Sida 1 av 3

Skillnad mellan antalet kanaler på ett slutsteg

Postat: sön 11 sep 2005, 00:07
av Ramon
Jag undrar vad det är för skillnad på 2, 4 och 6-kanals slutsteg? Att man kan ansluta fler prylar till ett 6-kanals än till ett 2 fattar jag, men sen? Finns det fler saker att ställa in till ett 6-kanals än till ett 2 eller 4-kanals? Eller är det "bara" förstäkarens styrka som är skillnaden?

Mkt tacksam för svar!

Re: Skillnad mellan antalet kanaler på ett slutsteg

Postat: tor 15 sep 2005, 21:34
av Ramon
Ramon skrev:Jag undrar vad det är för skillnad på 2, 4 och 6-kanals slutsteg? Att man kan ansluta fler prylar till ett 6-kanals än till ett 2 fattar jag, men sen? Finns det fler saker att ställa in till ett 6-kanals än till ett 2 eller 4-kanals? Eller är det "bara" förstäkarens styrka som är skillnaden?

Mkt tacksam för svar!
Är det verkligen ingen som vet vad skillnaden är? Det tror jag inte på... :o

Postat: tor 15 sep 2005, 23:43
av Whisky
Jag är ingen expert på ljud och hi-fi, men det jag tror mig veta om detta är att maffiga bashögtalare kanske tar två kanaler i anspråk för att orka leverera. Vill du då driva t. ex ett gäng diskanter behöver du fler kanaler. Med andra ord: ska du ha en pervers uppsättning högtalare, välj fler kanaler! :-E

Postat: fre 16 sep 2005, 07:32
av Quaint
2 kanals: Anvnds till en uppsättning högtalare (2 st) eller
en bas om det går att brygg koppla steget.

4 kanals: 4 hötalare eller 2 st med brygg till bas.

6 kanals: 6 högtalare osv....

Oftats om man inte vill ha ett "jätte" ljud i bilen så räcker ett 2 eller 4 kanals. Man kan köra fram högtalarna direkt från stereon.

Priset sklijer sig oxo mellan varianterna. Kostar mer att bygga
så man får ut tex 100W till varje par högtalare. Alltså ett 6 kanals
har 3 slutsteg i princip.

Fördelen med ett 6 kanals mot 2 kanalse är att det tar mindre plats
än att ha 3st 2 kanals steg.

Inställningsmöjlighetetn varierar beroende på fabrikat och modell.
Men troligtvis så har du samma instälnnings möjligheter på ett 2 som ett 6.

Vissa steg har inbygda filter (för bas, diskant etc) men som sagt det varierar.

Postat: fre 16 sep 2005, 07:48
av Ramon
Quaint skrev:2 kanals: Anvnds till en uppsättning högtalare (2 st) eller
en bas om det går att brygg koppla steget.

4 kanals: 4 hötalare eller 2 st med brygg till bas.

6 kanals: 6 högtalare osv....

Oftats om man inte vill ha ett "jätte" ljud i bilen så räcker ett 2 eller 4 kanals. Man kan köra fram högtalarna direkt från stereon.

Priset sklijer sig oxo mellan varianterna. Kostar mer att bygga
så man får ut tex 100W till varje par högtalare. Alltså ett 6 kanals
har 3 slutsteg i princip.

Fördelen med ett 6 kanals mot 2 kanalse är att det tar mindre plats
än att ha 3st 2 kanals steg.

Inställningsmöjlighetetn varierar beroende på fabrikat och modell.
Men troligtvis så har du samma instälnnings möjligheter på ett 2 som ett 6.

Vissa steg har inbygda filter (för bas, diskant etc) men som sagt det varierar.
Okej, fast jag har en fråga... Blir det någon skillnad i ljud ifall du kopplar repsektive högtalare till en kanal var, jämfört med ifall du kopplar dem till stereon och sen stereon till rca-utgång på steget?

Postat: fre 16 sep 2005, 09:54
av Quaint
Är inte riktigt med men om du kopplar en högtalare till en kanal på steget
så får du mono ljud :(

Ljud mässigt så skiljer det nog inget med än ljudstyrkan (db).

Oftast så behövs inte så mycket tryck fram. Trycket ligger oftast bak
i hatthylla och baslåda där steget gör nytta.

Kör du fram högtalarna på steget oxo så kan du ju ställa gain (förstärkningen) på steget i stället för att använda faidern på
stereon.

Ska du ha ett steg så ska du köra RCA för bästa ljud.

Biljuds byggarna kör alla högtalare över steg, men för lite vanligt "dunk"
så klarar man att köra fram utan steg.

Postat: fre 16 sep 2005, 10:04
av Ramon
Quaint skrev:Är inte riktigt med men om du kopplar en högtalare till en kanal på steget
så får du mono ljud :(

Ljud mässigt så skiljer det nog inget med än ljudstyrkan (db).

Oftast så behövs inte så mycket tryck fram. Trycket ligger oftast bak
i hatthylla och baslåda där steget gör nytta.

Kör du fram högtalarna på steget oxo så kan du ju ställa gain (förstärkningen) på steget i stället för att använda faidern på
stereon.

Ska du ha ett steg så ska du köra RCA för bästa ljud.

Biljuds byggarna kör alla högtalare över steg, men för lite vanligt "dunk"
så klarar man att köra fram utan steg.
En till sak :oops: Ifall man kör högtalarna via stereon via rca, så går de ju via steget... Eller vad menar du med att köra framhögtalarna via steget?

Postat: fre 16 sep 2005, 10:11
av Teemu
troligen menar han att du kopplar alla högtalarna till slutsteget och har inga inkiopplade på stereon. Men oftast så räcker det med effekten en stereo ger för att driva enklare framsystem och då kan man koppla fram högtalarna på stereon och basen på steget...

Postat: fre 16 sep 2005, 10:15
av Ramon
Teemu skrev:troligen menar han att du kopplar alla högtalarna till slutsteget och har inga inkiopplade på stereon. Men oftast så räcker det med effekten en stereo ger för att driva enklare framsystem och då kan man koppla fram högtalarna på stereon och basen på steget...
Okej, nu är jag med... Fast förut skrev ju Quaint att det blir mono-ljud ifall man kopplar resp.högtalare till steget istället för via rca :???: Det är ju sämre, så varför skulle man då köra på det viset ifall man bygger ett mer avancerat ljudsystem?

Postat: fre 16 sep 2005, 10:18
av Teemu
beror lite på hur man ser det hela... en högtalare / kanal = mono ljud. Men man andvänder ju alltid fler kanaler till ljudet = stereon ljud. Med undantag för baskanalen som ju inte spelar någon roll ifall det är mono eller inte då det är så pass lågfrekvent ljud att örat ändå inte kan riktningsbestämma var det kommer ifrån

Så länge du andvänder både höger och vänster kanal för ljudet är det i stereo