Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
#19475
Bas/mellanregister högtalarna i Performance respektive High Performance är två helt olika element men nog blir man skum på diskanterna...

Är elementen samma och endast kondensatorn på baksidan, 75watt, olik för att högtalaren ska tåla mer kraft.
Eller ser dom bara exakt lika ut.

Av någon anledning så är det svårt att få tag i diskanterna, 75watt, på skroten emedan bas/mellanregister finns det ganska gott om.

Min tanke är att byta ut bas/mellanregister till High Performance i fram och bak dörrarna men om det är samma diskantelement så kan man ju ta sina egna ur Performance paketet i bilen och endast byta kondensatorn.

Är jag fullständigt ute och cyklar eller är jag bara allmänt knäpp som vill veta?

Finns det någon elektronikkunnig som kan hjälpa till, kan det vara så att de till synes olika kondensatorerna är för att högtalarna ska tåla olika kraft?

På 40watt (9459552) står det:
BI-PLOAR (antar att bi-polar menas) 50v3,3µF
75watt (9472758):
WIMA, 3,3µF, MKS 4, 63-, SN, 10%
Senast redigerad av 1 frilins, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
#19480
frilins skrev:Finns det någon elektronikkunnig som kan hjälpa till, kan det vara så att de till synes olika kondensatorerna är för att högtalarna ska tåla olika kraft?
Nä tror inte att det är samma element, iaf så har inte kondensatorn nått med det att göra, kondensatorn sitter ju där för att förhindra att bas/mellan riegsiter spelas utan diskenten.
Förvisso hade den ena högre märkspänning 63V mot 50V, men det är nog mera en anpassning till elementets högre märkeffekt.

Så min röst går på att det är olika element!
Men nu när du har både, så är det ju enkelt att provspela och se om dom låter olika.

/L
Användarvisningsbild
av frilins
#19481
Du brukar ha rätt så...
Klart jag ska prova men diskanter är inte lätt att höra skillnad på.

Är det någon annan med en teori?

Och JA jag vet jag är en stolle!!!
Användarvisningsbild
av Loner
#19482
18 Volt på 8 Ohm blir ju 40W, så kondensatorerna är ju tilltagna i spänningshänsende iaf.

Men visst, det går nog inte att med blotta ögat se någon skillnad på diskanterna, utan det är nog snarare så att det skiljer på spollindning, material i konen, upphängning och/eller nått sånt.

Och som du vet lika väl som jag, men kan inte se på en högtalare hur bra den låter, spelar ingen roll hur mycket tillverkarna än vill flasha med störst magnet, kromat & guldplätterat, och fräcka loggor,
så är det först när högtalaren jobbar i sin rätta miljö som man kan avgöra om den passar ens öron eller inte. (för plånboken vet man redan att den inte passar :roll: )

/L
av Teemu
#19491
på dom 2 diskanterna som är med på bilden är det olika artikel nr ser det ut som - kan det hjälpa dig tro? Volvo kanske kan hjälpa dig få fram rätt art.nr?
Användarvisningsbild
av Loner
#19497
Teemu skrev:på dom 2 diskanterna som är med på bilden är det olika artikel nr ser det ut som - kan det hjälpa dig tro? Volvo kanske kan hjälpa dig få fram rätt art.nr?
Han har artnr 8)
och är brydd om det bara är kondingen som gör att art nr skiljer. :roll:

/L
av Teemu
#19515
aahhaaa, jag som misstolkade det hela en aning... :)
Användarvisningsbild
av ufriman
#19527
Diskanterna har säkert olika varv runt spolen, det gör olika frekvensomfång och watt styrka, kan även skilja på tjockleken på tråden.

Ofta tillverkas högtalarna i samma maskin men med olika varv och tråd, för att få olika karaktärer på samma typ av högtalare.

Detta går att mäta med en ohm mätare om kondingen bortkopplas.
Användarvisningsbild
av frilins
#19552
ufriman skrev:Diskanterna har säkert olika varv runt spolen, det gör olika frekvensomfång och watt styrka, kan även skilja på tjockleken på tråden.

Ofta tillverkas högtalarna i samma maskin men med olika varv och tråd, för att få olika karaktärer på samma typ av högtalare.

Detta går att mäta med en ohm mätare om kondingen bortkopplas.
Har nu mätt och det är samma motstånd i båda!??
Användarvisningsbild
av ufriman
#19554
Enligt dig då sä är det samma element men bara olika kondingar, Kondingen isfos gör olika karaktärer på ljudet.

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]