Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#1483557
Vill inleda med att jag aldrig gjort något mer avancerat med billjud än att byta högtalare och stereo. Är en total novis.

Jag har en 960 -97 som numera har blivit sommarglidbil och jag skulle vilja ha lite bättre ljud i den, men en ny stereo är inte direkt ett alternativ eftersom jag vill behålla den i originalskick. Alla moderna dubbel-DIN verkar ha touchskärm och det vägrar jag ha i bilen. Ska vara knappar!! ;-) Har nu en SC-805 som sitter i, det var väl det bästa man kunde få från fabrik och spelar helt okej. Den fanns även att köpa till en förstärkare kallad HA-4140 på 4 x 40w, men den verkar väldigt svår att hitta och när en väl dyker upp är de dyra.

Så jag funderar på om man kan koppla in en modern förstärkare istället? Jag har sett att det finns adaptrar för att koppla in lågnivå från stereons DIN-kontakt till förstärkaren. Men hur kopplar man sen in högtalarna? Hade man Volvos originalkablage kopplas det mellan stereo och förstärkare samt mot bilens kabelmatta. Men eftermarknadsförstärkare verkar ha helt andra typer av anslutningar. Innebär det att jag måste dra nya högtalarkablar från förstärkaren till högtalarna? Vill absolut inte klippa sönder originalkablaget. Och sen läser jag om 2, 4 och 6 kanalers förstärkare. Betyder det att en 2-kanals driver 2 högtalare och så vidare? Bilen har 6 högtalare och 2 diskanter i instrumentbrädan.
#1483621
Det går att göra, men jag har aldrig sett ett eftermarknadskablage som passar bolt-on. Kontakten till Volvostereon är en mitsubishi-kontakt om jag minns rätt som går att köpa löst. Sedan får man löda ihop ett eget kablage som bryter ut högtalarna till steget. Lågnivå och remote tar man från DIN-kontakten. Stereon har fyra kanaler ut. Fördelen med ett originalsteg är att Volvo gett plats för det från början. Eftermarknadssteg är oftast lite större
#1483683
SC-805 har två kontaktstycken och som jag tolkar det går alla högtalare utom diskanterna i instrumentbrädan i det mindre uttaget. Högtalarna i bakdörrarna och hatthyllan verkar gå på samma kablar? Tänkte då att man drar ur det lilla kontaktstycket ur stereon, kopplar ihop med en ISO-kablage och klipper bort den andra ISO-kontakten (för att inte kapa i originalkablaget, som sagt). Sedan kopplar man in det i steget, eventuellt får man förlänga kablarna då såklart. Om det nu inte finns förstärkare som man kan koppla in ISO-kontakten direkt i?

Sen en sån här för att ta lågnivå ur stereon?: https://ljudbyggaren.se/volvo-din-adapter-till-4-x-rca

Och sen såklart dra jord och strömkabel till förstärkaren, från batteriet/säkringadosa.

Är jag helt ute och cyklar eller kan det funka? Hur kinkigt är det med placeringen av förstärkaren, den kräver väl en del kylning? Original sitter ju typ vid pedalstället, ingen vidare ventilation där väl.
#1483784
Det låter som en lösning som fungerar. DIN till lågnivå kan du löda ihop själv om du vill spara lite pengar. Diskanterna i brädan sitter nog parallellt med högtalarna i framdörrarna och en kondensator som begränsar till höga frekvenser. Att det finns 4 kanaler i förstärkaren fast det bara är stereo är för att justera balansen mellan främre och bakre högtalarna.

Du kan nog sätta slutsteg där det får plats, det kommer inte bli nämnvärt varmt av att bara driva originalhögtalarna.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?