Sida 1 av 1

Strömförsörjning till slutsteg + lite funderingar

Postat: sön 16 nov 2008, 17:25
av ubbee
Nu under vintertiden sitter jag och planerar för ett ljudsystem i min s40. Det kan ev bli problem med strömförsörjningen och sen är jag inte så insatt i allt.

De saker jag funderat på:
alt 1: Steg: Kicker zx 1500 (1500w rms 2ohm avsäkrat med 200a) sen 2 st kicker comp vx12 (750w rms /st)

alt 2: steg kicker zx 1000.1 (1000w rms 2 ohm avsäkrat 150a) sen 2 st kicker comp vx10 (600w rms /st)

zx 1000 steget är bänkat till 1300w rms så det bör ju räcka till om jag ska ha 10" basar, för då sparar jag in en liten slant på det.

Till att börja med vet jag inte om jag ska ha 10" eller 12" basar. Jag lyssnar mest på Trance, Dance, Hardbass, hardcore osv så vilken bas lämpar sig bäst för den musiktypen?

Ska lådan vara stängd eller portad?
Vilken kvadrat ska jag ha på stömmatningen från batteriet?
Behöver jag 2 batterier? det jag har nu är på 64ah vill jag minnas och behöver jag byta kabeln från generatorn?
Om jag behöver 2 batterier hur kopplar jag det då? är det + från startbatteriet till det andra batteriets + och sen - i chassit?

Tacksam för svar & tips

Re: Strömförsörjning till slutsteg + lite funderingar

Postat: sön 16 nov 2008, 19:40
av Funk
Tja ett system som verkligen levererar 1500W kommer lätt att dra 150A ur bilen.. det innebär att original batteri och generator inte har en chans att driva utan kraftiga spänningsfall. Du tömmer ett 64Ah batteri till en nivå så att det inte går att starta bilen på mindre än 15 minuter.. 150A är ungefär lika med 30 extraljus... :shock:

Att bara koppla ihop två batterier rekommenderas inte, risken är att det ena blir halvladdat och det andra kokar eftersom två batterier sällan har samma elektriska värden ens om dom är nya och från samma pall..
Ett enda större batteri eller två batterier med ett skiljerelä som laddar dem "separat" är rätt väg att gå. Dock kommer din generator fortfarande att vara flaskhalsen om du skall poppa på någon längre stund..
Kabel skall vara så grov som möjligt , någonstans runt 50 kvadrat bör vara lagom..

/Thomas

Re: Strömförsörjning till slutsteg + lite funderingar

Postat: mån 17 nov 2008, 17:14
av ubbee
Hur kraftigt batteri behöver jag om jag bara vill ha ett då? och hur blir det när jag startar? det finns ingen risk att startmotorn bränns eller liknande. Vad ska man ha för generator?

Re: Strömförsörjning till slutsteg + lite funderingar

Postat: mån 17 nov 2008, 18:44
av Funk
ubbee skrev:Hur kraftigt batteri behöver jag om jag bara vill ha ett då? och hur blir det när jag startar? det finns ingen risk att startmotorn bränns eller liknande. Vad ska man ha för generator?
Så stort som du kan få in i bilen.. Dieselvarianten av S40 har troligen ett större batteri som passar rakt av. Kanske ett Optimabatteri kan passa.
Funktionen på batteriet är exakt samma oavsett storlek, det har bara större kraftreserver, och tar givetvis också längre tid att ladda.
Generatorn skall vara så stor som möjligt, vet ej vilken som var den största till S40, men det lär vara från en dieselvariant det med.. Om du inte hostar upp enorma stålar för en kraftigare från eftermarknaden..

/Thomas

Re: Strömförsörjning till slutsteg + lite funderingar

Postat: tis 18 nov 2008, 18:21
av ubbee
Hur mycket ger en sån generator? Min bil är inte hemma så kan ej kolla vad den ger.