Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#431982
Jag tror att oviljan hos många att använda HN->LN beror på att många omvandlare av billigare modell är just billiga.
För signalen i sig som är högnivå är ju generellt sett inte dålig, även om det såklart är bättre att ha en helt ofärgad signal direkt från källan. Men då beror det ju mer på huvudenheten är på omvandlaren i sig att signalen blir dålig, Å nöjer man sig med den ljudkvaliteten i sina övriga högtalare så duger det ju absolut till basen med..

Enda problemet som man har med passiva omvandlare tycker jag är att utnivån är lite för låg så man får brus från stegen man kopplat den till..
Men det är ju som sagt passiva omvandlare, och Audioson är ju aktiv så då är det problemet borta..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#432004
carlr skrev:
VolvoB20 skrev:Om jag lade så mycket pengar på kvalitets-saker och så mycket tid och arbete som trådskaparen tänker göra på att plasta låda osv så hade jag aldrig ens funderat på att använda hög-nivå från högtalarna som källa.

Då hade jag istället använt lågnivå via adapter/converter.

Det är mitt råd.
Har du lust att utveckla detta resonemang lite? Min erfarenhet är att en riktigt bra konverter från HN -> LN fungerar minst lika bra som att använda HN-ingångar direkt på steg i de fall det finns men att använda sig av HN kan ge problem med störningar bland annat. Jag har använt mig av både LN och HN med blandade resultat i båda fallen - det beror mycket på bilens beskaffenheter, störningar, montage m.m. I BMW'n använde jag mig av en extern processor för att få ut LN från HU'n men fick i princip aldrig bukt med störningar och dylikt ändå eftersom BMW behagar stoppa in elektronikboxar i princip överallt...

Jag tycker SLI2:an från Audison verkar seriös så jag vill testa den och se - om det inte lirar så blir det någon annan lösning! Jag återkommer med resultatet! :mrgreen:

En hög->låg omvandlare funkar bra så länge du inte har några högtalare som hänger på samma ledning, jag ska förklara varför.

En högtalare fungerar som en motor/generator:
-Skickar du IN ström i högtalaren rör sig mebranet.
-Rör du på membranet så skickar högtalaren UT ström

Vad händer då om du har både omvandlaren och en högtalare (tex den i bakdörren) på samma ledning.

Tänk dig ett distinkt rent basslag som förstärkaren skickar ut, det går då igenom omvandlaren och driver ditt slutsteg. Allt frid och fröjd så länge.

Men bilstereon driver även högtalaren i din bakdörr som rör sig till basslaget, eller hur, men konen i dörrhögtalaren stannar inte på en microsekund utan rör sig självklart lite fram och tillbaka efter signalen är slut. Det ger att dörrhögtalaren skickar tillbaka ström ut i ledningen som också gör igenom din konverter och spelas ut i din subwoofer.

Ljudet blir då inte klart/distinkt utan mera luddigt och diffust i din subwoofer.

Hur mycket beroe på dämpfaktorn i din bilstereo, dvs hur mycket den orkar hålla emot när dörrhögtalaren eftersvänger.

Denna effekt påverkas inte om du så har världens dyraste filter/converter, det beror bara på hur bra bilstereon orkar hålla imot dörrhögtalaren eftersvängning. Störningarna ligger inte högre i frekvens utan i basområdet när dörrhögtalaren rör sig.

Men visst, många tycker basen är bättre när den är lite odistingt/luddig/förvrängd så det funkar för många ändå.

Kopplar du bort högtalaren som hänger på samma kabel så försvinner detta problemet.
av blådåren
#432129
I sak och i teorin har du rätt "B20" , men signalen som högtalaren själv alstrar är så mycket svagare att den närmast släcks helt av effekten som matas ut till den.
Den kan ge upphov till en mindre distortion men den är så liten att dom allra flesta inte hör skillnaden faktiskt!.
Så ja, problemet kan sägas finnas, men du förstorar upp det lite ! :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#432180
Sorry, jag ska nyansera mig lite bättre.

I min bil har jag originalsubben som ligger och mullrar lite hemtrevligt under bagagerumsgolvet, mullret har ju inte så där mycket att göra med någon exakt återgivning av musiken med är rätt ok i alla fall, Nu drivs den ju med lågnivå men det hade säker gått lika bra med avtappad högnivå från en högtalare.

Om man nu lägger massor med tid och pengar och bygger en subwoofer av kvalitetsdelar och inte bäddar ned den under ett bagagerumsgolv utan låter den spela rakt ut i kupen från en bra stadgad och avstämt kabinett så har man ju helt andra förutsättningar för att få ett bra och exakt ljud.

I det läget skulle jag inte tveka en sekund att köpa en lågnivåadapter som tar signalen från det digitala fibernätet i bilen.

Ytterligare en fördel med detta är att man kan ju jobba vidare då och skära bort den djupaset basen från dörrhögtalarna då de kan låta bra mycket renare om de slipper jobba med djupbasen (som subben nu tar hand om). Subben har man ju inte bara för att få mera bas enligt mig, Den gör ett jobb med att avlasta övriga högtalare från att jobba med de låga frekvenserna, då låter det bättre och tål högre volym.
av blådåren
#432277
Jag bråkar inte om vad som är bäst :) , där är vi överens!!.
Såklart är de bästa att använda en optisk/analog övergång!.
Detta kombinerat med att skära bort lägre frekvenser från sidosystemen (hp-filtrering) blir såklart det bästa ljudet!!.

Det jag säger är att den vanliga hög/låg nivåadaptern duger för dom allra flesta ,då dom faktiskt inte klarar av att höra skillnaden !!!.
av carlr
#432444
Gentlemen!

Vidare diskussion kring detta ämne får ni gärna ta utanför den här tråden (om än intressant så hör en långranding diskussion i ämnet inte hemma här). Som jag skrev ovan så har jag testat båda alternativen med blandade resultat tidigare. Hade jag inte varit väldigt bekväm just nu och haft en intention att enbart tillföra en ytterligare dimension (läs tryck...) till originalanläggningen så hade jag haft en helt annan approach. I dag är i alla fall arbetet med dragning av ström slutfört, återkommer med pics om jag hittar sladdjäveln till kameran 8)
Användarvisningsbild
av Honke
#432456
hmm... bilder ser jag fram emot! Har nämligen själv tänkt byta högtalare i dörrarna och driva de med ett steg.
av carlr
#432490
Tjenixen,

Fick rätt på kabeln till kameran till sist! Tog som sagt lite bilder medan jag höll på. Alla bilder är klickbara!

Moddning av batterilådan. ANL säkringshållare (100 A) placerad utanpå batterilådan, har dragit slang hela vägen från batteriet till bagaget.
Bild

Framsidan av batterilådan med ANL-säkringshållaren.
Bild

Slangen går sedan ner på sidan av batterilådan och vidare ner i motorutrymmet. Den ligger sedan klammad mot bärhjälpsbalken (eller vad den nu heter) och går sedan in i kupeutrymmet via hålet för kablage till kupevärmaruttag.
Bild

I kupen på passagerarsidan där slangen kommer in via hålet till kupevärmaruttaget (markerat med en röd ring..). Sedan klammas slangen till ordinare kabelstam och dras in i tröskellådan.
Bild

Här ser man slangen dragen i tröskellådan fram på passagerarsidan.
Bild

Och vidare förbi b-stolpen i tröskellådan bak och vidare in under baksätet till bagaget.
Bild

Planen är att ha slutsteget monterat framför reservhjulsbaljan. Här ser man hur slangarna för ström- och jordkabel möts.
Bild

Slangen för jordkabeln är dragen längs höger sida i bagaget bak till en av jordningspunkterna som jag tänkt använda mig av.
Bild

Slutligen med dämpmatta och en sidopanel ditsatt.
Bild

Ström / jordkabel som jag sedan drog slangarna är på 25mm2. Nästa steg blir att bygga en sarg till baslådan och slutsteget, ska fundera lite på hur jag vill ha det. För baslådan är det bra att ha något att plasta mot.

Vidare uppdateringar kommer vad det lider (och även lite pics på bilen men jag måste få på nya fjädrarna först :-)-) )
Användarvisningsbild
av Honke
#432499
:-)-) Ser ju kanon ut! Vad är det för ninjafästen du har till slangen? Ser ut som nån limmad hållare du har satt i skuffen till slangarna, verkar smidigt!
av carlr
#432557
Honke skrev::-)-) Ser ju kanon ut! Vad är det för ninjafästen du har till slangen? Ser ut som nån limmad hållare du har satt i skuffen till slangarna, verkar smidigt!
Det kallas tydligen monteringsplatta och finns i lite olika dimensioner, både som självhäftande och för skruvning. Jag har kört med de självhäftande och tricket är att dra dit dem en bra stund innan man faktiskt buntar fast något i dem så de hinner "sätta sig" - annars släpper de om det blir lite moment på det man buntar fast i dem. Finns t.ex. hos CO: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147028832

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]