Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av S60FIN
#1517026
Hej ni ljud kunniga.

Har en kompis som bara kan finska så jag skriver för hans räkning och frågar, vill tillägga att mina kunskaper om stereosystem i bilar är rätt begränsade men here it goes.

Det är frågan om en S80 -05 med standard stereo utrustning.
Det han vill ha gjort är bytt stereon mot en 2-din stereo, uppdatera högtalare samt en 10" bas i bakluckan.
Han vill ha något med god ljud kvalite men som ändå inte spränger en familje fars budget totalt!
Hålla inredningen i så gott original skick som möjligt, helst bara byta ut original högtalare mot bättre som passar rakt i så att säga.

Finns det rekommendationer på ljud system som uppfyller dess kriterier?
Hur är det att byta ut radio delen i bilen, måste något kodas om hos Volvo eller?
Hur får man in basen i bakluckan så att den tar så lite plats som möjligt?

Tackar för svar och fråga om ni behöver mera uppgifter, är som sagt total novis på detta själv.
av rosefors
#1517614
Då är vi här igen så kan väl lika gärna upprepa mig.

Ska man ha bra ljud i en S80 för rimliga pengar ska man precis som i S60/V70N börja med att sätta tillbaka originalstereon.

Det viktiga steget till bra ljud är att köra med det externa steget, samt en bra baslåda.

Volvos originalhögtalare är också kanon, om dom funkar. Finns lite olika att välja mellan men även de enklaste tidiga högtalarna spelar skiten ur det mesta.

Resten står i en av trådarna i V70N-gruppen.

I övrigt, 10" singel i baslåda som inte tar mycket plats duger nog, så länge man har ett vettigt kvalitetssteg med ordentligt med kräm och en bas som tåler ordentligt med kräm.
av S60FIN
#1517621
Högtalarna var kassa i min kompis bil och Vovlos original stereo får vara hur bra den vill och du får jätte gärna förespråka den men finns många som inte vill ha den kvar utan om inte för annat kanske ha en mordernare look i bilen
av rosefors
#1517657
S60FIN skrev:Högtalarna var kassa i min kompis bil och Vovlos original stereo får vara hur bra den vill och du får jätte gärna förespråka den men finns många som inte vill ha den kvar utan om inte för annat kanske ha en mordernare look i bilen
Du skriver att din kompis vill ha nått som ger bra ljudkvalité som inte spränger budgeten och när man lägger tid på att hjälpa dig så säger du att du egentligen bara vill ha nått som ser ut som "modern" kinaplast från Aliexpress. Vilket gäller?
av S60FIN
#1517705
rosefors skrev: tor 03 nov 2022, 11:33
S60FIN skrev:Högtalarna var kassa i min kompis bil och Vovlos original stereo får vara hur bra den vill och du får jätte gärna förespråka den men finns många som inte vill ha den kvar utan om inte för annat kanske ha en mordernare look i bilen
Du skriver att din kompis vill ha nått som ger bra ljudkvalité som inte spränger budgeten och när man lägger tid på att hjälpa dig så säger du att du egentligen bara vill ha nått som ser ut som "modern" kinaplast från Aliexpress. Vilket gäller?
Både och 🤷‍♂️
Utseendet är ju en smak sak, själv tycker jag Volvos gamla spelare är urfula men sedan tycker nån annan det är snyggt.
Hans önskan är en ny din-2 spelare med bra ljud till ett vettigt pris.
Senast redigerad av 1 S60FIN, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
#1517756
Skriv då vad du menar och vad du (eller din polare) prioriterar. Att byta till nått dubbelDIN med begränsad budget kommer försämra ljudkvalitén hur mycket du än tycker eftermarknadssystem ser bättre ut.
av S60FIN
#1517763
rosefors skrev: tor 03 nov 2022, 23:11 Skriv då vad du menar och vad du (eller din polare) prioriterar. Att byta till nått dubbelDIN med begränsad budget kommer försämra ljudkvalitén hur mycket du än tycker eftermarknadssystem ser bättre ut.
"Det han vill ha gjort är bytt stereon mot en 2-din stereo, uppdatera högtalare samt en 10" bas i bakluckan.
Han vill ha något med god ljud kvalite men som ändå inte spränger en familje fars budget totalt!"

Som det står i ursprungs inlägget. Tycker inte det kan bli mycket tydligare än så.

Själv går jag i tankarna att byta ut till en din-2 spelare men det är en helt annan historia, inlägg, fundering och prioritering.
av wisslan
#1526182
Ursäkta att jag lånar tråden lite, men jag har en relaterad fråga, Om man nu har en 601:a och ett PA200-steg under passagerarstolen, varifrån tar man lämpligast ut en lågnivå för att driva steget till en baslåda ? Tror det finns en Din-utgång på baksidan av stereon, men kanske finns det ett bättre uttag på PA200-steget under stolen ??

Sonen har blivit vuxen och vill inte längre ha baslåda i sin bil...... Men Pappsen vill gärna ha i sin gubb-Volvo ( S80 ) :-) :-)

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]