Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Galetoflyt
#1546969
Hej!
Jag har upplevt ett problem som egentligen började lite smått förra sommaren.
Just nu sitter jag i min v60 (2016) och lyssnar alldeles utmärkt härligt på min musik utan missljud/sprak.
Det regnar och är ca 17° ute.
Igår när solen stekte mot huven och termometern i bilen visade 32 så är det annat med ljudet, på hög volym så kan man knappt urskilja det, men vid volym där man fortfarande kan prata i bilen så sprakar det, skrockar liksom, hörs defenitivt när man lyssnar radioröster/poddar, så jag antar att det är diskanten på något vis som påverkas av värmen. Vad i hela kan detta bero på? Kyla, inga anmärkningar på alla volymnivåer, värme, alla tänkbara sprak på diskanta ljud.

Kom ljudexperter, kom!
av Erik Å
#1546982
Är det en eller alla högtalarna som knastrar? Är det bara en så är det sannolikt ett trasigt högtalarelement.
Kan vara en av litztrådarna till högtalarkonen som gått av eller så har talspolen rasat så att den skrapar emot magneten
Vrid runt ljudbilden med balans och fader och lyssna på en högtalare i taget.
Låter det illa i allihop är det sannolikt fel i stereon eller slutsteg..
I och för sig kan ju en utgång på stereon vara trasig så det bara låter illa i en högtalare..
av Galetoflyt
#1547476
Erik Å skrev: ons 12 jul 2023, 16:34 Är det en eller alla högtalarna som knastrar? Är det bara en så är det sannolikt ett trasigt högtalarelement.
Kan vara en av litztrådarna till högtalarkonen som gått av eller så har talspolen rasat så att den skrapar emot magneten
Vrid runt ljudbilden med balans och fader och lyssna på en högtalare i taget.
Låter det illa i allihop är det sannolikt fel i stereon eller slutsteg..
I och för sig kan ju en utgång på stereon vara trasig så det bara låter illa i en högtalare..
Det är båda högtalarna som sitter på dörren fram, och endast när det är stekande sol på bilen. Därför jag är lite fundersam. Så som idag när det regnar och är 18 grader så fungerar allt perfekt.
av Erik Å
#1547491
Nu har jag fått liknande problem själv, högtalaren i förardörren höll tyst i går. :-/ Började dock fungera efter att jag smällt igen dörren distinkt. :-)
Det verkar inte göra skillnad om man petar på kabelstammen mellan kaross och dörr, annars är det ju klart misstänkt att någon ledning är avnött i böjen.
Men det skulle kunna vara en kontakt på högtalaren som har släppt, får planera in att ta av dörrsidan och kolla .
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]