Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av LuggeH
#1471221
Hej, jag har tänkt att byta högtalare i min v70n så ska passa på att ljudisolera dörrarna, det finns så mycket produkter så är osäker på vad man ska köpa, min budget är ganska liten, jag hittade detta kit som räcker till 1 dörr, skulle det vara värt att köpa 4 sådanna kit
https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-c ... gISd_D_BwE
av Rådlös
#1471615
Köp ett kitt och prova. Du vet väl att det finns appar att ladda ner som gör mobiltelefonen (nyare modeller) till en dB-mätare. Kolla Google Play.
Hursomhelst, en bekant köpte ljuddämpningsmaterial på Biltema och det fungerade som utlovat. Man behöver alltså inte köpa "Super Extra Värsting Five Star Expensive De Lux". Biltema duger också. Speciellt om man är fattig.

Ett litet men viktigt tillägg: Skall du göra mätningar med dB-mätare, så mät Före och Efter. Håll mätaren på samma plats vid varje mätning. Helst skall det vara liknande väder och samma däck, motorvarv och hastighet vid varje mätning. Och även samma vägsträcka. (Jämför med gammal och ny asfalt. Det är en otrolig skillnad)
av Kadochnikoff
#1486665
Har dämpat flera bilar med Silent Coat från BRL .
Inte lika lättanvänd som de dyrare märkena men fungerar bra och det blir verkligen skillnad.
STP är också billigt om du vill prova ett annat märke.
Köp en bulkpack på deras eviga rea för 598kr så kan du dämpa alla dörrar.
Något som också gör skillnad är att bygga stumma högtalarfästen av MDF eller vad man får tag i till rätt pris .

Byggaffärer brukar ge bort småspillet i utbyte mot fikabröd så för en ringa peng har man material för att fixa flera bilar .

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]