fortsätter!
4. Klipp ständig+ och jord, så nära stereon som möjligt (du skall komma åt att pilla med kopplingarna med kablagen på plats), lämna några centimeter. På bilden är den svarta kontakten den som sitter i min stereo (via ytterligare en adapter i mitt fall)

5. Ständig+ från bilen: Denna ska till "1" på omkopplaren (OBS! på den omkopplare jag använder sitter stiftet för "1"-strömmen under "2" på själva knappen, och tvärtom. Sätt hona på ständig+ från bilen, ta en röd kabel o sätt hane i änden till bilen o hona i andra änden till omkopplaren (eller använd de kopplingar du föredrar).
6. Ständig+ till stereon: Denna skall komma från "matningen" på omkopplaren. Sätt en hane på ständig+ stumpen till stereon, ta en röd kabel o sätt hona i båda ändarna. OBS jag tror att om man av någon anledning någon gång råkar frilägga "hanen" från ständig+ på stereon när den är igång så är det spänning på denna (från stereon).
7. Jord för stereon och 9V-anslutningen: Här använde jag en simpel sockerbit, enkelt att koppla om om man skulle behöva. Använd INTE så kallade strömtjuvar. Jord till bilen i ena änden, och jord från stereon i andra, ta en svart kabel o sätt i samma hål på sockerbiten som den från stereon och sätt hona i andra änden (så är den skyddad om 9V-anslutningen tas bort).
8. 9V-anslutningen: Plus skall till "2" på omkopplaren (tänk på att stiften sitter "tvärtom" på omkopplaren från Kjell&C). Minus skall till intjuvade kabeln från stereons jord.
Voilá - bild på hur kopplingarna skall vara när det är på plats (kan inte vara kopplat när det sätts på plats):

På plats vid stereon:

Om du skall ha den i handskfacket (V70 -00):
9. Ta ut handskfacket och borra litet hål (kabelskorna skall gå genom) på vänstra gaveln där du vill ha kontakten, tänk på att den skall vara skyddad så ingen av misstag slår om till "0" eller "2" när 9V-batteriet inte är på plats, då tappas minnet på stereon. Jag borrade inte på plats eftersom jag inte ville ha "borrskräp" innanför panelen.
Eller gör ett fyrkantigt hål som omkopplaren kan sitta på plats i, jag har lite i ryggmärgen att göra så lite åverkan som möjligt så valde att ha så litet hål som möjligt.
10. Dra upp kablarna (3 st., ständig+ från bil och till stereo samt jord) från stereokablaget, bakom panelen och pilla dom genom hålet på handskfacket - innan det sätts på plats.
11. Koppla in omkopplaren (i handskfacket): ständig+ från bilen på "1" (och kom ihåg att på omkopplaren som används här sitter stiften "tvärtom"), ständig+ till stereon på "matningsstiftet" på omkopplaren. Omkopplaren fungerar alltså "på andra hållet", strömmen kommer antingen från "1" eller "2" och går till det som normalt är "matningen".
12. Koppla in 9V-anslutningen (i handskfacket): Plus till "2" på omkopplaren, minus till jordkabeln.
Klart i handskfacket:

Efter att allt är kopplat och monterat: sätt omkopplaren i läge "1" (och nyckeln i tändläget för säkerhets skull), och anslut bilbatteriet igen. DENNA gången måste du programmera stereon, men förhoppningsvis för sista gången :)
Vid användning:
* Man skall alltså sätta i 9V-batteriet i anslutningen och koppla om från "1" till "2" (snabbt! och inte stanna på "0"!) INNAN bilbatteriet kopplas bort. Jag har tejpat en lapp "Stereon!" på minuspolen på batteriet :)
Och glöm givetvis inte att koppla tillbaka till "1" EFTER att bilbatteriet är anslutet igen.
* När 9V-batteriet INTE används bör man koppla bort det från 9V-anslutningen.
* Om man inte stänger av stereon innan bilbatteriet kopplas bort (att den alltså är "on" om nyckeln vrids till radioläget) och man sedan glömmer koppla om till "1" efter att bilbatteriet återansluts och glatt startar bilen kommer 9V-batteriet att snabbt sugas ur - och minnet på stereon töms när 9V-batteriet tar slut.
* Tänk på att efter detta går ständig+ alltid via omkopplaren, så omkopplaren måste sitta skyddat!
Jag har använt det ett antal gånger redan. 9V-batteriet har nog klarat några dygn nu totalt, men är en bra idé att kolla status på 9V-batteriet innan varje användning.
Bonusbild på en dualkoppling jag hade när jag skulle jämföra stereos med min gamla Pioneer, hade två stycken inkopplade samtidigt på dubbeldin-platsen, blev inget köp, den gamle lät för bra...

Nästa projekt är att sätta en diod i myntfacket som tänds när locket öppnas, och ha kontakt för Aux in till stereon dolt i myntfacket :)
Detta och minnesbackupen ovan är ju inga nödvändiga grejor, men kul när en idé fungerar.
Normala mänskor som inte tycker det är jobbigt att programmera om stereon kan sluta läsa här :)
Detta är gjort på en V70 -00 fas1 med en eftermarknads Pioneer stereo, men samma princip gäller för alla "vanliga" stereos. Är ju lite enklare att göra kopplingar på min eftersom jag har ett "mellan-kablage" (adapter), jämfört med om man har original-stereo, då man måste rota med kablarna på plats. (Vissa original har ändå ett adapter-kablage tror jag).
Görs på egen risk - tar inget ansvar för att detta fungerar, eller för om någon koppling orsakar något problem
Tänk på att du måste knappa in stöldkoden (om du har sådan) på stereon efter att du haft batteriet bortkopplat. Är så oftast på Volvos originalstereos tror jag.
Material:
* Omkopplare "1-0-2" inköpt på Kjell&C ("1-2" hade varit bättre men fanns ingen passande)
* Anslutning för 9V-batteri - Kjell&C (kabelskorna har jag själv klämt dit)
* 9V-batteri
* 1 sockerbit
* Kablar, kabelskor och diverse redskap.

Omkopplaren - OBS att stiftet för "1" sitter "bakom" "2" och tvärtom:

Själva idén är att ersätta ständig+ till stereons minne (oftast gul kabel) med ström från 9V-batteri när batteriet skall kopplas ur. Stereon måste då även jordas mot 9V-batteriet. Omkopplingen måste ske på någon sekund (iaf på min) annars nollas minnet, därav omkopplaren, samt att om ström ligger på från bilbatteriet till 9V-batteriet kan det explodera (tror jag). Om din stereo tappar minnet direkt, utan någon sekunds marginal så funkar inte detta. Jorden däremot behöver ingen omkopplare, bara att tjuva in sig där.
Jag valde att ha omkopplaren och 9V-batteriet i handskfacket. Dels snyggt dolt, och långt in för att ingen av misstag skall "oh, vad är detta för nåt [klick]" och stereon dör och minnet riskerar att tappas. På min är det enlelt att dra kablarna bakom panelerna, när handskfacket är av så kan man se bakänden på stereon om man tittar in lite snett vänster neråt.
OBS! OM KROCKKUDDE FINNS PÅ PASSAGERARSIDAN MÅSTE DU KOLLA UPP HUR DU SKALL GÖRA INNAN NÅGOT GÖRS MED HANDSKFACKET!!!
Kablarna skall vara så långa att både stereo och handskfack kan dras ut en bit med sladdarna i så man kommer åt att koppla från vid behov, och givetvis när detta kopplas ihop.
1. Mät upp och säkerställ vilken som är ständig+ till stereon (oftast gul), skall alltså ha spänning även vid nyckel ur.
Säkerställ vilken som är jord (oftast svart).
2. Plocka bort minus på batteriet.
3. Om du inte har ett extra-kablage (adapter) du kan koppla in dig på utan måste koppla in på bilens stereokablage - tänk till en gång till innan du fortsätter!
4. Klipp ständig+ och jord, så nära stereon som möjligt (du skall komma åt att pilla med kopplingarna med kablagen på plats), lämna några centimeter. På bilden är den svarta kontakten den som sitter i min stereo (via ytterligare en adapter i mitt fall)

5. Ständig+ från bilen: Denna ska till "1" på omkopplaren (OBS! på den omkopplare jag använder sitter stiftet för "1"-strömmen under "2" på själva knappen, och tvärtom. Sätt hona på ständig+ från bilen, ta en röd kabel o sätt hane i änden till bilen o hona i andra änden till omkopplaren (eller använd de kopplingar du föredrar).
6. Ständig+ till stereon: Denna skall komma från "matningen" på omkopplaren. Sätt en hane på ständig+ stumpen till stereon, ta en röd kabel o sätt hona i båda ändarna. OBS jag tror att om man av någon anledning någon gång råkar frilägga "hanen" från ständig+ på stereon när den är igång så är det spänning på denna (från stereon).
7. Jord för stereon och 9V-anslutningen: Här använde jag en simpel sockerbit, enkelt att koppla om om man skulle behöva. Använd INTE så kallade strömtjuvar. Jord till bilen i ena änden, och jord från stereon i andra, ta en svart kabel o sätt i samma hål på sockerbiten som den från stereon och sätt hona i andra änden (så är den skyddad om 9V-anslutningen tas bort).
8. 9V-anslutningen: Plus skall till "2" på omkopplaren (tänk på att stiften sitter "tvärtom" på omkopplaren från Kjell&C). Minus skall till intjuvade kabeln från stereons jord.
Voilá - bild på hur kopplingarna skall vara när det är på plats (kan inte vara kopplat när det sätts på plats):

På plats vid stereon:

Om du skall ha den i handskfacket (V70 -00):
9. Ta ut handskfacket och borra litet hål (kabelskorna skall gå genom) på vänstra gaveln där du vill ha kontakten, tänk på att den skall vara skyddad så ingen av misstag slår om till "0" eller "2" när 9V-batteriet inte är på plats, då tappas minnet på stereon. Jag borrade inte på plats eftersom jag inte ville ha "borrskräp" innanför panelen.
Eller gör ett fyrkantigt hål som omkopplaren kan sitta på plats i, jag har lite i ryggmärgen att göra så lite åverkan som möjligt så valde att ha så litet hål som möjligt.
10. Dra upp kablarna (3 st., ständig+ från bil och till stereo samt jord) från stereokablaget, bakom panelen och pilla dom genom hålet på handskfacket - innan det sätts på plats.
11. Koppla in omkopplaren (i handskfacket): ständig+ från bilen på "1" (och kom ihåg att på omkopplaren som används här sitter stiften "tvärtom"), ständig+ till stereon på "matningsstiftet" på omkopplaren. Omkopplaren fungerar alltså "på andra hållet", strömmen kommer antingen från "1" eller "2" och går till det som normalt är "matningen".
12. Koppla in 9V-anslutningen (i handskfacket): Plus till "2" på omkopplaren, minus till jordkabeln.
Klart i handskfacket:

Efter att allt är kopplat och monterat: sätt omkopplaren i läge "1" (och nyckeln i tändläget för säkerhets skull), och anslut bilbatteriet igen. DENNA gången måste du programmera stereon, men förhoppningsvis för sista gången :)
Vid användning:
* Man skall alltså sätta i 9V-batteriet i anslutningen och koppla om från "1" till "2" (snabbt! och inte stanna på "0"!) INNAN bilbatteriet kopplas bort. Jag har tejpat en lapp "Stereon!" på minuspolen på batteriet :)
Och glöm givetvis inte att koppla tillbaka till "1" EFTER att bilbatteriet är anslutet igen.
* När 9V-batteriet INTE används bör man koppla bort det från 9V-anslutningen.
* Om man inte stänger av stereon innan bilbatteriet kopplas bort (att den alltså är "on" om nyckeln vrids till radioläget) och man sedan glömmer koppla om till "1" efter att bilbatteriet återansluts och glatt startar bilen kommer 9V-batteriet att snabbt sugas ur - och minnet på stereon töms när 9V-batteriet tar slut.
* Tänk på att efter detta går ständig+ alltid via omkopplaren, så omkopplaren måste sitta skyddat!
Jag har använt det ett antal gånger redan. 9V-batteriet har nog klarat några dygn nu totalt, men är en bra idé att kolla status på 9V-batteriet innan varje användning.
Bonusbild på en dualkoppling jag hade när jag skulle jämföra stereos med min gamla Pioneer, hade två stycken inkopplade samtidigt på dubbeldin-platsen, blev inget köp, den gamle lät för bra...

Nästa projekt är att sätta en diod i myntfacket som tänds när locket öppnas, och ha kontakt för Aux in till stereon dolt i myntfacket :)
Detta och minnesbackupen ovan är ju inga nödvändiga grejor, men kul när en idé fungerar.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)