Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Lapaol
#8261
Min RTI kan inte läsa kartskivan men är ändå aktiv vilket innebär att så fort jag startar bilen åker skärmen upp och jag kan inte avaktivera den pga att jag inte kommer åt menyn...någon som har förslag på hur jag ska göra dels för att få ner skärmen men också givetvis för att få RTI'n att fungera igen...

Flyttad till rätt avdelning.
Mvh Ramon /Admin
av Pederid
#16336
Hej!
För att få ner bildskärmen, plocka ur cd-växlar magasinet, starta bilen, då kommer Rti´n att säga " det finns inget magasin i växlaren" tryck då på "back" knappen på ratten och skärmen åker ner.
Jag har precis fått samma problem och har fått tipset att det sannolikt är cd-växlaren som behöver bytas, utbytes finns hos Volvo för ca 1500:-. Jag har inte bytt än så jag vet inte om det hjälper.
av 440TIC
#17055
Hade samma problem på min V70N t5 -01... bytte cd-rom växlaren (bytesenhet) sen har det fungerat felfritt!!!

Det är ett ganska vanligt fel på dessa!!

Utbytesenheten kostade för mig 1800:-
av Lapaol
#19901
Anledningen till att min inte fungerade var att någon på Bilia Hisingen hade tagit ur den nya versionen och ersatt den med en äldre skiva innan jag fick tillträde till bilen. DVD'n kunde då inte läsa den äldre versionen och kom man då åt rattreglaget och skärmen åkte upp så gick det inte att få ner den igen iom att det inte fanns någon meny. Har fått låna en ny version och allt fungerar normalt.
av martinkallekrona
#42049
Hej!

Jag har problem med mina nya kartskivor som jag fick av Volvohandlarn förra veckan. Den vägrar att läsa de nya skivorna. Bilen är en XC70, 2,4t AWD för övrigt.
Den gamla skivan funkar alla tiders. Har även provat med andra nya skivor, fungerar inte heller. Volvo handlaren säger att någon uppgradering av mjukvaran behövs ej. Nehe? Hur ska det då gå att lösa? Någon som har några stalltips man kan prova?
Användarvisningsbild
av A80TD
#42058
Till skivorna som kom ut förra sommaren följde det med en uppgraderingsskiva också:

2005w27

SW version: 9.18
S60, V70/XC70, S80
M/Y 2002-2006

SW version: 9.24
XC90, S40New, V50
M/Y 2003-2006

Jag vet inte om någon nyare mjukvara har kommit ut. Om ovanstående är den senaste så kanske volvohandlaren tar för givet att den uppgraderingen redan är gjord.
Kan de inte låna dig en skiva så du får prova att uppgradera?
av martinkallekrona
#42087
Tack för svaret A80TD! Jag ska kolla med dem! :-)
Användarvisningsbild
av CarMan
#42103
Ni pratar iju i natt mösan. om inte nya skivaorna funkar, kolla så ni köpt skivor till det system ni har i eran bil!!!

uppdateringer finns på skivorna, så om man har äldre varson så uppdateras systemet automatiskt när en nyare skiva stoppas i.
Användarvisningsbild
av A80TD
#42110
Ja, det är ett dvd-system i mitt fall, om det var det du menade. Jag glömde att det finns cd-system också, när jag svarade martinkallekrona. :oops:

Men uppgraderingen gjorde jag i alla fall med en separat cd-skiva och inte med någon av kart-dvdskivorna. Det låg en lapp i skivfodralet där det står att man ska se till att uppdatera m.h.a. cdrom-skivan innan man byter till ny kart-dvd.
Användarvisningsbild
av CarMan
#42131
det stämmer säkert. fakta är att uppdateringer som behövs finns med vid köp.
uppdaterings skivor kan också finnas på verkstäderna

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/